اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۵۶۱۲۸
۱۲۷۴۷
۱۲۷۴۷
پ

ببینید چه بلایی سر باغ پهلوی رامسر آمده‌ است

جزء اولین اقدامات رضا شاه برای اصلاح الگوی کشاورزی در ایران بوده. سال‌هاست که نه تنها کاربری‌اش را از دست داده که به شدت هم تخریب شده‌است. هم بخش‌هایی از معماری را از بین برده‌اند و هم درختان زیادی را قطع کرده‌اند.

عصر ایران: باغ هشت هکتاری در سال ۱۳۱۰ در شهر رامسر تاسیس شده‌است. جزء اولین اقدامات رضا شاه برای اصلاح الگوی کشاورزی در ایران بوده. سال‌هاست که نه تنها کاربری‌اش را از دست داده که به شدت هم تخریب شده‌است. هم بخش‌هایی از معماری را از بین برده‌اند و هم درختان زیادی را قطع کرده‌اند. حالا اما تصمیم تازه‌ای درباره‌اش گرفته‌اند. تصمیمی که شوک بزرگی به پژوهشگران و علاقه‌مندان تاریخ رامسر زده‌است.

گفته می‌شود وزارت مسکن و شهرسازی می‌‌خواهد در حدود نیمی از این باغ مسکن ملی بسازد. یعنی بیش از نیمی از گونه‌های گیاهی باغ به طور حتم قطع می‌شود و باغ هشت هکتاری تمام شانس خود را برای آن‌که دوباره احیاء شود از دست می‌دهد. باغی که طبق نظام کرتی باغداری ایرانی ساخته شده و دو کریدور سبز هم دارد. یکی را با چنار ساخته بودند و دیگری را با درختان اکالیپتوس. 

باغ هشت هکتاری رامسر ماموریت‌های زیادی داشته. قرار بوده پژوهش‌های زیادی برای آینده کشاورزی ایران در آن انجام شود. یکی همین درختان فندق است که اصطاح نژادی شده‌اند. نمونه‌های چنین تلاش‌هایی بیشتر هم هست اما در باغ حتی ساختمان‌هایی ساخته شده بود تا بتوانند مطالعاتی در آن‌ها انجام بدهند تا بدون استفاده از سموم کشاورزی،‌ آفات را کنترل کنند.

با ساختن اداره دامپزشکی اسطبل قدیمی و تاریخی را خراب می‌کنند علی‌رغم این‌که این بنا ارزش ثبت در فهرست میراث ملی را داشته اما نه تنها اسطبل که هیچ‌کدام از بناهای تاریخی دوره پهلوی اول باغ که ارزش معماری دارند هم ثبت نشده‌اند. جالب است بدانید که خود باغ هم به ثبت ملی در نیامده و برای این‌کار تومار نوشته‌اند و خواسته‌اند هرچه زودتر قبل از آن‌که سر و کله ساختمان‌های مسکن ملی این‌جا پیدا شود، باغ را هم ثبت ملی کنند. باغی که وقتی آن را می‌ساختند شواهد عجیب از یک کاخ هم در آن پیدا شده بود.

ببینید چه بلایی سر باغ پهلوی رامسر آمده‌ است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج