انتقاد نجفی از «برندفروشی» در دانشگاه ها
سرپرست وزارت علوم،تحقیقات و فناوری "برندفروشی" در دانشگاهها را مورد نکوهش قرار داد و تأکید کرد: اگرچه مجموعه منابع مالی که در آموزش عالی کشور در گردش هستند، به ما اجازه داشتن حداکثر کیفیت را نمی دهد ولی باید تلاش کنیم هم در تأمین منابع مالی و هم در هزینه کرد این منابع، بی عدالتی صورت نگیرد
دکتر محمدعلی نجفی در اجلاس سراسری روسای دانشگاهها در مشهد، ضمن تاکید بر این نکته که ۳۳ سال پیش به دعوت یک روحانی گرانقدر دکتر باهنر، و حدود دو هفته قبل به دعوت یک روحانی بزرگوار دیگر این مسؤولیت را پذیرا شده ، افزود: در فاصله زمانی بین پذیرش این دو مسئولیت ، تغییر و تحولات بزرگی در مسائل مربوط به علوم، رخ داده ولی بسیاری از خواسته ها و انتظارات اصلی حضرت امام (ره) ، مقام معظم رهبری و نظام از دانشگاه به قوت خود باقی است.
سرپرست وزارت علوم در ادامه به چالش های فراروی آموزش عالی اشاره کرد و ارتقای کیفیت آموزش عالی را مهم ترین چالش آموزش عالی دانست و گفت: در سالهای اخیر به دلایلی، شاهد سیطره کمیت بر تصمیمات، برنامه ها و فعالیت های آموزش عالی بودیم.
وی گام برداشتن در جهت نظام جامع تضمین کیفیت آموزش عالی را وظیفه مدیران همه دانشگاه ها دانست و تاکید کرد: دانشگاه بدون کیفیت، نمی تواند مبدأ تحول و پیشران تولید علم در جامعه باشد و به رسالت های اصلی خود عمل کند.
نجفی چالش دیگر را کار آمد کردن نظام آموزش عالی کشور عنوان کرد و گفت: این کارآمدی دارای وجوه و ابعاد مختلف " کاربست علم در جامعه" و " توانمند سازی خروجی های دانشگاه ها" ، " پیوند بین دانشگاه با بخش های مختلف اجرایی و اقتصادی کشور" و " بین المللی کردن دانشگاهها " است و عدم وجود پیوند عمیق میان دانشگاه با نیازهای امروز جامعه را از نقاط ضعف آموزش عالی دانست.
وی سومین چالش آموزش عالی را اقتصاد و منابع مالی دانشگاهها عنوان کرد و افزود: ما به یک استراتژی مالی کلی برای آموزش عالی کشور نیازمندیم و در عین حال نمی توان یک نسخه مالی برای همه دانشگاهها تجویز کرد.
وی "برندفروشی" در دانشگاهها را مورد نکوهش قرار داد و تأکید کرد: اگرچه مجموعه منابع مالی که در آموزش عالی کشور در گردش هستند، به ما اجازه داشتن حداکثر کیفیت را نمی دهد ولی باید تلاش کنیم هم در تأمین منابع مالی و هم در هزینه کرد این منابع، بی عدالتی صورت نگیرد و باید دانشگاه ها به میزانی که در حل مسائل ملی و منطقه ای نقش دارند، منابع مالی بیشتری کسب و از آن در جهت ارتقای علمی کشور استفاده کنند.
سرپرست وزارت علوم، در ادامه به رویکردهای آینده آموزش عالی اشاره کرد و « تصمیم گیری براساس تصمیم سازی» را مهمترین رویکرد آموزش عالی عنوان و به روسای دانشگاهها توصیه کرد که در اداره دانشگاهها نظام تصمیم سازی مبتنی بر خرد جمعی را به وجود آورند و از توانایی فکری و معرفتی کل نظام بهره گیرند و از طرفی، با مشارکت دادن استادان، دانشجویان و دانشگاهیان در تصمیم گیریها در آنها انگیزه ایجاد کنند.
نجفی، "کاستن از تمرکزگرایی" و "حرکت به سوی استقلال دانشگاهها" را از دیگر رویکردهای وزارت علوم دانست و در عین حال تأکید کرد: حدود و ثغور استقلال را باید مشخص کرد و دانشگاه مستقل باید با دیگر بخشهای جامعه رابطه اصولی داشته باشد و تعهدی درون زا نسبت به مشکلات جامعه احساس کند.
وی رویکرد بعدی وزارت علوم را « بین المللی کردن دانشگاهها » عنوان کرد و این مسئله را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی به نفع جمهوری اسلامی ایران دانست.
سرپرست وزارت علوم، آینده نگری ، آینده نگاری و آینده پژوهی را یکی دیگر از رویکردهای آینده آموزش عالی بیان و تأکید کرد که با توجه به اینکه نظام سنتی آموزش دچار تحول شده، نظام آموزش عالی کشور هم باید پذیرای نگاه نو و تحول آفرین باشد.
تفکیک سنجش و پذیرش از رویکردهای مهم دیگر آموزش عالی از دیدگاه سرپرست وزارت علوم است که به گفته وی درحال بررسی است.
نجفی در خصوص مسائل سیاسی در دانشگاهها اظهار داشت: استراتژی ما این است که دانشگاه نباید میدان رقابتهای سیاسی باشد و مسائل سیاسی نباید مسائل علمی و آموزشی را به حاشیه براند و در یک کلام، دانشگاه نباید سیاست زده شود و باج سیاسی به کسی یا جریانی بدهد.
سرپرست وزارت علوم در پایان از رؤسای دانشگاهها خواست از ظرفیت های قانون بودجه برای حل مشکلات دانشگاهها استفاده کنند، با ستاد وزارت همکاری بیشتر و دقیق تر داشته باشند و با نگاه محبت آمیز و با رحمت و عطوفت نسبت به دانشجویان سال تحصیلی را با نشاط، قوت و قدرت آغاز کنند و فارغ از جریانات سیاسی، هر کاری را به صلاح نظام آموزش عالی کشور می دانند، انجام دهند.
ارسال نظر