۱۳۵۶۸۴۸
۲۰۳۶
۲۰۳۶
پ

خطرناک‌‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳

چند کشور همسایه ایران در لیست ۱۰ کشور خطرناک جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند.

اعتماد آنلاین: چند کشور همسایه ایران در لیست ۱۰ کشور خطرناک جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند.

پژوهشکده اقتصاد و صلح جهانی (IEP) در گزارشی خطرناک‌‌ترین ۱۰ کشور جهان را با ذکر دلیل و مدرک اعلام کرد.

خطرناک‌‌ترین کشورهای جهان در سال 2023

بر اساس این گزارش که تحت عنوان شاخص صلح جهانی سال 2023 منتشر شده، آمده است با پایش شرایط 163 کشور جهان، شاهد بهبود شاخص‌های صلح و امنیت در 84 کشور و بدتر شدن این شاخص‌ها در 79 کشور دیگر بودیم.

10 کشور اول لیست خطرناک‌‌ترین کشورهای جهان بر اساس این پایش به این ترتیب‌اند:

۱. افغانستان

افغانستان همچنان خطرناک‌‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود، علت آن هم ادامه درگیری، جنگ و بی‌ثباتی در این کشور است که از سال 2021 نیز اوضاع کشور رو به وخامت رفته است.

مردم این کشور همواره در معرض خطر هستند زیرا افغانستان در معرض سطوح بالایی از خشونت است، دولتی فاسد آن را اداره می‌کند و به‌سختی می‌تواند خدمات اولیه را در این کشور عرضه کند.

علاوه بر این، افغانستان شرایط بسیار ضعیفی در توسعه زیرساخت‌ها دارد.

۲. یمن

یمن دومین کشور خطرناک در جهان است. این کشور از سال 2015 به بعد در معرض تجاوز ائتلاف سعودی بود که بر اثر آن ده‌ها هزار نفر کشته و بیش از یک میلیون نفر دیگر هم آواره شده‌اند.

این کشور اکنون در معرض گرسنگی است و میانگین مرگ‌ومیر نیز به‌ویژه در میان کودکان بسیار بالاست، ساختار آموزشی و بهداشتی هم تقریباً در این کشور وجود خارجی ندارند.

از طرفی گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش پایگاه‌های قابل توجهی در این کشور دارند و آن را به یکی از ناامن‌‌ترین کشورهای جهان حتی برای ساکنانش تبدیل کرده‌اند.

۳. سوریه

سوریه از سال 2011 شاهد جنگ ویرانگر داخلی بود که بیش از 250 هزار نفر را به کام مرگ برده است، در کنار آن بیش از 7.6 میلیون نفر نیز مجبور شدند محل سکونت خود را ترک کنند و آواره شوند.

در جریان این جنگ زیرساخت‌های کشور تخریب شده و ساختار بهداشتی و آموزشی نیز شبه‌ویران است.

۴. روسیه

افزایش آمار قتل و نیز بی‌ثباتی سیاسی در کشور سطح خطر روسیه را بالا برده و آن را به رأس لیست خطرناک‌‌ترین کشورهای جهان نزدیک کرده است.

این کشور شاهد افزایش آمار قتل در مقایسه با دیگر کشورهای جهان است؛ در حال حاضر میانگین جنایت قتل در این کشور حدود 9.5 مورد برای هر 100 هزار نفر است، علت اصلی هم افزایش فقر و نابرابری در روسیه است، نبود حاکمیت قانون و انتشار فساد نیز مزید بر علت شده است.

۵. جنوب سودان

جنوب سودان پنجمین کشور خطرناک جهان محسوب می‌شود و از زمانی که در سال 2011 از سودان استقلال پیدا کرد، جنگ داخلی هم گسترش پیدا کرده و سطح خشونت نیز افزایش یافته است.

تا به امروز بیش از 400 هزار نفر بر اثر این خشونت‌ها کشته و بیش از دو میلیون نفر هم آواره شده‌اند، طبق معمول خبری از زیرساخت‌ هم در این کشور نیست و خدمات اصلی اجتماعی نیز ارائه نمی‌شود.

۶. جمهوری کنگو

طی سال‌های متمادی جمهوری دموکراتیک کنگو صحنه درگیری‌های مسلحانه بوده است، هر سال هم بر دامنه این جنگ افزوده می‌شود. بر اساس دسته‌بندی صلح جهانی، شرایط سیاسی در این کشور به‌شدت ناپایدار است و گروه‌های تروریستی نیز در اقصی نقاط کشور حضور و فعالیت دارند.

۷. عراق

تبعات جنگ در عراق علاوه بر درگیری‌های داخلی به‌ویژه نزاع‌های سیاسی دایر در این کشور طی دو دهه گذشته منجر به مهاجرت میلیون‌ها نفر و قتل هزاران غیرنظامی ‌شده است.

در کنار آن، دولت عراق یکی از فاسد‌‌ترین کشورهای جهان است که این امر به خودی خود بر بی‌ثباتی این کشور دامن می‌زند.

۸. سومالی

در سال‌های اخیر، سومالی نیز با بی‌ثباتی سیاسی و نبود امنیت و گسترش فقر مواجه شده است، این کشور شرایط انسانی بسیار وخیمی دارد و در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر نیازمند کمک هستند.

۹. سودان

قدمت جنگ داخلی در سودان به سال 1983 بازمی‌گردد و تا به امروز جان بیش از یک میلیون انسان را در این کشور گرفته است، در کنار آن دولت این کشور نیز خود متهم به ارتکاب جنایت قتل عام در منطقه دارفور است که منجر به آوارگی میلیون نفر شد.

از آوریل 2023 هم درگیری جدیدی بین ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع در گرفته است براساس آمار سازمان ملل متحد، جنگ داخلی در سودان منجر به مهاجرت یک میلیون نفر به خارج از این کشور و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر در داخل سودان شده است.

طبق گزارش سازمان ملل، جنگ داخلی جدید باعث کمبود مواد غذایی و افزایش 50 درصدی تجاوزهای جنسی در این کشور شده است.

۱۰. اوکراین

با حمله روسیه به اوکراین، این کشور به جمع کشورهای خطرناک جهان پیوست؛ این تهاجم که فوریه 2022 آغاز شد باعث شکل‌گیری موجی از خشونت دسته‌جمعی و نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

اوکراین در حالی به جمع کشورهای خطرناک جهان پیوست که تا پیش از این در رتبه 33 کشورهای آرام و مسالمت‌آمیز جهان و سطح جرم و جنایت در آن بسیار پایین بود؛ همچنین شهروندانش احساس امنیت می‌کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج