۱۳۵۹۲۲۶
۵۵۴۶
۵۵۴۶
پ

رپورتاژ آگهی

چکیده‌ای از تاریخچه ایکس باکس و پلی استیشن

حدود ۲۱ سال پیش مایکروسافت (Microsoft) مشغول کار روی سیستم عاملی بود که بتواند بهترین جایگاه برای بازیکنان رایانه‌های شخصی باشد. در زمانی که کنسول‌های خانگی در حال رشد بودند و کنسول پلی ‌‌استیشن در سپتامبر ۱۹۹۵ آماده بود تا به کلی صنعت کنسول‌های بازی را متحول کند، مایکروسافت پیش از آن سعی داشت تا روی بازیکنان رایانه‌های شخصی تمرکز داشته باشد.

زمانی که سیستم داس جاده را برای بازی‌ها هموار کرده بود، مایکروسافت قصد داشت تا با سیستم عامل ویندوز همه چیز را برای سازندگان و بازیکنان راحت‌تر کند. هرچند سیستم داس نیز برای برخی سازندگان مانند بتسدا چیزی ثابت شده بود، چرا که آن‌ها بازی‌هایی مانند Doom و Quake را برای این سیستم عرضه کرده بودند و با موفقیت زیادی رو به رو شدند.

چکیده‌ای از تاریخچه ایکس باکس و پلی استیشن

تاریخچه ایکس باکس و پلی استیشن

در آگوست سال ۱۹۹۵، مایکروسافت اولین سیستم عامل ویندوز خود را عرضه کرد و یکی از مهم‌ترین اهدافش ارائه محیط کاربری راحت‌تر برای بازی‌سازان و بازیکنان بود. در همین زمان بود که مایکروسافت به فکر خلق برنامه‌ای به نام دایرکت‌ایکس افتاد که مجموعه‌ای از رابط‌های ابزار برنامه‌نویسی (API) است و کار بازی‌ساز را برای ساخت و طراحی بازی‌ها آسان‌تر و بهتر می‌کند.

در سپتامبر ۱۹۹۵، مایکروسافت اولین کیت‌های sdk را به بازار عرضه کرد و در سال ۱۹۹۶ در یک کنفرانس مربوط به سازندگان بازی سعی کرد سازندگان را برای ساخت بازی روی ویندوز متقاعد کند. در نتیجه بسیاری از آن‌ها به سمت ویندوز آمدند.

بیل گیتس که شاهد قدرت گرفتن کنسول پلی ‌استیشن 2 بود، بعد از ملاقات با نوبویوکی، به سمت ردموند بازگشت و قدرت گرفتن و اهداف کنسول پلی ‌استیشن 2 را با همکاران خود در میان گذاشت. هدف پلی ‌استیشن پیشی گرفتن از ویندوز مایکروسافت بود و بیل گیتس این را به خوبی در ملاقات با نوبویوکی ایدی متوجه شد. جالب است بدانید که به همین دلیل بیل گیتس ملاقات با نوبویوکی را یکی از موفق‌ترین و شیرین‌ترین ملاقات‌های کاری خود دانست. بیل گیتس تیم اجرایی خود را گردآوری کرد و از آن‌ها خواست تا دو ستون بسیار مهم را در بخش ویندوز مایکروسافت پایه‌گذاری کنند. اولین ستونی که در دستور کار قرار داشت، خلق نرم‌افزارهای فن‌آوری و سودمندی مانند مایکروسافت آفیس بود و ستون دوم مربوط به ابزار سرگرمی خانگی می‌شد. در هنگام پایه‌گذاری ستون دوم، تیم اجرایی تصمیم گرفت تا به جای ساخت ابزار مختلف برای رقابت غیر مستقیم با سونی، به شکلی جدی‌تر و عمیق‌تری با پلی ‌استیشن 2 رو به رو شوند.

در آن زمان، بازی‌های ویدیویی همانند یک پیکانی بودند که به سوی بازار شلیک شدند و تماما سود، منفعت و حتی محبوبیت در بر داشتند. ‌صنعت بازی‌های ویدیویی همانند گذشته رشد کندی نداشتند و با ورود سونی و کنسول‌های محبوب‌تر نینتندو، صنعت گیم به قدری بزرگ شد که حتی در حال پشت سر گذاشتن صنعت سینما بود. با این تفاسیر مایکروسافت به عنوان غول برنامه‌نویسی دنیا هرگز حاضر نبود این بخش از صنعت تکنولوژی را از دست بدهد.

چکیده‌ای از تاریخچه ایکس باکس و پلی استیشن

در نتیجه چهار نفر از سوی مایکروسافت انتخاب شدند تا کنسولی بر مبنای تکنولوژی DirectX برای رو به رو شدن با پلی ‌استیشن ترتیب دهند. هدف آن‌ها ساخت دستگاهی شبیه به یک رایانه شخصی بود تا بتواند با هزینه‌ای کم، بهترین نتیجه را برای سازندگان دربر داشته باشد. نتیجه فعالیت‌های این چهار شخص به دستگاهی به نام DirectX Box منتهی شد. آخرین باری که یک کمپانی آمریکای اقدام به ساخت یک کنسول کرده بود، آتاری جگوار نام داشت که به بزرگ‌ترین شکست کمپانی آتاری مربوط می‌شد. آتاری جگوار یکی از کنسول‌هایی بود که به دست کنسول پلی ‌استیشن و کنسول سگا ساتورن نابود شد. با این تفاسیر ورود مایکروسافت به حوضه کنسول‌های خانگی هم ریسک بزرگی تلقی می‌شد و هم حرکتی شجاعانه از سوی این کمپانی؛ کمپانیی که تا آن زمان فقط به خاطر نرم‌افزارهای بسیار موفقش شناخته می‌شد، نه سخت‌افزار.

هدف مایکروسافت در این زمینه نیز هیچ فرقی با اهداف دیگرش نداشت. اگر چیزی را خودش پایه‌گذاری نمی‌کرد و کمپانی دیگری در آن زمینه موفق می‌شد، مایکروسافت به سمت آن ایده موفق می‌رفت، با سبک و سیاق خود آن را ادامه می‌داد و سپس وارد رقابتی جدی می‌شد. این بار هدف مایکروسافت سونی بود. آن‌ها با کنسول پلی ‌استیشن و در آن زمان با پلی ‌استیشن 2 به موفقیت عظیمی دست یافته بودند. بیل گیتس نه هدف خود را سگا قرار داده بود و نه نینتندو، این تنها سونی بود که در مرکز توجهات مرد اصلی مایکروسافت قرار داشت.

چکیده‌ای از تاریخچه ایکس باکس و پلی استیشن

چهار شخصی که قرار بود کنسول دایرکت‌ایکس باکس را خلق کنند، برای شروع یکی از لپ‌تاپ‌های کمپانی Dell را باز کردند و با تغییرات مختلف آن را به یک کنسول برای بازی تبدیل کردند. در انتها نیز لپ‌تاپ را کنار گذاشتند و همه چیز را از اول به ثمر رساندند. سال ۲۰۰۰ فرا رسید و سونی دسته دسته کنسول می‌فروخت و فروش و محبوبیت کنسول دریم کست سگا در حال کاهش بود. مایکروسافت نیز در آن سال بالاخره از کنسول خود به طور رسمی با نام XBOX رونمایی کرد، اما مایکروسافت زمان عرضه آن را برای ۱۸ ماه بعد تعیین کرد.

اولین مدل ایکس باکس

اولین اعلام جنگ جدی مایکروسافت نبرد بین کنسول های پلی استیشن ۲، نینتندو گیم‌کیوب و دریم‌کست از زمانی شروع شدکه اولین کنسول بازی خود را با نام ایکس باکس در سال 2001 که ششمین نسل کنسول‌های بازی ویدئویی است را وارد بازار کرد.

این کنسول‌ها به تدریج پیشرفته تر شدند و مایکروسافت هربار با ارئه نسل جدیدی از کنسول‌های بازی طرفدارانش را شگفت زده کرده و هنوز هم این روند را ادامه می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله تاریخچه مختصری از ایکس باکس و پلی استیشن بیان شد. دیدی که با پیشرفت تکنولوژی طراحان مایکروسافت نیز در تلاشند تا در هر نسل کنسول‌های بهتر و قدرتمندتری ارائه دهند. حالا دو دهه از اولین کنسول مایکروسافت که در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ منتشر شد، می‌گذرد. مایکروسافت همچنین در تلاش است تا ویژگی‌های دیگری مانند حالت خودکار کم تأخیر، بهبودهای ارتباطی کنترل‌کننده Xbox و پشتیبانی از نرخ تجدید متغیر را در نسل جدید کنسول‌ها تعبیه کند. باید دیدی از این به بعد مایکروسافت چه می‌کند!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج