۱۳۶۹۳۱۰
۸۹۴
۸۹۴
پ

سنگ تمام روزنامه شهرداری برای اکبر گلپا

اکبر گلپایگانی معروف به گلپا خواننده معروف و محبوب پیشکسوت عصر دیروز بر اثر بیماری از دنیا رفت. خواننده‌ای که سال‌ها آواز خواند و خاطره جمعی برای ایرانیان ساخت و سال‌ها ‌ خانه نشین شد ولی از خاطره‌ها نرفت و استقبال عمومی از بازگشتش به عرصه فعالیت هنری نشان داد که همچنان محبوبیتش را حفظ کرده است. طوری که انتشار ۲ آلبومش در سال ۱۳۸۲ رکورد فروش نوار را شکست.

همشهری نوشت: اکبر گلپایگانی معروف به گلپا خواننده معروف و محبوب پیشکسوت عصر دیروز بر اثر بیماری از دنیا رفت. خواننده‌ای که سال‌ها آواز خواند و خاطره جمعی برای ایرانیان ساخت و سال‌ها ‌ خانه نشین شد ولی از خاطره‌ها نرفت و استقبال عمومی از بازگشتش به عرصه فعالیت هنری نشان داد که همچنان محبوبیتش را حفظ کرده است. طوری که انتشار 2 آلبومش در سال 1382 رکورد فروش نوار را شکست.

 

سنگ تمام روزنامه شهرداری برای اکبر گلپا

داستان محبوبیت گلپا از دهه ۴۰ اوج گرفت و در سایه همین محبوبیت بود که سینمای فارسی سراغش رفت تا از شهرت، اعتبار و جایگاهش میان توده‌ها بهره ببرد.

«مرد حنجره طلایی» سال 1347در استودیو میثاقیه و با حضور اکبر گلپایگانی جلوی دوربین رفت و البته نتیجه کار چیزی نشد که آقای خواننده انتظارش را داشت. تصویر عرصه او نبود؛ درست برعکس صدا که از همان کودکی استعدادش کشف شد. در سال 1318گلپا وارد دبستان فرهنگ ‌ و به‌عنوان قاری قرآن ‌برگزیده شد. پس از این فعالیت‌ها، اکبر گلپایگانی با آشنایی با تعدادی‌ قاری قرآن و تعزیه خوان و کار کردن زیرنظر آنها اصول اولیه آوازخوانی را آموخت.
در سال ۱۳۲۰وی به‌طور جدی و منظم تعلیم موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدرش آغاز کرد. اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۲۶نخستین تجربه شرکت در یک گروه ارکستر کر و در سال ۱۳۲۷در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸به بعد کم‌کم با استادان طراز اول موسیقی آشنا شد و تعلیم را زیرنظر این استادان آغاز کرد.گلپا اجرای بیشترین آواز در برنامه گلها را دارد.
او در سال 84، دکتری افتخاری از دانشگاه تهران دریافت کرد. سال‌ها پیش وقتی در مصاحبه‌ای به‌دلیل ماندنش در وطن با وجود سال‌های طولانی ممنوع الکاری چنین گفت:«تمام علایق من اینجاست. مخاطب من اینجاست و پدر و مادر من در همین سرزمین دفن هستند. ما شهروند این کشور هستیم. به همین‌خاطر ماندیم و به قول شما هزینه دادیم. ما به تصمیمی که گرفتند، احترام گذاشتیم. گفتند نمی‌توانید بخوانید، ما هم نخواندیم.خود من شاگرد نورعلی برومند بودم و مدت 10 سال از حضور ایشان بهره‌بردم. تمام سال‌هایی هم که خواندم، برای مردم بود. به‌نظر من هم تصمیم‌گیران اصلی همین مردم هستند. آنها هستند که هنرمندی را ماندگار می‌کنند یا نه. مهم نیست که یک مراسم برگزار شود و چهره‌ای را به‌عنوان «چهره ماندگار» معرفی کنند. این اتفاق توسط چند نفر رخ می‌دهد که ممکن است از صدا یا قیافه کسی خوش‌شان نیاید، اصلاً اهمیتی ندارد. مهم این است که مردم تصمیم بگیرند که چه‌کسی را می‌خواهند به‌عنوان چهره ماندگار بپذیرند.»
حالا اکبر گلپا از دنیا رفته و بر آنچه از خود به یادگار گذاشته، ردی از اندوه کشیده است؛ خواننده‌ای که برای مردم خواند و برای مردم ماند.‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج