۱۳۴۶۴۸۶
۶۷۵
۶۷۵
پ

محتوای حمایت‌شده

درمان افتادگی پلک بدون جراحی با چه روش‌ هایی انجام می شود؟

برای شناخت درمان افتادگی پلک با روش های جراحی و غیرجراحی بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این روش‌ها به طور کامل آشنا شوید.

از آن جایی که اغلب خانم های میانسال به دنبال درمان افتادگی پلک با روش های جراحی و غیرجراحی می گردند، در این مبحث می خواهیم به شرح بیشتر این روش های درمانی بپردازیم.

آویزان شدن پوست صورت و به خصوص پلک ‌ها همیشه برای افراد یادآور پیری است. افتادگی پلک ها علاوه بر آن که چهره شخص را خسته و خواب‌ آلود نشان می‌ دهد، احساس نازیبایی و حتی افسردگی را برای فرد در پی دارد. مضاف بر آن که این مورد تنها بر روی زیبایی صورت شخص تاثیر منفی ندارد، بلکه در مواردی ممکن است ضعف بینایی را هم به دنبال بیاورد.

افتادگی پلک چشم به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

افتادگی پلک چشم یکی از عارضه‌هایی است که ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید. این دلایل می‌توانند دارای دسته بندی‌های مختلفی باشند که برای آشنایی بیشتر با آن‌ها به معرفی علل افتادگی پلک چشم پرداخته‍‌ایم:

  • ضعیف شدن عضلات پلک
  • حادثه و آسیب دیدن چشم
  • سکته مغزی
  • آسیب عصبی
  • بالا رفتن سن
  • عوامل ژنتیکی 

جالب است که بدانید درمان افتادگی پلک با روش های جراحی و غیرجراحی مختلفی مانند استفاده از دارو های گیاهی، کرم های رفع افتادگی پلک، درمان با پلکسر، پلاسما جت و امثال آن امکان پذیر است. حتی برخی مجامع علمی استفاده از حرکات ورزشی خاص پلک ها را هم جزء روش های درمان افتادگی پلک با روش های جراحی و غیرجراحی به حساب می آورند.

درمان افتادگی پلک بدون جراحی با چه روش‌ هایی انجام می شود؟

آیا می‌توان افتادگی پلک را بدون جراحی درمان کرد؟

برای درمان افتادگی پلک می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. معمولا اولین درمانی که برای از بین بردن افتادگی پلک به آن توجه می‌کنیم جراحی افتادگی است اما باید بدانید برای از بین بردن افتادگی پلک می‌توان از روش‌های غیر جراحی نیز استفاده کرد. این روش‌ه شامل درمان‌ها دارویی یا گیاهی است که بدون نیاز به جراحی می‌توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند.

در ادامه این مطلب به بررسی هریک از روش‌های بدون جراحی برای رفع و درمان افتادگی پلک می‌پردازیم.

روش‌های رفع (درمان) افتادگی پلک بدون عمل جراحی

هر چند هنوز هم سریع ترین روش برای درمان افتادگی پلک ها همان روش جراحی پلک به حساب می آید. اما بسیاری از افراد تمایل ندارند که ریسک عمل جراحی را بپذیرند. روش‌های غیر جراحی می‌توانند برای این دسته از افراد مفید باشند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

لیفت پلک با نخ برای درمان افتادگی

برای درمان افتادگی پلک با نخ، پزشک بخیه‌ هایی در زیر سطح پوست ایجاد می ‌کند. در این روش پوست به سمت بالا کشیده می‌ شود و به دلیل تحریک کلاژن، پلک‌ سفت می‌ شود. این درمان با ایجاد برش‌ های بسیار ریز انجام می ‌شود و کل درمان کمتر از یک ساعت طول می‌ کشد. معمولاً بخیه‌ هایی که در زیر پوست زده می ‌شود، پس از ۶ تا ۹ ماه جذب پوست می شوند. در واقع درمان افتادگی پلک با نخ یک روش دائمی نبوده و به ترمیم دائم احتیاج دارد.

درمان افتادگی پلک بدون جراحی با چه روش‌ هایی انجام می شود؟

استفاده از کرم رفع افتادگی پلک

کرم های رفع افتادگی پلک علاوه بر این که از پیری پوست جلوگیری می‌کنند، با کاهش خاصیت کشسانی پوست، از بروز چین و چروک‌ در پوست و پلک ها ممانعت به عمل می‌ آورند. البته اگر بخواهید واقعیت را بدانید، این کرم‌ ها تاثیرات طولانی مدتی ندارند و در صورت عدم استفاده از آن ‌ها، پلک ‌ها دوباره دچار چین و چروک یا افتادگی خواهند شد.

درمان افتادگی با انجام حرکات ورزشی

موسسه ملی سکته مغزی آمریکا، معتقد است انجام حرکات ورزشی مختلف روی پلک ها باعث تقویت عضلات آن گردیده و همچنین افتادگی پلک را رفع می ‌کند.

هر چند تا کنون این ادعا از نظر پزشکی رسماً به اثبات نرسیده، اما نتیجه مطالعات انجام‌ شده روی این موضوع بسیار راضی کننده بوده است. به این منظور باید از تمریناتی مانند پلک زدن، تحریک عضلات چشم، تمرین ‌های مقاومتی چشم، کشش پلک و یوگای چشم استفاده کرد.

استفاده از لیزر برای رفع افتادگی پلک

روش غیر جراحی دیگر برای درمان افتادگی پلک استفاده از لیزر است. لیزر با از بین بردن لایه ‌های رویی پوست، چین و چروک را حذف می کند. لیزر ‌بافت پوست را برای بازسازی کلاژن تحریک می کند. بازسازی کلاژن افتادگی پلک را بهبود می ‌دهد. نتیجه این درمان معمولاً به 3 تا ۶ ماه به زمان نیاز دارد. روش درمان با لیزر فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، اما عوارض آن مانند قرمزی پوست ممکن است تا ۱۰ روز از بین نرود.

درمان افتادگی پلک بدون جراحی با چه روش‌ هایی انجام می شود؟

رفع افتادگی پلک با پلکسر یا پلاسماجت

یک روش دیگر درمان برای افتادگی پلک، پلکسر است که جایگزین جراحی پلک یا بلفاروپلاستی نیز هست.

در روش درمانی پلکسر بدون استفاده از هیچ بخیه ای یا بدون ایجاد هیچ نوع زخمی، پوست پلک منقبض و سفت می‌شود. هنگام درمان افتادگی با پلکسر از بی‌ حسی موضعی استفاده می‌ شود تا ناراحتی بیمار حین درمان کمتر شود. این روش در 1 تا 3 جلسه و در فاصله ۶ تا 8 هفته قابل انجام است. طول مدت هر جلسه بسته به ناحیه درمان ممکن است از ۲۰ دقیقه تا یک ساعت به طول بیانجامد.

بدیهی است که در میان این روش های درمان افتادگی پلک با روش های جراحی و غیرجراحی پر هزینه ترین آن ها روش جراحی است. با این وجود در جراحی بلفاروپلاستی یا رفع افتادگی پلک نتایج تقریباً دائمی هستند و به همین خاطر روشی بسیار ارزنده است.

پس از آن استفاده از روش پلاسما جت برای رفع افتادگی پلک ها نتایجی نیمه دائمی دارد. طول مدت ماندگاری روش پلاسما جت برای درمان افتادگی پلک ها معمولاً 3 تا 5 سال است و از درمان های دیگر غیر جراحی با دوام تر می باشد.

استفاده از بوتاکس برای رفع افتادگی پلک

یکی دیگر از روش های غیرجراحی درمان افتادگی پلک استفاده از بوتاکس است. بوتاکس یک تزریق ساده است که می تواند حتی عمیق ترین چین و چروک ها را در طی چند روز برطرف کند.

همان طور که استحضار دارید، جراحان و متخصصان پوست به طور منظم از بوتاکس برای درمان چین و چروک و خطوط صورت بهره می برند. بوتاکس تکانه های اعصاب برخی از عضلات را مسدود می کند. پس از درمان، عضلات شل می شوند و  پوست روی آن صاف می شود. عضلات بوتاکس نگرفته همچنان منقبض می شوند و حالت طبیعی چهره را حفظ می کنند. بوتاکس یک روش بسیار ایمن، موثر و در عین حال موقت است. زیرا نتایج آن در حالت کلی بیش از 3 تا 5 ماه قابل دوام نیست.

استفاده از داروهای گیاهی برای درمان افتادگی پلک

برای درمان افتادگی پلک می‌تواند از درمان‌ها دارویی نیز استفاده کرد. برخی از گیاهان دارویی که برای درمان افتادگی پلک موثر هستند عبارت از موارد زیر هستند:

  • سفیده تخم مرغ
  • خیار
  • چای سبز
  • تکه های یخ
  • آلوئه ورا
  • روغن نارگیل
  • چای بابونه

بهترین روش غیر جراحی برای درمان افتادگی پلک کدام است؟

بدیهی است که در میان این روش ها پر هزینه ترین آن ها روش جراحی است. با این وجود در جراحی بلفاروپلاستی یا رفع افتادگی پلک، نتایج تقریباً دائمی است و به همین دلیل درمان بسیار ارزنده ای است. اما با این وجود انتخاب بهترین روش غیر جراحی برای درمان افتادگی پلک بسته به شرایط بیمار متفاوت خواهد بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج