اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۶۷۹۰۱
۱۲ نظر
۳۹۱۶
۱۲ نظر
۳۹۱۶
پ

نرخ تورم ماهیانه در ایران سر به فلک کشید

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم در برخی استان‌ها کشور در مهرماه از ۵۰ درصد فراتر رفت.

برترین‌ها: گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم در برخی استان‌ها کشور در مهرماه از ۵۰ درصد فراتر رفت.

ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود هزینه درمان از جیب مردم را به نصف کاهش می‌دهد، سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، ظرف چهار سال، چهار میلیون مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌سازد و تورم را کنترل و نرخ آن را کاهشی می‌کند.

نرخ تورم ماهیانه در ایران سر به فلک کشید

اینک با گذشته بیش از دو سال از استقرار دولت سیزدهم، گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان به دلیل هزینه‌های هنگفت روند درمانشان را متوقف کرده‌اند و به خوددرمانی روی آورده‌اند و از چهار میلیون مسکن هم فقط ۱۴۴ باب آن آماده شده است. شیب صعودی نرخ تورم هم ادامه دارد.

تسنیم نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره تورم در مهرماه آشکار می‌کند که در هفتمین ماه از سال، نرخ تورم سالانه برای کل خانوارهای ایران از ۴۵ درصد فراتر رفته است.  

به‌ عبارت‌ دیگر، نرخ تورم در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن، ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ٣٩.٢ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به مهر نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۵ درصد افزایش داشت. در این ماه شاخص قیمت مصرف‌کنند‌ه هم به عدد ۲۰۶.۵ رسید. 

هرچند گزارش مرکز آمار ایران میانگین ۴۵.۵ درصد را برای تورم سالانه مبنا قرار داده‌ است، داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که ایرانی‌ها دست‌کم در ۹ استان همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان شمالی، یزد و آذربایجان شرقی با تورم بالای ۵۰ درصد مواجه بوده‌اند و نرخ تورم در استان یزد هم بالغ‌ بر ۵۶ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهیانه در ایران سر به فلک کشید

بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مهرماه نیز تا نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت. به‌ این معنا که ایرانی‌ها در مهر ۱۴۰۲ برای خرید مجموعه‌ای از کالاها و دریافت خدمات به‌طور متوسط ۳۹.۲ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال قبل از‌ آن هزینه کردند.  

داده‌های مرکز آمار در تورم ماهانه نیز افزایش ۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد. ضمن اینکه تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز ۳.۳ درصد افزایش یافت.

در گروه کالاهای خوراکی نیز برنج خارجی درجه ۱ با ۴.۶ درصد و شیرینی خشک با ٢.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل را داشتند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن‌ نیز ماهی قزل‌آلا با ٧.٨ درصد و گوشت گاو یا گوساله با ٣.٢ درصد با بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل روبرو بودند.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن نیز شیرخشک با ۵.۸ درصد، تخم‌مرغ ماشینی با ٣.۶ درصد و کره پاستوریزه سه درصد بیشتر از سایر اقلام خوراکی گران شدند.

در بخش میوه و خشکبار نیز کشمش پلویی با ٣.۵ درصد و مغز گردو با ٣.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در بخش سبزیجات و حبوبات، هم کدو و گوجه‌فرنگی بیش از سایر اقلام گران شدند. در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به چای خارجی، سس مایونز و سس گوجه‌فرنگی بود.

با وجود اینکه افزایش‌ قیمت‌ها نشانه شیب صعودی تورم در ایران است. البته کارشناسان اقتصادی هم بارها به ادعاهای مقام‌های دولتی درباره کنترل و کاهش نرخ تورم واکنش نشان داده‌اند.

به‌تازگی عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، افشا کرد که در یک سال اخیر، ماهیانه ۳۳ هزار میلیارد تومان اسکناس در ایران چاپ شده است. او با تاکید بر اینکه نقدینگی مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ کالاها و خدمات است، گفت که کنترل تورم با این حجم چاپ پول امکان‌پذیر نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      گرانی بیداد میکنه

    • ناشناس

      داریم له میشیم با این تورم ،به خدااااااا هم خودمون هم بچه هامون که نمی تونیم خواسته های کوچیکشونو برآورده کنیم افسردگی گرفتیم ،خودمون به ظاهر جوونیم ولی دلامون پیرِپیر

    • ناشناس

      من که از اول باور نمی کردم.مگه قبل از این ب

      گفته هاشون عمل کرده بودند...

    • ناشناس

      بعد حقوق ها رو ۲۰ درصد اضاف کنین بچه مملکت داریش از شما بهتره

    • سید

      خدا خودت کمک کن.. حقوق کارگر بیچاره را سالی یکبار اونم چند درصد کم افزایش میدن بعد تورم روز شماره خدایا چرا کاری نمیکنی😔😔😔😖

    • بهناز

      تلویزیون برعکسه،فقط از رئیسی تعریف میکنه

    • علی

      فقر بی دینی می اورد

    • ناشناس

      تحمل ایرانیان بی نظیر است ولی وای.بروزی که کاسه صبر شان لبریزشود

    • مسعود حری

      دولت خودش به کارخونه دارا دستور میده هر سه ماه درسال قیمت اجناس شون رو بالا ببرن،زنجیره ای وقتی پست ها رو بین خودشون تقسیم میکنن و افراد کار بلد رو وارد این زنجیره نمیکنن نتیجه میشه تورم ۵۷درصد این طرز تفکر به غیر از دیوار کشیدن بین خودتون ومردم هیچ عایدی نداره

    • ناشناس

      خدا لعنتت کنه کسی که باعث بدبختی مردم شده الان نمی تونن هچی بگیرن

    • ناشناس

      ای دولت بی کفایت.

    • علی

      تازه نوشته یزد تقریبا57درصد خدااااااااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج