adexo3
۱۳۵۲۸۶۶
۱۶ نظر
۲۰۱۵۴۴
۱۶ نظر
۲۰۱۵۴۴
پ

هم شمالی‌ها و هم مسافران شمال، کاش این متن را بخوانند

طی چند روز گذشته که حجم سفرها به شمال کشور زیاد بوده، چند مورد خبرهایی منتشر شد مبنی بر جدل میان مسافران و میزبانان، این رشته توئیت از حامد گیلک، نکاتی دارد که خواندنی‌ست.

برترین‌ها: طی چند روز گذشته که حجم سفرها به شمال کشور زیاد بوده، چند مورد خبرهایی منتشر شد مبنی بر جدل میان مسافران و میزبانان، این رشته توئیت از حامد گیلک، نکاتی دارد که خواندنی‌ست.

هم شمالی‌ها و هم مسافران شمال، کاش این متن را بخوانند

این رشت توئیت را بخوانید:

* ‌تنش بین مسافران و ساکنین شهرهای شمالی هرچند وقت یه بار بخصوص تو تابستون داغ میشه.

* بعنوان یک گیلانی میخوام بی طرفانه به این موضوع بپردازم این دعوای بیخودی سه ضلع داره؛ مهمان، میزبان و امکانات شهری هر ۳ ضلع این مثلث دچار اشکالات و نقدهای زیادی هستند که نمیشه نادیده‌شون گرفت.

* از میزبان شروع میکنم باید قبول داشته باشید که هر استان و قوم و اقلیمی دارای رفتار جمعی و تقریبا اختصاصی خودشه. نوع رانندگی نوع پوشش، برخوردها و‌ تعاملات و حتی انرژی موجود در هر استان با استان دیگه متفاوته و از بین رفتن هرکدوم از این متغیرهای فرضی ای که گفتم باعث آشفتگی ساکنین اون منطقه میشه.

* خواسته یا ناخواسته برهم خوردن نظم زندگی معمول در مقاصد توریستی چیزیه که بطور معمول در ناخودآگاه مردم این شهر باعث ایجاد گارد میشه. انسان ذاتا خودخواهه. و بیشتر مردم گیلان هیچ نفعی از توریستی بودن شمال نمیبرند. ‌شاید در یک شهر ۲۰۰ هزار نفری بیشتر از ۵۰ خانواده (مثلا ۲هزار نفر) از وجود مسافر بهره‌مند نشند.

* به همین دلیل مزاحمت (به تعبیر بعضی ها) های ایجاد شده هیچ نفعی برای دوست داشتن مهمان های ناخوانده نداره حالا به این اضافه کنید رفتارهای غیرقابل قبول بعضی از مسافرها و مثلا از بین بردن طبیعت و اشغال ریختن و … ( البته بعضی از گیلانی ها هم وقتی تو طبیعت میرند دست کمی از اون بعضی مسافرا ندارند و حتی دیده شده مسافر، اشغالهای بومی رو جمع کرده) اون ها رو عصبی میکنه برای گیلانی ها درک زندگی ملالت بار مکانیکی و نیاز به سفر مسافرا دیده میشه. این که اون هموطن ‌فقط جای نازیبا تری بدنیا اومده دلیل نمیشه حق استفاده از طبیعت شمال رو نداشته باشه.

هم شمالی‌ها و هم مسافران شمال، کاش این متن را بخوانند

* ما گیلانی ها سعه صدر لازم رو نداریم و در کنار اون هم خب دیگه. هستند (من ندیدم ) عزیزانی که ممکنه دولا پهنا جنسی رو حساب کنند. یه خشم بای دیفالتی هم ماها قبلا از جوک رشتی داشتیم که جاش نیست بگم اما ‌مهمان و مسافر عزیز. مسافر های عزیز برای تفریح و تخلیه انرژی ها به نزدیکترین و ارزان ترین شکل مسافرت رو میارند. بعضی هاشون واقعا فکر می‌کنند وارد طبیعت شدند و کل شمال جنگله. تمدن و منطقه مسکونی نمیبینند. سفر و سفره‌ی شما وسط کوچه و‌خیابون ماست و درک این مساله واقعا اونقدر سخت نیست.

* پیشرفته بودن در گیلان چیزیه که من میتونم ازش دفاع کنم ولی گارد ما نسبت به پوشیدن شلوارک از عقب ماندگی فرهنگی نمیاد. اتفاقا بپوشید خیلی هم قشنگه. اما همون لباسایی که تو‌ دوبی و ترکیه میپوشید رو تن کنید. نه شلوارک ها و عرق گیرهای. ‌بدترکیبی که وقتی مهمون تو خونه خودتون میاد می‌گید زشته لباسمو عوض کنم خدمت برسم.  یه جوری ما بهمون بر میخوره شورتک آبی لنگرنشان با عرق گیر سفید قهوه ای میبینیم کنار خیابون داره شورت بچه‌ش رو پهن میکنه. همونقدر که من گیلک باید درک کنم تو رو توهم باید متوجه ما باشی. ‌نمیخوام دونه به دونه نام ببرم. اما من از مهمانم انتظار دارم مهمان خوبی باشند تا من میزبان بهتری باشم.

* شاید این درک دوطرفه سفر رو هم برای همه قشنگ تر کنه. ما با هر قومیت و نژادی نباید روبروی هم قرار بگیریم. توی مسافر تاج سر من باش و من مهمان قابل احترام تو. ‌حالا به همه اینها این نکته رو اضافه کنید. گیلان و مازندران به لحاظ ساختار استان های توریستی نیستند.

* هییییچ کدوم از پارامترهای مقاصد توریستی رو ما نداریم. نه جاده مناسب، نه ظرفیت مهمان پذیری، نه هیچ چیز دیگه ای. شهرهای شمالی برای شمایی که در مسیر هستید حتی یک سطل اشغال ندارند که توی مسافر متمدن اشغال هات رو در اونجا بریزی و هزاران مثال دیگه اصلا چرا باید تنها سفرهای مقدور ایرانی ها شمال باشه ما باید به فکر جهانگردی باشیم و پاریس و ونیز بریم نه شمال این بخش سوم آتش اصلی اختلافات بین مردمه.

* ‌اغلب شمالی ها نفعی از حضور مسافر نمی برند و ساختار نامناسب شهری اون ها رو آزرده میکنه . اغلب مسافر ها هم جای بهتری برای یک مسافرت کوتاه ندارند چاره چیه؟ بیشتر هوای همو‌ داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ما که رفتیم گیلان ویلا میگرفتیم هزینه برای خوراک میکردیم آیابه سود کاسب های گیلانی نبود ؟

    • دوست

      خیلی جالب بود ،اینکه آدم بی شعور و بی فرهنگ همه جا هست و مربوط به شهر و زادگاه نیست،مطلب اصلی این که آمار اشتباه ندهید،بیشتر درآمد مردم شریف شمال از مسافر هست.چه زمین چه رستوران چه هر جای دیگه،و این ایرادی نداره،نمیدونم چرا شمالی ها همه در مقابل این موضوع گارد شدید دارند،بحث زیر ساخت هم کاملا درسته ولی مشکل من و شما نیست ناکارآمدی دولت هست.کسی هم به یک ایرانی نمیتونه بگه کجای ایران مسافرت بره یا برای کار یا دکتر به کدام شهر بره،امیدوارم که بی ادبی نکرده باشم.در آخر باید بگم احترام به فرهنگ هر شهر در هنگام مسافرت از همه چیز مهم تر هست.

    • ناشناس

      من اهل افغانستان هستم
      ادریس دانش 25ساله نظرمو عرض کردم.
      درحقیقت روی منطق و انسانیت اگر صحبت کنیم
      بهتره در این شرایط هوای همو داشته باشیم.
      در عصر خاضر همه ی دنیا درگیر بحران های اقتصادی شده است
      باید قدر همو بدونیم...

    • علیرضا

      مطلب خیلی خوب و بجایی نوشتید.فقط امیدوارم بهتر و درست بشه.

    • سید وحید جزایری

      باعرض سلام ادب بخدا قسم که پرچم مردم گیلان همیشه بالاست خیلی مهربان و بزرگوارن درود بر هر چی گیلکه به عنوان یک لر زبان این رو میگم در مورد ناراحتیتون حق دارید که از رفتار بعضی از مردم گله کنید واقعاً نمیدونم چطوری دردتون رو کاهش بدم ولی انتظار داریم همان طوری که پرچمتون بالاتر از همه است حفظش کنید

    • تهرانی

      آقایون مدعی وقتی میاید تهران زندگیتونم میارید تهرانو برای ما تهرانی ها سخت کردید چرا حرفی ب زبون نمیاد؟ بی صاحب تر از اقلیت مردم تهرانی وجود نداره یکی ازشون دفاع کنه. شهرمون شده ترشی هفت بیجار. هر کی میاد لنگر میندازه آخرش برای سرکوب این شهر میگن شهر دود و کثیف. والا ما هم راضی نیستیم اینهمه جمعیت سر سفره مون نشستن شراکتی نون ما رو لقمه میزنن

      پاسخ ها

      • پارسا

        احسنت درست فرمودین

    • مجید

      عالی گفتی دمت گرم هموطن

    • محمد

      سلام نظر شما صحیح باید زیر ساخت گردشگری و حتی مناسب سازی خیابانها و مسیرهای دسترسی اصلاح شود تا همه براحتی تردد کنند و همه این درگیری به علت نبود مسیر دسترسی وجاده های نا مناسب است که همه را عصبی کرده و بدنبال آن سایر مشکلات بعدی بو جود می آید و در شمال متاسفانه یک سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد واگرم باشد اشخاصی اونجا هستند اول از مردم پول می خواهند.

    • ناشناس

      بسیار زیبا و درست ، دو طرف باید درک متقابل از یکدیگر داشته باشن و به هم احترام بذارن ، البته خود این مستلزم فرهنگ سازی در دراز مدت هستش

    • ناشناس

      به جای اعتراض به مسافران که گاهی هم درست است به شهرداری های بی لیاقت اعتراض کنید که گاهی برای پیدا کردن سطل زباله در شمال باید اشغال رو چند کیلومتر همراه خودت ببری تا در سطل بیاندازی یه سوزن به مسئولیت بی لیاقت یه جوالدوز به مردم بزنید

    • ناشناس

      اولا" همه ما ایرانی هستیم و متاسفانه جهان سومی در رعایت نظافت محلی که هستیم ، من ساکن تهرانم بارها توی اتوبان دیده ام طرف با ماشین گران قیمت آشغال تو خیابون پرت می کنه ولی اینکه گردشگر سودی برای استان شما نداره را قبول ندارم چون جنساشون رو دولا پهنا قیمت ویلاها که نگو و ....

    • ناشناس

      باسلام خدمت هموطنان از مازندران تا گیلان وتا گلستان متاسفانه وضعیت اقلیمی ایران ونبودن فضا ومکان مناسب برای تفریح چند روزه واز همه بدتر نبود مدیریت مناسب وقدرتمند در به ایجاد کردن فضای تفریحی در کل ایران متاسفانه هموطنان وخصوصا تهران شمال را میدان تاخت متاز خود قرارمیدهند که بایستی همه رعایت اداب وسنن ونظافت واحترام به میزبان را درهمه زمینه هارارعایت کنند به امید روزی که هرایرانی هر جای وطن را خانه خود در رعایت تمام قوانین اخلاقی واجتماعی بداند ان شاالله

    • ناشناس

      حرفت کاملا درست دمت گرم خیلی محترمانه حرفت زدی مهمان باید از خودش بفهمه تا میزبان از دل و جون مایه بذاره
      واقعا بعضی ها فکر میکن کنار دریا میرن با هر سرو وضعی که میشه دیده میشن یه خورده شعور برا ادم خوبه
      👍👍👍👍👍👍👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

    • کارگر ایرانی

      سلام هم شهری عزیزم . لذت بردم از اظهار نذرهات .
      آفرین به این ادبیات تون 👏👏👏
      پرچم ما رو بردی بالا . ممنون 🥰

    • نازی

      خیلیا از خونگرمی شمالیا خیلی سوءاستفاده دارن میکنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج