اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۶۰۱۴۲
۲۶۱۵
۲۶۱۵
پ

نفوذ «طوفان الاقصی» به دیوار دفاعی و اطلاعاتی تل‌آویو

از چندی پیش شاهد یورش نظامیان و پلیس اسرائیل در کنار شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی بودیم که این اقدام بازتاب‌های بسیاری زیادی در داخل و خارج از اراضی اشغالی به دنبال داشت.

توسعه ایرانی-فرشاد گلزاری: از چندی پیش شاهد یورش نظامیان و پلیس اسرائیل در کنار شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی بودیم که این اقدام بازتاب‌های بسیاری زیادی در داخل و خارج از اراضی اشغالی به دنبال داشت. برخی‌ها اعلام کرده بودند که چنین اقدامیبیش از هر چیز موجبات تحریک فلسطینی‌ها و جریان‌های نظامی و مسلح متصل به آنها را در پی خواهد داشت اما در تل‌آویو اوضاع به گونه‌ای دیگر تحلیل شد. ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر خود شخصاً در کنار شهرک‌نشینان به دنبال آن بود تا نگذارد هیچکدام از فلسطینی‌ها وارد مسجد الاقصی شوند و حتی پیشنهاد تسلیح شهرک‌نشینان را هم داده بود. به هر ترتیب این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که سحرگاه دیروز (شنبه) محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های «عزالدین قسام»، شاخه نظامی جنبش حماس ضمن اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی، تاکید کرد که پس از نفوذ اعضای مقاومت به قلب اراضی اشغالی، وضعیت جنگی اعلام می‌کنیم. تا زمان نگارش این گزارش و برابر با اعلام رسانه‌های منطقه‌ای در این عملیات تاکنون ۴۰ اسرائیلی به هلاکت رسیده‌ و ۷۵۰ نفر هم مجروح شده‌اند. آژیرهای خطر در پی حملات سنگین راکتی و موشکی در تمام شهرک‌های صهیونیست‌نشینِ نزدیک مرز نوار غزه و نیز دیگر شهرهای اشغالی از جمله تل‌آویو به صدا درآمدند. رادیو اسرائیل نیز از ورود نیروهای فلسطینی به داخل شهرک‌های اطراف غزه و تیراندازی در این شهرک‌ها خبر داد. وبگاه «فلسطین الیوم» گزارش داد، گروه‌های مقاومت ده‌ها موشک را به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه شلیک کردند که آژیرهای خطر در کل «غلاف غزه» و عسقلان به صدا درآمد. صدای انفجارهای متوالی در غزه نیز به دلیل تلاش سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های شلیک شده مقاومت شنیده شد. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که سامانه گنبد آهنین برای مقابله با حملات گسترده به شهرک‌ها فعال شده است. شبکه الجزیره نیز گزارش داد، حملات موشکی گسترده‌ای از غزه انجام شده و صدای آژیرهای هشدار در جنوب تل‌آویو، اسدود، عسقلان،‌ در پایگاه هوایی بالماخیم در جنوب تل‌آویو و صدای انفجارهایی در غرب قدس شنیده شده است. هاآرتص هم اعلام کرد که به دلیل وضعیت امنیتی تمام مدارس غزه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند. در این راستا، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل تا ۸۰ کیلومتری شهرک‌های غلاف غزه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. خبرنگار المیادین هم گفته است، اخباری از به اسارت درآمدن سربازان اسرائیلی توسط گروه‌های فلسطینی وجود دارد که میزان آن حدود ۶۰ نفر است. شبکه‌ کان نیز گزارش داده،‌ اخباری از «ربودن» سربازان اسرائیلی و انتقالشان به غزه وجود دارد. همچنین صبح امروز تصویری از اسارت تعدادی از شهرک‌نشینان غلاف غزه در جریان عملیات طوفان الاقصی منتشر شده است.به گزارش رسانه‌های عبری، درگیری و تیراندازی در شهرک‌های غلاف غزه در جریان است و تعدادی کشته و تعدادی ناپدید شده‌اند اما بحث اینجاست که چندین و چند شهرک در دستان جریان‌های فلسطینی قرار دارد. رسانه‌ها عبری زبان همچنین در خبری دیگر اعلام کردند، اینترنت جنوب اراضی اشغالی قطع شده است. طبق این گزارش، به دلیل وجود ویدیوهایی از کشته‌ها در شهرک‌ها اینترنت شهرهای جنوبی قطع شده است. همچنین اعلام شد که حریم هوایی اسرائیل به دلیل نامعلوم بودن مدت و میدانِ درگیری میان دو طرف تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. 

اسارت ژنرال اسرائیلی و همچنین بیش از ۵۰ سرباز اسرائیلی به خوبی نشان می‌دهد که اگر همین حالا تبادل آتش میان دو طرف خاتمه یابد، باز هم سطح چانه‌زنی درباره تبادل اسرا همانند گذشته نخواهد بود

تبادل اسرا و چانه‌زنی سیاسی

ادامه حملات از سوی جریان‌های فلسطینی برای نتانیاهو و کابینه وی می‌تواند یک واگرایی عمیق را به دنبال داشته باشد، چراکه شکنندگی در کابینه و همچنین اعتراضات علیه نتانیاهو به جایی رسیده که هر آن ممکن است کابینه وی منحل شود

آنچه در مورد این درگیری دو طرفه باید موردنظر قرار بگیرد این است که حملات جریان‌های فلسطینی صرفاً به شلیک موشک و راکت‌ها خلاصه نشد، بلکه در این میان ما شاهد اجرای عملیات مرکب علیه برخی مراکز حیاتی و حساس اسرائیل در جای جای اراضی اشغالی و حتی شهرک‌ها بودیم. منابع محلی به الجزیره گفتند، مقاومت فلسطین وارد درگیری‌های مسلحانه با نیروهای اشغالگر در چندین نقطه در مرزهای شرقی غزه شده است. همچنین ده‌ها مبارز فلسطینی از غزه وارد شهرک‌های اطراف غزه موسوم به غلاف غزه شده و در این شهرک‌ها گشت‌زنی کرده و با نظامیان اسرائیل درگیر شدند. در این میان باید توجه شود این حملات به جایی رسیده که برخی از منابع خبری اعلام کردند که چندین شهرک در تصرف نیروهای حماس قرار گرفته است. منابع خبری همچنین از اسارت ژنرال نمرود آلونی، فرمانده واحد عملیات ویژه اسرائیل به نام نیروهای «عمیق» دست نیروهای مقاومت فلسطین خبر دادند. به گفته این رسانه‌ها نمرود آلونی که تا اوت ۲۰۲۲ فرمانده لشکر غزه بود، طی یورش به خانه‌اش توسط گروه‌های غزه دستگیر و به غزه منتقل شد. تصویری نیز از این ژنرال ارشد نظامی منتشر شده که به نظر می‌رسد در وقت خواب به اسارت در آمده است. هنوز منابع رسمی و شبکه‌های خبری رسمی این خبر را منتشر و یا تأیید نکرده‌اند اما همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که حتی اگر به زودی این تبادل آتش خاتمه یابد، باز هم در تبادل اسرا میان دو طرف سطح چانه‌زنی بالا خواهد رفت؛ چراکه علاوه بر اسارت این ژنرال اسرائیلی، چیزی در حدود 58 سرباز اسرائیلی دیگر هم اسیر شده‌اند که این اعداد و ارقام به هیچ وجه در طول نبرد میان دو طرف طی دهه‌های گذشته سابقه نداشته است. از سوی دیگر میزان کشته‌ها و مجروحان به جای ماندخ در غزه هم بسیار بالا بوده است. در این خصوص وزارت بهداشت فلسطین تاکید کرد که از صبح دیروز (شنبه) در درگیری‌ها با اسرائیل ۱۹۸ تن به شهادت رسیده و ۱۶۱۰ تن زخمی شده‌اند. همچنین اوضاع در داخل تل‌آویو هم چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کابینه امنیتی اعلام کرده که «ما در وضعیت جنگ هستیم نه در عملیات نظامی یا یک دور درگیری. ما در جنگ هستیم. من از شهروندان می‌خواهم به دستورات گوش کنند. ما در این جنگ پیروز خواهیم شد». او اعلام کرد که «در وهله نخست دستور پاکسازی شهرک‌ها از فلسطینی‌ها را صادر کردیم و همچنین دستور دادم نیروهای ذخیره به شکل گسترده‌ای بسیج شوند و با قدرت و به شکلی گستره و بی‌سابقه به حملات پاسخ دهند». در این میان مقامات اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای غربی هم نسبت به این حملات واکنش نشان دادند اما فارغ از این مسائل باید توجه داشت که ادامه این روند برای نتانیاهو و کابینه وی می‌تواند یک واگرایی عمیق را به دنبال داشته باشد؛ چراکه شکنندگی در کابینه و همچنین اعتراضات علیه وی به جایی رسیده که هر آن ممکن است کابینه وی منحل شود. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج