adexo3
۱۳۶۱۲۰۵
۱۷۲۸
۱۷۲۸
پ

در فضا چطور قهوه درست می‌کنند؟

سامانتا کریستوفورتی، فضانورد آژانس فضایی اروپا، نشان داده است که چگونه در شرایط بی وزنی، قهوه صبح خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می کند.

روزیاتو نوشت: سامانتا کریستوفورتی، فضانورد آژانس فضایی اروپا، نشان داده است که چگونه در شرایط بی وزنی، قهوه صبح خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می کند.

برای فضانوردان، حتی داشتن یک فنجان معمولی هم چالش بزرگی است، اما فنجان جدید با طراحی عجیب خود به ساکنان ایستگاه فضایی اجازه می‌دهد از برخی لذت‌های ساده زندگی در زمین بهره‌مند شوند.

در ویدئویی که سال گذشته در طول اقامت ۱۷۰ روزه خانم کریستوفورتی در مدار زمین فیلمبرداری شده است، او با استفاده از یک فنجان فضایی مخصوص طراحی شده، توانست قهوه صبح خود را بدون مشکل بنوشد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از طراحی این فنجان شگفت زده شدند. کاربری نوشته است: «جزئیات کوچک، تمدنی فضایی را به ارمغان می‌آورد.»

دکتر مارک ویسلوگل، دانشمند ناسا که در طراحی این فنجان جدید کمک کرده است، در وبلاگ خود توضیح داد: «کشش سطحی مایعات در یک فضاپیما دلیل آن است که فضانوردان از کیسه‌هایی با نی استفاده می‌کنند تا بتوانند کیسه را کاملا فشرده کنند و اطمینان حاصل کنند که مایعات خارج می‌شوند.»

برای غلبه بر این مشکلات، ناسا فنجانی طراحی کرده است که از هندسه، هوشمندانه برای شکستن کشش سطحی مایعات استفاده می‌کند. قرار دادن لب‌ها روی لبه فنجان فضایی، اتصال مویینه‌ای ایجاد می‌کند که مایع را مانند حوله کاغذی به دهان می‌کشاند.

در فضا چطور قهوه درست می‌کنند؟

اما فرستادن این فنجان‌ها به فضا فقط برای لذت‌بخش‌تر کردن صبح فضانوردان نبود، بلکه بخشی از علم بود. همان فیزیکی که به ریختن قهوه از فنجان به دهان کمک می‌کند، تمام مایعات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چه روی زمین و چه در فضا.

همان‌طور که دکتر ویسلوگل توضیح می‌دهد، مشاهده چگونگی کار فنجان فضایی در شرایط بی‌وزنی، به دانشمندان کمک می‌کند تا درباره همه چیز از استفاده از آخرین قطره سوخت برای موتور راکت یا تحویل دوز کامل دارو به بیمار، کمک کند.

آزمایش‌های انجام شده روی فنجان فضایی همچنین به جلوگیری از بروز مشکلات در سفرهای بلندمدت فضایی آینده مانند سفر به مریخ کمک خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج