۱۳۷۰۸۲۷
۳۶۵۰
۳۶۵۰
پ

اگر جای بنزین، گازوئیل در باک بریزیم، چه می‌شود؟

ریختن گازوئیل در باک یک خودروی بنزین سوز می‌تواند صدمه شدیدی به خودرو وارد کند. در ادامه به نتیجه ریختن سوخت اشتباهی در باک ماشین می‌پردازیم

گجت نیوز: ریختن گازوئیل در باک یک خودروی بنزین سوز می‌تواند صدمه شدیدی به خودرو وارد کند. در ادامه به نتیجه ریختن سوخت اشتباهی در باک ماشین می‌پردازیم

شاید فکر کنید در لیست بلند و بالای اشتباهاتی که ممکن است با خودرویتان انجام بدهید، ریختن گازوئیل به‌جای بنزین در باک جایی ندارد. با وجود این، حقیقت این است که بنا به گزارش‌های منتشر شده، فقط در بریتانیا سالانه حدود ۱۵۰ هزار راننده سوخت اشتباهی در باک خودرویشان می‌ریزند. به همین دلیل، جالب است ببینیم که ریختن گازوئیل در باک خودروی بنزینی چه نتیجه‌ای دارد. در ادامه ابتدا تفاوت بنزین و گازوئیل و سپس نتیجه استفاده یکی از آن‌ها به‌جای دیگری را توضیح می‌دهیم.

تفاوت بنزین و گازوئیل

اگر جای بنزین، گازوئیل در باک بریزیم، چه می‌شود؟

بنزین و گازوئیل هر دو ریشه مشترکی دارند و از نفت خام به دست می‌آیند. با این حال، علی‌رغم منشا یکسان این دو نوع سوخت، تفاوت‌هایی اساسی در نحوه استفاده از آن‌ها توسط موتور وجود دارد و به همین دلیل است که نمی‌توان از یکی از آن‌ها به‌جای دیگری استفاده کرد. در موتورهای بنزین‌سوز شمع به‌عنوان یک دستگاه الکتریکی با ایجاد اشتعال در ترکیب سوخت و هوا باعث شروع پروسه احتراق می‌شود. این در حالی است که موتورهای دیزل برای فراهم‌سازی پروسه احتراق به‌جای الکتریسیته از هوای فشرده شده بهره می‌گیرند.

به‌خاطر همین پروسه‌های متفاوتی که بنزین و گازوئیل برای ایجاد احتراق در موتور طی می‌کنند، این دو سوخت از پایه و اساس با همدیگر سازگاری ندارند. همین باید کافی باشد تا این فکر را از سرتان بیرون ببرید که هر کدام از آن‌ها را به‌جای دیگری دیگر در باک خودروی خود بریزید؛ البته ریختن گازوئیل در باک خودروی بنزین‌سوز بلافاصله دردسرساز نمی‌شود، اما اینکه نتیجه این کار چه خواهد بود به چندین عامل مهم بستگی دارد.

نتیجه ریختن گازوئیل در خودروی بنزین سوز

اگر جای بنزین، گازوئیل در باک بریزیم، چه می‌شود؟

روان‌کاری نقشی اساسی در عملکرد موتورهای دیزل دارد و این موتورها برای روان‌کاری متکی به سوخت هستند. حالا در صورتی که در عوض گازوئیل، بنزین بدون سرب در یک خودروی دیزل بریزید، بنزین با پوشاندن اجزای موتور مانع روان‌کاری می‌شود و این می‌تواند به سلامت و عملکرد موتور آسیب وارد کند. در طرف مقابل، اگر در یک خودروی بنزین‌سوز سوخت دیزل یا همان گازوئیل بریزید، واکنش خاصی رخ نمی‌دهد؛ از آنجا که گازوئیل مثل بنزین با الکتریسته فعال نمی‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که ریختن گازوئیل در باک خودروی بنزینی دقیقاً چه عواقبی دارد، باید ذکر کرد انجام این کار به‌دلیل غلظت این سوخت می‌تواند باعث انسداد انژکتورها، فیلترها و لوله‌ها شود. حالا اینکه شدت آسیب این کار چقدر خواهد بود، تحت تاثیر عواملی نظیر میزان گازوئیل اضافه شده و مقدار بنزین باقی مانده است. حتی مهم‌تر از این، این عامل که پس از اضافه کردن سوخت اشتباه موتور روشن شده یا نشده هم تاثیرگذار است. جواب بسته به شرایط تفاوت پیدا می‌کند، ولی اختلال در عملکرد موتور، حرکت بی‌قاعده خودرو و توقف کامل خودرو پس از اتمام سوخت درست همگی جزو پیامدهای احتمالی‌اند.

وقتی به هر دلیلی در باک خودروی بنزینی گازوئیل ریختید، با روشن نکردن موتور می‌توانید مانع پخش بیشتر گازوئیل شوید. پس از آن باید خودرو را به محلی امن و در دسترس ببرید و با یک مکانیک یا سرویس امدادی تماس بگیرید. بدترین سناریوی ممکن این است که به اشتباه در خودروی بنزینی خودتان گازوئیل ریخته باشید و در حالی که متوجه این موضوع نشده‌اید، با ماشین شروع به حرکت کرده باشید. در این صورت، شدت انسداد اجزای مختلف به بیشترین حد خود می‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج