اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۵۶۲۳۷
۵۸ نظر
۱۵۴۰۳
۵۸ نظر
۱۵۴۰۳
پ

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

اتفاقات سال‌های اخیر میان ایرانی‌ها و افغان‌ها، منجر به سوتفاهم‌های زیادی شده، حجم بدبینی زیاد است و فراتر از حد تصور این گزارش اما داده‌هایی بعضا خلاف تصور و البته واقعی از نوع نگرش ایرانی‌ها و افغان‌ها به هم و حواشی رخ داده در ایران را می‌دهد.

برترین‌ها: اتفاقات سال‌های اخیر میان ایرانی‌ها و افغان‌ها، منجر به سوتفاهم‌های زیادی شده، حجم بدبینی زیاد است و فراتر از حد تصور این گزارش اما داده‌هایی بعضا خلاف تصور و البته واقعی از نوع نگرش ایرانی‌ها و افغان‌ها به هم و حواشی رخ داده در ایران را می‌دهد.

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

در ادامه سیر این مسائل بین ایرانیان و اتباع افغان ساکن ایران را می‌خوانیم:

* چهار دهه از شروع مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ایران می‌گذرد. به همان نسبت که جامعه ایران در این مدت مسیر پرفراز و فرودی را پیموده، شرایط زندگی مهاجران در ایران و سیاست مهاجرتی دولت در قبال آنها نیز تغییر کرده است.

* اتباع افغانستان تنها مجاز به زندگی در برخی مناطق کشورند و از حق اقامت و کار در بسیاری شهرها و روستاها خصوصا در استان‌های مرزی برخوردار نیستند. برخی کلان‌شهرها نیز ‌اجرای همین قانون عدم حضور اتباع افغانستانی در شهر را افتخاری برای خود می‌دانند. در جدیدترین رویداد، تهرانی‌ها هم تمایل دارند حضور اتباع افغانستان در شهرشان ممنوع شود! ‌ افکار عمومی در برابر این پرسش دوقطبی است.

* تمایل به عدم حضور افغانستانی‌ها در تهران در میان کسانی که تحصیلات کمتری دارند یا ساکنان پهنه جنوب تهران (جنوب خط خیابان انقلاب) بیشتر است. در پهنه جنوب تهران که تعداد مهاجران افغانستانی بیشتری ساکن هستند، از هر دو نفر، یک نفر خواهان ممنوع‌شدن تهران برای حضور افغانستانی‌هاست. ب سطح پایین‌تر تحصیلات دانست.  نگرش به حضور مهاجران در شهر را از یک وجه دیگر هم می‌شود بررسی کرد؛ تمایل به جداسازی فضایی.

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

برخی رویدادهای اخیر در این رابطه را مرور می‌کنیم:

عکس بحث‌برانگیز از اتباع افغانستانی در تهران

عکسی از یک صف نانوایی در خیابان ظفر تهران در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است که بحث برانگیز شده. ماجرا از این قرار است که یکی از کاربران با انتشار این عکس در تویئتر خود اظهارنظر جنجالی درباره اتباع افغان مطرح کرده که واکنش‌های متفاوتی در بین کاربران داشته است.

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

واکنش متفاوت برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:

* کاربری به نام مینا با انتقاد از عکس و توئیت منتشر شده نوشت: آقا ملت خوبی نیستیم اگر قضیه برعکس بود چی دوست عزیز؟

* علی دیگر فعال مجازی توئیت زد: دوستان، افغانستان درگیر جنگ نیست مردمش دل به وطن نمیدن بابا از بیکاری اومدن ایران. فکری کنید. به نفع خود مردم افعانستان هست برگردن کشورشون و پیشرفت کنند.

* محمد هم در یک توئیت پیشنهاد کرد: نحوه توزیع نان یارانه‌ای بین شهروندان ایرانی و دیگر اتباع باید تغییر کند.

* کاربری به اسم مهسا هم نوشت: خیلی از شهرها همین مشکل رو دارن که بخاطر شلوغی صف یا تموم شدن نان مجبور میشن نان آزاد بخرن، به نوعی شهروند درجه دوم شدیم!

اعترافات باند بزرگ غارتگران افغانی

ویدیویی از دستگیری باند خطرناک ۱۳ نفره سارقین افغانی در فضای مجازی ترند شده که متعلق به نخستین روزهای شهریور ۱۴۰۲ است. به گفته فرمانده انتظامی استان البرز، اعضای باند ۱۳ نفره سارقان به عنف که اقدام به سرقت زیورآلات و لوازم با ارزش شهروندان ساکن در باغات و ویلاهای شهرستان چهار باغ می‌کردند.

سارقان در ساعات پایانی شب، به صورت ناگهانی وارد باغات و ویلاهای شهروندان شده و با تهدید سلاح سرد اقدام به سرقت لوازم با ارزش آنها می‌کند. جزئیات حوادث را به نقل از قربانیان و این مجرمیت می‌بینید.

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

تصاویر باورنکردنی از هجوم اتباع افغان به ایران

تصاویری تحت عنوان «هجوم اتباع افغانستانی به سمت ایران» در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پربازدید شده است.

سجاد عابدی، فعال رسانه‌ای اصولگرا به انتشار این ویدئو واکنش نشان داد و نوشت: آقای قاضی! اینا غیرت نداشتن از شرف و‌ناموس و خاک خودشون در مقابل طالبان دفاع کنند، میان ایران، حقوق شهروندی میخوان

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

استوری تامل‌برانگیز یک پرستار درباره زاد و ولد در قم

اکانتی که در مجازی تحت عنوان پرستار بیمارستان فرقانی قم شناخته شده، در استوری خود نوشته:  تا الان ۲۸ تا بچه که بدنیا اومدن ۱۹ نوزاد افغانستانی بودند.»

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم گفت: این استان با پذیرش اتباع ۹۰ کشور خارجی دومین استان کشور از نظر تکثر اتباع در کشور است.

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

همزمان با انتشار این استوری یک ماهنامه با ارائه گزارشی از تصمیم جنجالی و جدید مهاجران افغان‌ در خاک ایران خبر داده است و عنوان کرده بسیاری از مهاجران افغان در ایران معتقدند به دلیل افزایش جمعیت آن‌ها باید در این کشور سهم و حق و حقوقی داشته باشند و دیگر شهروند عادی در ایران محسوب می‌شوند. .

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

 جمعیت باورنکردنی افغانستانی‌ها در ایران

 ایران به‌ عنوان کشور مقصد دائمی سهم زیادی از مهاجران افغانستانی را دارد، این‌که چه تعداد از این مهاجران در ایران زندگی می‌کنند به‌طور دقیق معلوم نیست، چراکه بخش زیادی از آن‌ها بدون اظهارنامه در ایران هستند، اما در آخرین سرشماری رسمی انجام شده در سال ۱۳۹۵ حضور بیش از ۱.۵ میلیون افغانستانی در ایران ثبت شده است.

قطعاً با گذشت ۷ سال از آخرین سرشماری بعید است جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران همان ۱.۵ میلیون نفر باقی مانده باشد، ضمن این‌که بعد از قدرت گرفتن طالبان در این کشور تعداد زیادی از مردم افغانستان خودشان را به ایران رساندند، طوری‌که قبل‌تر نماینده یونیسف در ایران  گفت: «قبل از مرداد ۱۴۰۰ دو الی سه میلیون نفر پناهنده افغانستانی در ایران وجود داشت، اما بعد از آن بحران در افغانستان (قدرت گرفتن طالبان) بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون نفر پناهنده جدید وارد ایران شد.»

با این وجود اواخر ماه گذشته (تیر ۱۴۰۲) احمد وحیدی، وزیر کشور، در گفت‌وگویی به ایسنا گفت: «برآوردها درباره تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران بیش از ۵ میلیون نفر است.»

اضطراب ناگهانی که این روزها به جان ایران افتاده است

طبق آخرین آمار روزی ۱۰ هزار نفر از افغانستان وارد ایران می‌شوند! بخش بزرگی از کسانی‌که وارد ایران می‌شوند جزو ارتش افغانستان بودند، این‌ها واقعیت‌هایی است که جای نگرانی دارد، اگر این آمارها درست باشد یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند. از همه مهم‌تر این‌که ما با یک موجودیتی به اسم طالبان مواجه هستیم که هیچ کاری را غیر از جنگ خوب بلد نیست، و کوچکترین مسئله را تبدیل به یک چالش می‌کند، و کوچکترین فیلم یا خبری منتشر می‌شود، بخشی از افغانستانی‌های داخل ایران را به تحریک وا می‌دارد.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (مجلس دهم)  می‌گوید: «من کمپ‌های مهاجرین افغانستانی داخل ایران را دیده‌ام و با این مهاجران صحبت کردم، این‌ها می‌گفتند ما وقتی وارد ایران می‌شویم بعد از ۲۴ ساعت جای خواب ما مشخص است و بعد از ۴۸ ساعت شغل ما مشخص است، لذا انگار یک سیستمی وجود دارد، پشت این مهاجرت‌ها یک سامانی وجود دارد که بلافاصله برای مهاجرین جای خواب و شغل مشخص است، درحالی‌که هیچ ایرانی نمی‌تواند بعد از ۴۸ ساعت به شغل برسد، این‌ها واقعیت‌هایی است که نشان می‌دهد موضوع مهاجرین افغانستان از یک مهاجرت مربوط به زندگی شخصی افراد جای خودش را به یک مهاجرت سازماندهی شده داده است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.»

واکنش برخی کاربران شبکه‌های در این خصوص را بخوانید:

* کاربری به نام وحید نوشت: کارگر عراقی که وارد مشهد میشه به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داره..و عضو هیئت علمی که توی دانشگاه همون شهر تدریس می‌کنه لیاقت و شایستگی داشتن اینترنت  آزاد رو نداره..زیبا نیست؟!

* احسان سلطانی، روزنامه‌نگار: ترکیه ۶ سال با پیش‌بینی حوادث افغانستان در مرز ایران ۱۴۴ کیلومتر دیوار کشید و همان سال اعلام کرد پرواز مستمر پهپادها و دیوار مرزی از ورود روزانه هزاران افغانستانی جلوگیری کرده! مرزهای ایران به امان خدا رها شده و حدود ۴ میلیون مهاجر به ایران هجوم آورده‌اند!

* حسین دهباشی، مستندساز و فعال رسانه: میزانِ آوارگانِ افغانستانی در کشورِ ما در کمتر از دو سال دو برابر شُده است. دوسال از حاکمیتِ طالبان بر افغانستان می‌گذرد و ایران حامی طالبان بوده و هست. پایانِ پیام.

* محمدرضا، دیگر کاربر توئیتر هم اینگونه نظر داد: مساله افغانستانیها در ایران؛ اینکه ما در ایران با آمار سرخوشی نداریم واقعی است. مثلا آخرین آمارها مربوط به سال ۱۳۹۵ است که میگه بیش از ۱.۵ میلیون افغانستانی در ایران ساکنند. اما همان وقت هم این آمار دقیقی نبوده.چون بسیاری بدون اظهارنامه در ایران ساکن بوده‌اند.

* اکبر گنجی، فعال سیاسی و روزنامه نگار: در آمریکا که ثروتمندترین کشور جهان است، موضوع مهاجران غیرقانونی از بحث های روز و داغ انتخاباتی است. وسعت جغرافیایی آمریکا و منابع وسیع آن( از جمله آب) کجا و ایران بلازده ی فاقد آب و انواع بحران ها کجا؟ طالبان حتی حقِ آب ایران را هم نمی دهد. آبی که متعلق به سرزمین های خود ایران بود که استعمار پلید بریتانیا با زور از ایران جدا کرد و به افغانستان بخشید. دولتِ رئیسی حتی هیچ برنامه ای درباره «مهاجران غیر قانونی» افغانستانی ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کاش به جای اینکه این همه افغانی وارد میکنید
      جلوی مهاجرت ایرانیا رو بگیرین

    • ناشناس

      مملکت دودستی تقدیم افغانیها شد

    • ناشناس

      مسئولین این کشور خوابن
      افغانیا دارن ایرانو تسخیر میکنن
      بیچاره مردم ایران
      بیچاره جوونا

    • ناشناس

      اکثر یارانه ایرانی ها به جیب اتباع افاغنه می رود
      برنج دولتی
      روغن
      ماکارونی
      نان
      حق تحصیل در مدارس دولتی

      دولت طالبان باید حداقل بابت این مهمان های ناخوانده پول به دولت واریز کند

    • ناشناس

      اون استان باید هم افتخار کنه اینا رو راه نمیدن اصلا چرا باید افغانی ها تو اقران باشن

    • ناشناس

      جان کلام رو کاربر حسین دهباشی گفته ودر ضمن پشت پرده ورود غیر مجاز افغانستانی ها خیلی مشکوک به نظر میرسه

    • ناشناس

      این سرزمین مال کل دنیاست. بجز مردم خودش..

    • ناشناس

      اینها همش برگرفته از دولت بی لیاقت ماست ...

    • اذر

      سلام میخواهیدما بریم اونا بیان بابا گرونی سرسام اور برای ما امکانات نیست چه برسه به این بندهای خد

    • مهدی

      افغانی ها باید از ایران بروند
      به اینا خوبی نیومده
      کشور ما مشکلات زیادی داره

    • ناشناس

      این اففانیها آمدن همه چی رو گرون کردن خونه همه چی

    • ناشناس

      قم لند

    • ناشناس

      رفتم نانوایی نون بخرم .شاطر میگه پخت تمام شد منتظر نمانید بزرگواری از میهمان افغان ۱۵ تا نون بربری گرفت .منم فقط نگاه گردم ۲ تا نون میخواستم .هیچ دیکه رفتم خانه

    • ناشناس

      چند وقت دیگه ایرانی بود جرم می شود,

    • (اکبر سراهی)

      فکرمیکنید برای چی ازهمه چیز محروم شده ایم توسفره مردم عادی هیچی پیدانمیشه باعث اول وآخرش فقط افغانهاازیطرف عربهاهم ازطرف دیگه ایران ومیچاپند خودمون هم هرروزفقیروبدبخت ترمیشیم

    • ناشناس

      کی بره رای بده؟؟؟؟؟؟افغانیا دیگه

    • هادی...N مشهد

      البته اگر مابخواهیم دریک کشور دیگه برویم بهمین راحتی است.. هرچندایران سرای من است.. پس نه سرای 5میلیون افغان

    • ناشناس

      آقا پارسیان هووای پارسیان رو داشته باشن

    • جر جر

      این همه یارانه حمل ونقل یارانه نان از جیب ملت ایران خالی میشه به نفع افغانها مترو و بی ارتی رو ببین صف بربری رو نگاه کن

    • فریدون زینالی

      چرا دولت ومسئولین به فکر ملت ایران نیستند گرانی وتورم کمر مردم شکسته .و از طرفی مهاجرین افغانی هم بر مشکلات مردم افزوده شده .حتما کاسه ای زیر نیم کاسه هست.

    • ناشناس

      واقعا‌دست‌شمادردنکند‌اینها‌مهاجرند

    • ناشناس

      این‌مهاجران‌افغانی‌ازمجبوری‌میان

    • ناشناس

      کشور شده افغانی
      تو صفح نون نما نی

    • ناشناس

      از هر ۱۰۰ تا بربری ۱۰ تا بربری نصیب ایرانی میشه نود تا واسه افغانی. دیگه فکرشو بکن دیگه چه بر سرمان امده.

    • ناشناس

      تو صف بربری ۲۰ تا افغانی هست ۲ تا ایرانی. هر ایرانی ۱ عدد بربری و هر افغانی عدد بربری. به افغانی یارانه میدین نه به ما.

    • ناشناس

      این اماربدرد عمشون می خوره درایران حدعقل هر خانه ۵تاایرانی ویکی افغانی بعد جمعیت ایرانیها یاخانواده ۳نفره است یا دونفره از فقر وبدبختی اماافغانی هر خانواده کمتر از ۱۰ نفرنیست پس جمعیت افغانی بیش از ۳۰ ملیون نفراست

    • ناشناس

      الان دولت مامتوجه بهاوجادادن به افرادافغانی روندارد زمانی بیدارمیشه که تویک لحظه مثل امدن زلزله خبرمیدن ایرانی مواظب خودت باش افغانهاتصرف کردن جان ومالت رو،واقعامتعصفم که تاکی باید این بهادادن ها ادامه داشته باشه

    • ناشناس

      چه فایده‌ای داره انگار رییسی شب گرسنه می خوابه انگار آقای قالیباف بچه اش را به خاطر در گیر با افغا نها از دست میده با کوچک در گیری جوان های ما را می کشند و بعد ش فرار می‌کنن مملکت ما شده بی در وپیکر کسی‌ اصلا به فکر اين مردم بیچاره نیست راحت بخواب ای دولت و مجلس

    • ببر

      بنظر اگر اینجوری پیش برود مردم باید خودشان کاری کنند

    • ایرانی

      منم داخل صف نا نوای بودم یه افغانی داره به ایرانی زور میگه نوبت من هست بیشتر چیزی بگی کتک میزنم بیشتر شون افغانی بودن خواهشن دولت یه فکر برای اتباع کنن

      پاسخ ها

      • یک رزمی کار

        اگر من اونجا بودم و اون حرکت شرم آور رو از اون افغانی وحشی میدیدم دخلشو میاوردم

    • ناشناس

      افغانی تو تهران بشدت زیاد شده . حتی مزاحمت ایجاد می کنند

    • فاطمه

      نانوای بی غیرت محل ما ۱۰ تا نون به افغانی داد بعد گفت ۴ تا بیشر نداریم باید همتون وایسید بهش میگیم نفروشید میگه شما کمتر بخرید

    • ناشناس

      یه روز ایران رو فتح می کنند

    • ناشناس

      افغانی ها تا چند سال دیگه کل کشور رو میگیرن

    • ناشناس

      پرتشون کنید بیرون وگرنه خودمون شروع میکنیم به پاکسازی

    • کوروش

      بدون برنامه هستن اگر راست میگید نخبه وارد کشور کنید نه افغانی

    • y

      سلام خواهشا تمام افغانی هاروبیرون کنیدچه درشهرچه درروستا

    • ناشناس

      دولت مابیشتر طرفدار افغانیهاس تا ملت خودش خدا به دادمون برسه

    • ناشناس

      معامله خوبیه نخبه شیک کادوپیچ میفرستیم کشورهای دیگه افغانستانی بیسوادجنایتکارواردمیکنیم.آخه چرا

    • محمد

      بیرون کنید دیگه توکشورشون جنگ نیست
      چرا میان ایران فقط بیرون کنید مهمون داری
      یک سال نه چند سال

    • ناشناس

      درود بر مردم استانهای کرد نشین و لر نشین چون هیچ افغانی راه نمیدن تو شهرشون اگه یه افغانی تو شهرشون پیدا بشه گوشهاشو میبرن باید با افغانی اینجوری برخورد بشه تا شهر و مملکت ما رو به گند نکشن درود بر کرد و لر همین !!!

    • ناشناس

      همه جا آدم خوب و بد هست

    • هلی

      چند روز پیش دوتا افغانی یه جوان ایرانی رو بشدت کتک زده بودن ما از پسر ایرانی پرسیدیم برای چی کتکت زدن گفت اینا با موتور بودن من با ماشین جلومو گرفتن گیر دادن که چرا صدای پخش ماشینت زیاده.. وای به حال ما ملت بدبخت ایرانی

    • ناشناس

      هیچ کشوری این قدر مهاجرانی کشور نمیزاره تاچندسال دگرجمعیت ایرانی پیر‌مشه.وایناجای ایرانی میگیرن

    • ناشناس

      هیچ استان وشهری .برای ورودمهاجرافغان ممنوع نیست

    • ناشناس

      تمام شغل هاست همیناست فقط.مانده ادارات

    • ناشناس

      چه می‌کنید مگر ما چه موشکلی برای شما به ارمغان آوردیم

    • ناشناس

      افغانیا باید برن

    • کوروش

      تو تبریز یه افغانی نمیتونی پیدا کنی مردم نجیب تبریز راهشون نمی‌دن به شهرشون

    • کوروش

      دقیقا.علت گرونی اجاره مسکن همین افغانی ها هستند چند نفره یک واحد را اجاره میکنن.

    • کوروش

      علت گرونی اجاره بها در تهران همین افغانی ها هستند

    • کیانا

      نمیدونم چرا انقدر زیاد نون میخرن

    • کیانا

      مترو پره

    • کیانا

      الان کشورشون چه مشکلی داره؟؟
      نه جنگه و نه خونریزی

    • ناشناس

      از راه قانونی بیان. مشکلی نداره. ما همه برادر و برابریم.
      مگه ایرانیها مهاجرت نمیکنن.
      اینها همه فرصت است ...
      متشکرم از درج

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اصلا هر چی فقیره در جهان جمع کن بیار اینجا چه اشکالی داره . برادریم دیگه . از نظر شما مملکت کیلویی چنده

    • اهو

      سلام.انصافابیایدخیابان 17شهریورخمینی شهر ببینید.من خودم توی این خیابان احساس غریبی میکنم.فقط اتباع افغانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج