۱۳۶۹۴۴۹
۳۴۲
۳۴۲
پ

چرا روز‌های نخست وزیری نتانیاهو به شماره افتاده؟

بنیامین نتانیاهو، با سابقه ترین نخست وزیر اسرائیل و رئیس حزب محافظه کار لیکود، شخصیتی تفرقه انگیز است. برای حامیان، او «شاه بی‌بی» است که خود را «آقای امنیت و آقای اقتصاد» می‌نامد و مدافع سرسخت رأی‌دهندگان مذهبی‌تر و طبقه کارگر در برابر جریان لیبرال است.

انتخاب: یک ماه پس از حملات گروه مبارز فلسطینی حماس، هنوز تغییر چندانی در اوفاکیم، شهری که میزبان طبقه کارگری ست و مورد حمله قرار گرفته بود، رخ نداده است. خانه‌های مورد اصابت راکت تعمیر نشده‌اند و خودروهایی که مورد شلیک قرار گرفته اند نیز هنوز در خیابان‌ها رها هستند.

چرا روز‌های نخست وزیری نتانیاهو به شماره افتاده؟

در ادامه این مطلب گاردین آمده است: در خیابان ها-تمار، جایی که حدود 20 نفر کشته شدند، آرسم میلر، 25 ساله، تنها سازنده ای بود که بعد از ظهر پنجشنبه مشغول به کار بود. او گفت که او پیش از حوادث 7 اکتبر روی خانه کار می کرد.

او گفت: «کمک زیادی از سوی دولت صورت نگرفته است؛ ما تنها مانده ایم که همه کارها را خودمان انجام دهیم. همسرم با بلیط یک طرفه بچه را به رومانی، جایی که ما اهل آن هستیم، برد، اما من مجبور شدم برای کار بمانم. نمی دانم کی برمی گردند.»

او افزود: «من همیشه به نتانیاهو یا بنت [نفتالی، یک سیاستمدار راستگرا] رای دادم، اما او الان دیگر باید برود. پشت فرمان خوابشان برده بود.»

بنیامین نتانیاهو، با سابقه ترین نخست وزیر اسرائیل و رئیس حزب محافظه کار لیکود، شخصیتی تفرقه انگیز است. برای حامیان، او «شاه بی‌بی» است که خود را «آقای امنیت و آقای اقتصاد» می‌نامد و مدافع سرسخت رأی‌دهندگان مذهبی‌تر و طبقه کارگر در برابر جریان لیبرال است.

منتقدان می‌گویند که او به فکر خودش است و علیرغم سال‌ها رسوایی و محاکمه‌های فساد که می‌توانست به کار هر سیاستمدار دیگری پایان دهد، با امتناع از کناره‌گیری، آینده خود را بر آنچه برای دولت بهتر است مقدم می‌دارد.

پس از جنگ جدید در نوار غزه، به نظر می رسد که اکثر اسرائیل اکنون به اردوگاه سیاسی دیگر متمایل شده است. باوجود شرایط ویژه فعلی در اسرائیل، یک شعار سیاسی جدید همگان را در آنجا گرد هم می‌آورد: نتانیاهو باید برود.

یوری الخازوف، 55 ساله، اهل اوفاکیم، گفت: «دیگر بس است. ما به رهبرانی نیاز داریم که بتوانیم به آنها اعتماد کنیم تا ما را ایمن نگه دارند.»

میزان محبوبیت نتانیاهو از زمان آغاز جنگ بسیار سقوط کرده است و بدتر هم می‌شود. این کاهش محبوبیت حتی در میان رای‌دهندگان و حامیان اصلی لیکود هم اتفاق افتاده که عمدتاً به دلیل امتناع نتانیاهو از عذرخواهی به خاطر اشتباهات امنیتی و اطلاعاتی است.

نتایج نظرسنجی اندیشکده «دموکراسی اسرائیل»، نشان می دهد که تنها 7 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی به نتانیاهو برای پیگیری جنگ اعتماد دارند. بر اساس تحقیقات موسسه «آزادی و مسئولیت» دانشگاه رایشمن، حمایت از نتانیاهو به طور کلی به 3.9 از 10 کاهش یافته است.

داهلیا شیندلین، استراتژیست سیاسی، گفت: «در اینجا دو سناریو وجود دارد. اولین مورد، اعداد مربوط میزان محبوبیت نتانیاهو است که بد هستند و بدتر می شوند. به نظر نمی رسد که او از نظر محبوبیت در بین افکار عمومی با رشدی مواجه باشد، و در مورد میراث او ... این لکه ای است که تیتر 30 سال زندگی حرفه ای خواهد بود.»

اما نتانیاهو در گذشته هم از خطرها و جنجال های دیگری که هیچ نخست وزیر دیگری از آن، جان سالم به در نبرده بود، نجات یافته است. این احتمال وجود دارد که اگر اسرائیل برنده این جنگ خوانده شود، میزان محبوبیت او می‌تواند دوباره بالا برود.

در این میان، اعضای حزب لیکود به صورت ناشناس مصاحبه هایی انجام داده‌اند که در آن می‌گویند روزهای نتانیاهو در نخست وزیری به شماره افتاده است. در صحنه بین‌المللی، کاخ سفید گزارشی مبنی بر اینکه جو بایدن در سفر ماه گذشته رئیس‌جمهور آمریکا به همتای اسرائیلی‌اش حرف مشابهی گفته بود را تکذیب کرد. اگر خبر اصلی درست باشد، این به معنای صدور کیفرخواست از سوی نزدیک ترین متحد اسرائیل درمورد عدم شایستگی نتانیاهو برای پست نخست وزیری است.

اما رای عدم اعتماد به نتانیاهو باید از درون ائتلاف او که متشکل از احزاب راست افراطی و ارتدوکس است، کلید بخورد. بنابراین، بعید است که در میانه جنگ اتفاق بیفتد.

درحالیکه به صورت گسترده در اسرائیل از جنگ علیه غزه حمایت می شود، اما مشخص نیست که مردم چه تعداد تلفات در غزه را تحمل خواهند کرد، چراکه 28 سرباز تاکنون در یک هفته حمله زمینی کشته شده اند. تعداد فزاینده تلفات احتمالاً بیشتر شبیه به تعداد تلفات در جنگ 1948 یا جنگ غافلگیرکننده یوم کیپور باشد تا درگیری هایی که در دو دهه گذشته علیه حماس انجام شده است.

جیکوب بوسمن 24 ساله، یکی از نیروهای ذخیره و فرمانده دسته مستقر در افکیم، گفت: «دو نفر از یگان من قبلاً در غزه کشته شدند.

جیکوب صاحب استارت آپ است و به تازگی خدمت سربازی اجباری خود را به پایان رسانده بود که جنگ شروع شد.

شیندلین گفت: «آینده نتانیاهو به ریشه کن کردن حماس از غزه در جنگ بستگی دارد. آنچه ما هنوز نمی‌فهمیم سؤالات عمیق‌تری است که اسرائیلی‌ها از خود می‌پرسند. توانایی‌های سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ما چقدر است و رویکرد ما در قبال فلسطینی‌ها چقدر پایدار است.»

وی افزود: «نتانیاهو فقط نوک کوه یخ است و در زیر آن سوالات اساسی وجود دارد که ما به پاسخ آنها در مورد آینده اسرائیل نیاز داریم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج