adexo3
۱۳۶۳۶۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

بهرام بیضایی همواره مورد غضب است

محمد رحمانیان گفت: بهرام بیضایی به دلیل نگاه جامعه‌ستیزی که در آثارش دارد مورد غضب واقع شده است.

ایسنا: محمد رحمانیان، بازیگر وکارگردان تئاتر در مراسم نمایشنامه‌خوانی بهرام بیضایی گفت: اندوهگینم که امروز بیضایی نیست تا خودش پاسخ محبت‌تان را بدهد. نمایشنامه‌ «افرا» نمونه خوبی از مجموعه آنچه بیضایی از اسطوره‌شناسی، ادبیات مردم، تاریخ و دیدگاه‌های شخصی‌اش را می‌توان دریافت کرد.

او با اشاره به آنچه که بیضایی به دلیل آن مورد هجمه منتقدینش قرار گرفته است گفت: بیضایی به دلیل دیدگاهی که در مورد جامعه دارد همواره از طرف روشنفکران، بخشی از نیروهای چپ و دولتی و همچنین منتقدین حرفه‌ای مورد غضب قرار گرفته است. چرا که آن‌ها او را به جامعه‌ستیزی متهم می‌کنند اما واقعا باید پرسید چرا نباید با این جامعه‌ای که بیضایی در آثارش تصویر می‌کند، ستیزه نکرد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: از نمایشنامه رگبار و نخستین آثار او درگیری‌اش با این جامعه دیده می‌شود. در رگبار جامعه‌ معلمی را به خاطر کوچک‌ترین حرکت نمی‌پذیرد و با او از در خشونت درمی‌آید. در نمایشنامه وقتی همه خوابیم جامعه سینمایی را به تصویر می‌کشد که باید با آن ستیزه کرد. بیضایی در واقع جامعه‌ای را که ما در آن زندگی می‌کنیم، توضیح می‌دهد.

رحمانیان با اشاره به تغییر لحن در آثار بیضایی گفت: بیضایی در آثار اخیرش تلخ‌تر شده است، اما این تلخی به دلیل شرایطی است که جامعه برایش فراهم کرده است و او را مجبور به مهاجرت کرده است. در این جامعه خشن بیضایی مجبور است تلخ‌تر شود. امیدواریم شاهد جامعه‌ای باشیم که قهرمانان آثار بیضایی فرجام تلخی نداشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج