۱۳۶۷۵۴۳
۱ نظر
۴۲۹
۱ نظر
۴۲۹
پ

بورس تهران آب رفت!

بورس تهران در کمتر از ۶ ماه بیش از ۵۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

تجارت نیوز: بورس تهران به فاصله کمتر از ۶ ماه از ۱۶ اردیبهشت سال جاری، بیش از ۵۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. واگرایی میان بازار ارز و شاخص‌های تالار شیشه‌ای باعث شده تا ارزش دلاری بازار سهام، در پایین‌ترین سطح سال جاری قرار گیرد.

در حالی که بازار سهام فراز نشیب زیادی را از رالی صعودی یک ماه و نیم ابتدایی سال تا روند فرسایشی بازار پس از نیمه شهریورماه طی کرده، ارزش دلاری بازار سرمایه به نقطه‌ای رسیده است که آخرین بار ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۱ در این سطح قرار گرفته بود.

ارزش دلاری بازار سهام از تقسیم ارزش بازار (مارکت کپ کل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس)، به دلار آزاد به‌دست می‌آید. البته در نوع دیگری از محاسبه، کارشناسان ارزش دلاری بازار را از تقسیم ارزش بازار به دلار نیما نیز به‌دست می‌آورند.

بی‌تصمیمی اهالی بازار سرمایه در سایه ریسک‌های سیستماتیک

ریسک‌های ژئوپلتیک سایه‌افکنده بر سر بورس تهران باعث شده است چشم‌انداز صعودی بازار که در اوایل سال به واسطه جاماندگی بازار سهام نسبت به بازار‌های موازی و ارزندگی سهام تقویت شده بود، اکنون کمرنگ‌تر از گذشته شود. آغاز جنگ غزه در تاریخ ۷ اکتبر نیز به کلی سناریو‌های بازار سهام را تغییر داد.

با ادامه‌دار شدن روند اصلاحی آغاز شده در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال، کارشناسان انتظار داشتند با از راه رسیدن پاییز، روند نماگر‌های بازار به نقطه چرخش خواهد رسید. با این حال، اما تغییر یکباره شرایط، سناریو‌های احتمالی بازار سهام را تغییر داد. در همین راستا حتی نماد‌هایی که در گزارش‌های ۶ ماهه خود عملکرد مثبتی بر جای گذاشتند، به قدر کافی مورد توجه اهالی بازار قرار نگرفتند.

در حالی که نماگر‌های تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع شدیدی مواجه شدند، ارزش اسکناس آمریکایی به سطوح بالاتر از ۵۲ هزار تومان نفوذ کرده است. واگرایی میان شاخص‌های بورسی و دلار باعث شده است ارزش دلاری بازار تا سطح ۱۵۰ میلیارد دلاری کاهش یابد. شایان ذکر است پیک ارزش دلاری بازار در سال ۱۴۰۲، ارتفاع ۲۰۱ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

فارغ از آشفتگی‌های ژئوپلتیکی که بر بازار سهام سایه افکنده است، نوع نگاه دولت به اقتصاد که در حال حاضر حول سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده می‌چرخد، مفسر خوبی برای شرایط فعلی بازار است. سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی باعث شده است جو رکودی بر بازار‌های دارایی حاکم شود. بازار سهام نیز از این جریان مستثنی نبوده و ارزش معاملات به ندرت سطوح بالاتر از پنج هزار میلیارد را به ثبت می‌رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      الهی شکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج