۱۳۶۴۹۴۹
۳۶۶
۳۶۶
پ

رپورتاژ آگهی

مقایسه آمازون و علی بابا؛ کدام بهتر است؟

ما در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های مدل کسب وکار سایت آمازون و علی بابا را بررسی کنیم تا بعد از خواندن این مطلب، بتوانید یکی از این دو پلتفرم را بسته به نیاز خود، استفاده کنید. با ما همراه باشید.

مقایسه آمازون و علی بابا؛ کدام بهتر است؟

آمازون و علی بابا دو غول بزرگ صنعت تجارت الکترونیک هستند که بواسطه حضور آنلاین خود، به بازیگرانی مطرح در بازار تجارت الکترونیک تبدیل شده‌اند؛ این در حالیست که این دو فروشگاه اینترنتی هر کدام از ویژگی‌های متمایزی برخوردارند و مدل کسب و کار آن‌ها کاملا شبیه به هم نیست. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های مدل کسب وکار سایت آمازون و علی بابا را بررسی کنیم تا بعد از خواندن این مطلب، بتوانید یکی از این دو پلتفرم را بسته به نیاز خود، استفاده کنید. با ما همراه باشید.

معرفی آمازون | تاریخچه مختصر از آمازون 

مقایسه آمازون و علی بابا؛ کدام بهتر است؟

جف بزوس، شخصیت اصلی آمازون است که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پرینستون در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر، در قسمت‌های متعددی از بخش مالی وال استریت کار کرد.

جف بزوس مدیریت و تاسیس فروشگاه آمازون را در سال 1994 مستقیما از گاراژ خود در سیاتل شروع کرد و در طی 30 روز به هفته‌ای 20000 دلار فروش، رسید؛ این شروع خروشانی باعث شد تا آمازون فراتر از استارتاپ‌های نوپای دیگر برود.

در حال حاضر آمازون، دامنه گسترده‌ای از محصولات و کالاهای متنوع را در برمی‌گیرد که پر فروش ترین محصولات آمازون در سال 2023، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، اسباب بازی و برخی از لوازم الکترونیکی مانند اپل بوده است.

معرفی علی بابا | تاریخچه مختصر از علی بابا

مقایسه آمازون و علی بابا؛ کدام بهتر است؟

سایت علی بابا با فراهم کردن یک بستر بزرگ و مناسب برای خرید و فروش عمده در بیش از 240 کشور و منطقه در جهان به عنوان یکی از بزرگترین مارکت‌های پلیس آنلاین B2B شناخته می‌شود.

جک ما، بنیان‌گذار علی بابا در سال 1999 است؛ او در سن 52 سالگی از شغل خود استعفا داد و به زادگاهش، هانگژو بازگشت و به کمک 17 نفر از دوستان خود، علی بابا را تاسیس کرد.

از آن زمان، علی بابا به طور پیوسته در حال رشد است و خدمات زیادی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

مقایسه علی بابا و آمازون در مدل های کسب و کار

دو پلتفرم علی بابا و آمازون به عنوان دو فروشگاه اینترنتی بزرگ در جهان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در اینجا به آن خواهیم پرداخت.

در اصل، علی بابا یک بستر برای فروش عمده محصولات زیادی در دسته بندی‌های مختلف است در حالی‌که آمازون یک فروشگاه آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی است تا محصول خود را به فروش برسانند. بنابراین باتوجه به تفاوت مدل کسب و کار این دو پلتفرم، بیایید کمی دقیق‌تر در مورد تفاوت‌های جزئی مانند مخاطبان، هزینه و منابع درآمد آن‌ها صحبت کنیم.

تفاوت مخاطبان علی بابا در مقابل آمازون

طبیعتا مخاطبان بسته به نیاز خود، ترجیح می‌دهند به سراغ یکی از این دو مدل کسب و کار بروند؛ شما در آمازون می‌توانید کالاهای متنوع نو و دست دوم را مستقیما از فروشنده بخرید در حالی که علی بابا یک واسطه میان خریداران و فروشندگان است.

البته با اینکه هدف اصلی علی بابا، بیزینس B2B است اما با ایجاد علی اکسپرس و تائوبائو از رقابت به سبک آمازون عقب نمانده است.

در نتیجه متوجه شدیم اولویت مدل تجاری در علی بابا به صورت B2B بوده در حالی‌که مدل تجاری کسب و کار در آمازون، B2C است.

تفاوت هزینه ها در علی بابا و آمازون

یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که میان این دو پلتفرم می‌بینیم، هزینه‌های دو بازار علی بابا و آمازون است. آمازون از روش‌های مختلفی مانند برنامه فروشنده ماهانه، عضویت در پرایم، هزینه‌های فروشنده در آمازون و موارد دیگر، کسب درآمد می‌کند.

از طرف دیگر، علی بابا هزینه‌های زیادی را بابت دادن امتیاز به کاربران این پلتفرم در نظر نگرفته است و به همین دلیل محدودیت زیادی ندارد. البته نمی‌توان گفت تجربه حضور در علی بابا کاملا رایگان است چراکه آنها از فروشندگان در ازای بالاتر دیده‌شدن در نتایج جستجوی داخلی سایت، هزینه دریافت می‌کنند در حالی‌که وب سایت آمازون به کمک سئو و سایر روش‌های دیگر، هزینه‌ای از فروشنده بابت آن نمی‌گیرد.

تفاوت منابع در امد علی بابا و آمازون

شما می‌دانید آمازون و علی بابا، درآمد خود را از کجا تامین می‌کنند؟ پاسخ به این سوال، شما را با سومین تفاوت علی بابا و آمازون آشنا خواهد کرد.

آمازون ترکیبی از فروشگاه آنلاین و آفلاین است و منابع درآمد خود را از خدمات اشتراک، تبلیغات، فروشندگان فردی و برندهای معروف به دست می‌آورد.

به طور مقابل، علی بابا با درآمد حاصل از تجارت اصلی، سرگرمی و نوآوری‌های مالی و رسانه‌های دیجیتال به جایگاه خاصی در دنیای تجارت الکترونیک رسیده است.

مقایسه آمازون و علی بابا در سوددهی

براساس تجزیه و تحلیل موسسه تجارت الکترونیک در رابطه با مقایسه آمارهای آمازون در مقابل علی بابا نشان می‌دهد که فروش کلی جهانی فروشگاه اینترنتی آمازون در سال 2019 به وضوح از علی بابا بیشتر بوده است.

درامد امازون در یک سال حدود 280 میلیارد دلار آمریکا است در حالی‌که این رقم برای علی بابا تنها 72 میلیارد دلار آمریکا بوده است؛ یعنی حدود یک چهارم آمازون!

با این حال جالب است بدانید سود خالص علی بابا در سال 2019 از آمازون بیشتر است! در واقع علی بابا با دو برابر کردن ارزش سهام خود توانست از آمازون پیشی بگیرد ولی مشخصا هردو چشم‌انداز خوبی برای آینده دارند. به طور مثال آمازون سود زیادی را از همه‌گیری کووید 19 به دست آورد و علی بابا به سودهای کلانی از طبقه متوسط و ثروتمند جامعه رسیده است؛ جایی که آمازون قبل‌ترها در آن تسلیم شده بود.

علی بابا در مقابل آمازون | کدامیک بهتر است؟ 

مقایسه آمازون و علی بابا؛ کدام بهتر است؟

اصلی‌ترین تفاوت علی بابا در مقابل آمازون این است که علی بابا، اساسا یک واسطه میان تامین‌کنندگان چینی و شرکت‌ها است و هیچ کنترلی بر سطح موجودی ندارد.

به طور مقابل، آمازون مستقیما محصولات خود را به فروش می‌رساند و دارای موجودی و زنجیره تامین منحصر به فرد خودش است. به همین علت رقبای اصلی آمازون، بازرگانانی هستند که قصد فروش در سایت آمازون را دارند.

با وجود تمامی امتیازات، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که میان علی بابا و آمازون است، برای خیلی از خریداران آنلاین و شرکت‌ها این سوال پیش می‌آید که کدامیک بهتر، بزرگ‌تر و قوی‌تر است؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست! ما در این مقاله به تفاوت‌های مهم میان این دو پلتفرم پرداختیم؛ شما می‌توانید بر اساس دیدگاه خود و اینکه دقیقا چه نیازی دارید و برچه اساس قصد مقایسه مزایا و معایب علی بابا و آمازون را دارید، به این سوال پاسخ دهید.

همچنین شما می‌توانید در علی بابا کالاها و محصولات متنوعی را با قیمت پایین‌تر به صورت عمده بخرید و آن را در آمازون به فروش برسانید و از این طریق، کسب درآمد کنید.

از اینکه تا انتها همراه ما بودید، متشکریم. شما هم می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج