۱۳۶۵۷۷۲
۱۲۸۶
۱۲۸۶
پ

واکنش آمریکا به برگزاری نشست ۳+۳ در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره برگزاری نشست گروه همکاری قفقاز در تهران و ادعای هدایت یا تسهیل شدن حملات انصارالله یمن توسط ایران پاسخ داد.

ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره برگزاری نشست گروه همکاری قفقاز در تهران و ادعای هدایت یا تسهیل شدن حملات انصارالله یمن توسط ایران پاسخ داد.

واکنش آمریکا به برگزاری نشست ۳+۳ در تهران

در پی برگزاری نشست گروه همکاری قفقاز در چارچوب ۳+۳(روسیه، ایران و ترکیه-آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) و در سطح وزرای امور خارجه در تهران برگزار شد، «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این که چه نظری درباره میزبانی تهران برای این نشست دارد که با مشارکت ترکیه و روسیه برگزار شده است و در آن موضوع مناقشه آذربایجان-ارمنستان نیز مورد بحث قرار گرفته است، گفت: «درباره بخش ارمنستان-آذربایجان باید بگویم که ما از هرگونه تعاملی که با حسن نیت انجام بگیرد و به صلح و ثبات مردم قفقاز جنوبی کمک کند، فارغ از این که این مذاکرات در کجا برگزار شود یا چه کسی میزبان آن باشد، استقبال می‌کنیم.»

میلر در ادامه گفت: اما با در نظر داشتن این، ما بر وضعیت جغرافیایی حساس قفقاز جنوبی با توجه به موقعیت ایران و روسیه واقفیم اما ما این کشورها را شرکای قابل اعتمادی نمی‌دانیم که قادر به درک مسائل باشند.

واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی خود در پی نشست ۳+۳ درباره محور قفقاز جنوبی در این گفت‌وگوها  با بیان اینکه این نشست این پیام را داشت که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است و در اوج بحران در منطقه غرب آسیا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی نیز از توجه لازم برخوردار است، ادامه داد: ما در اجلاس امروز بر اهمیت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی تاکید کردیم. در بیانیه پایانی اجلاس نیز بر این موضوعات تاکید شد و امیدواریم که در آینده شاهد به‌کارگیری زبان زور و جنگ در قفقاز نباشیم و بعد از ترکیه که قرار است اجلاس بعدی در آن برگزار شود نشست‌های این فرمت در باکو و ایروان نیز استمرار پیدا کند.

امیرعبداللهیان همچنین در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه فرمت ۳+۳ یک سازوکار منطقه‌ای برای حل بحران و مسائل در منطقه قفقاز جنوبی است، گفت: کشورهای منطقه خود از شایستگی لازم برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای برخوردارند و نشست تهران نیز پیام قوی‌ای را در این ارتباط به جهان ارسال کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حاشیه این نشست فرصتی فراهم شد که وزیران امور خارجه دو کشور با هم  گفت‌وگویی داشته باشند، ادامه داد: این اجلاس بستری را فراهم کرد که در چارچوب آن ما امیدواریم هر چه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، او در پاسخ به این سوال که آیا حملات انصارالله یمن علیه مواضع رژیم صهیونیستی از سوی ایران هدایت یا تسهیل شده است، با ادعای این که انصارالله یمن از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه است، گفت: نمی‌خواهم درباره ارزیابی‌ این که آن‌ها ممکن است چه جاهایی را هدف قرار دهند صحبتی بکنم. ارزیابی در این باره را به پنتاگون واگذار می‌کنم. فقط می‌گویم ما نگران افزایش حملات نیروهای نیابتی ایران در منطقه هستیم، چه منافع آمریکا و چه منافع دیگر در منطقه را هدف قرار دهند. ما ایران را برای این حملات پاسخگو می‌کنیم. وزیر امور خارجه هم روز گذشته در گفت‌وگویی بیان کرد که ما برای این موضوع آماده می‌شویم و در صورت لزوم، پاسخ خواهیم داد.

میلر در پاسخ به این که آیا با توجه به این، از نظر او ایران این حملات را هدایت می‌کند، توضیح داد: من نگفتم آن‌ها هدایت می‌کنند. چه آن‌ها هدایت کنند، چه نکنند، این‌ها شبه‌نظامیانی هستند که تحت حمایتشان(ایران) بوده‌اند و آن‌ها مسئولش هستند.

شب گذشته، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شده بود که ایران «فعالانه» حملات شبه‌نظامیان علیه نظامیان آمریکا در منطقه را «تسهیل» می‌کند.

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، اخیرا، در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.» به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»

با این وجود، ایران پیش از این هشدار داده بود در صورتی که جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ادامه بیابد، احتمال گسترش جنگ با به خشم آمدن نیروهای مسلمان و دیگر نیروهای جنبش مقاومت وجود خواهد داشت.

پاسخ میلر به این سوال در پی این مطرح شد که «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور دولت نجات ملی یمن(مستقر در صنعاء)، یکشنبه گذشته اعلام کرد که صنعاء با تمام توان و امکاناتش در پاسخ به تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه نقش داشته و خواهد داشت.

بن حبتور افزود: اگر تجاوزات علیه غزه ادامه داشته باشد، کشتی‌های ارتش رژیم صهیونیستی در دریای سرخ مورد هدف قرار خواهند گرفت.

«سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن بارها تأکید کرده که ملت یمن آماده‌اند تا در کنار ملت فلسطین بایستند و هر کاری برای حمایت از آن‌ها انجام دهند.

همچنین «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز اخیرا به آمریکا هشدار داد که مداخله مستقیم در تجاوز و حمله به ملت فلسطین به معنای تبدیل شدن این حمله به یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود.

حبتور در پایان با اشاره به اعلام واشنگتن درباره رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمن تصریح کرد، آمریکایی‌ها موشک‌ها و پهپادهایی که به سمت اراضی اشغالی پرتاپ شده بودند، رهگیری و بخشی از آن‌ها را منهدم کردند، اما بخشی دیگر از این پهپادها و موشک‌ها به اهداف خود رسیدند.

یک مقام نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که ناو «یو اس اس کارنی» نیروی دریایی آمریکا چهار موشک کروز و ۱۵ پهپاد را در سواحل یمن رهگیری کرد.

رسانه‌های عبری اما در سایه نگرانی از باز شدن جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی امروز اعلام کردند، مسئولان این رژیم پیش‌بینی می‌کنند که موشک‌هایی از یمن و عراق در واکنش به حملات این رژیم به نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شود.

حزب‌الله لبنان نیز حملاتی را علیه پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از سربازان رژیم صهیونیستی و تخریب تجهیزات نظامی آنها شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج