۱۳۷۲۹۱۵
۴۳۳
۴۳۳
پ

برنامه‌هایی که بعد از زلزله در تهران اجرا می‌شود

زلزله، کابوس بسیاری از تهرانی‌هاست و هر پایتخت‌نشین با درک لرزه‌‌ای حاصل از زلزله شهرهای اطراف، دست به تصویرسازی زلزله تهران می‌زند، اما پس از مدتی این هراس به فراموشی سپرده می‌شود

همشهری: زلزله، کابوس بسیاری از تهرانی‌هاست و هر پایتخت‌نشین با درک لرزه‌‌ای حاصل از زلزله شهرهای اطراف، دست به تصویرسازی زلزله تهران می‌زند، اما پس از مدتی این هراس به فراموشی سپرده می‌شود. آمادگی در برابر زلزله احتمالی کلانشهری مانند تهران موضوعی گذرا نیست و نمی‌توان از کنار آن به آسانی عبور کرد؛ در همین راستا روز گذشته مانور بزرگ «اسکان اضطراری کلانشهر تهران» در بوستان ولایت برگزار شد تا میزان آمادگی سازمان‌های مختلف و شیوه ارائه خدمات در شرایط بحرانی زلزله محک زده شود.

بیش از ۵۰دستگاه تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران ازجمله جمعیت هلال‌احمر، سازمان آتش‌نشانی، سازمان اورژانس، ادارات آب، برق و گاز، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پدافند غیرعامل کشور، اداره کل مدیریت بحران استان تهران، پلیس، دستگاه‌های نظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲گانه در این مانور حضور داشتند. موضوعات مهمی همچون راه‌اندازی نخستین ایستگاه تخصصی آواربرداری در شهر تهران، افزایش تعداد داوطلبان گروه دوام، پیگیری دستورالعمل استان‌های معین و... در این مانور مورد بررسی قرار گرفت.

تجهیز سوله‌های مدیریت بحران

مانور بزرگ اسکان اضطراری کلانشهر تهران با توجه به اهمیتی که برای حفظ ایمنی کلانشهر تهران دارد با حضور مسئولان مختلف همراه شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در جریان بازدید از مانور اسکان اضطراری پایتخت، به تشریح فعالیت‌های انجام‌شده به‌منظور آمادگی در برابر زلزله پرداخت و گفت: در ۲سال اخیر 7سوله جدید ساخته و تلاش شده که بیش از ۵۰سوله‌ای که از مجموعه سازمان بحران در اختیار سازمان ورزش قرار گرفته بود به اصل خود یعنی سازمان بحران بازگردد. این سوله‌ها در حال تجهیز است. شهردار تهران با اشاره به ناپایداری در بافت فرسوده پایتخت، گفت: نوسازی بافت فرسوده و مقاوم‌سازی بافت‌هایی که امکان نوسازی ندارند، در دستور کار مدیریت شهری بوده است. بنابر گفته مدیران دستگاه‌های حاضر در تمرین، با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته از ۲‌ماه پیش، رضایتمندی بسیار جدی از اصل کار وجود داشت، اما اینکه تمرین تا چنددرصد با هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌ها اجرا شده است باید پس از پایان تمرین ارزیابی و اعلام شود. شهردار تهران با بیان اینکه فعالیت‌ها در حوزه مدیریت بحران در ابعاد مختلف توسعه یافته است، یادآور شد: در گروه دوام، داوطلبانی عضو هستند که خدمات ایمنی را آموزش می‌دهند که تعداد آنها  از ۱۴هزار نفر به ۲۸هزار نفر رسیده است. او با اعلام اینکه برای مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله، تمهیدات مختلفی اندیشیده شده و چندین مانور بزرگ در سطح شهر و ۴۰۰تمرین محلی نیز صورت گرفته است، گفت: سوله‌هایی که از قبل در اختیار مجموعه بوده تجهیز شده و از گذشته آماده بوده است. سوله‌هایی هم که از سازمان ورزش تحویل گرفته شده در حال تجهیز هستند. زاکانی با اشاره به آمادگی تهران در برابر زلزله، ادامه داد: هدف‌گذاری اولیه ما این است که هر فردی از خود و خانواده خود صیانت کند. او با اشاره به‌وجود ۳۴۷سرای محله در ۳۵۳محله تهران، گفت: یکی از مأموریت‌های ویژه سرای محلات، توسعه آموزش در این زمینه است و ۲۸هزار نفر داوطلب گروه دوام در سطح محلات حضور دارند. ما مسیری را می‌رویم که خانواده‌ها را آماده کنیم و از سوی دیگر با همکاری دستگاه‌ها در نخستین فرصت وقوع حادثه، در خدمت مردم باشیم.

هزار و ۲۲۰بوستان با شناسنامه اسکان اضطراری

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  در حاشیه تمرین اسکان اضطراری در کلانشهر تهران به تشریح فعالیت‌های انجام شده در این مانور پرداخت و گفت: موضوعات مختلفی همچون اطلاع‌رسانی، کلرزنی آب، سامانه سیار موبایل، عملیات جست‌وجو و نجات و توزیع بسته‌های غذایی در این مانور مورد توجه است. او افزود: ۷۵۰ نیروی پلیس نیز حضور دارند و سپاه نیز در مورد بحث مجوزهای پرواز نقش‌آفرینی می‌کند. همه دستگاه‌ها کنار هم آمدند تا نشان دهند مردم در شرایط بحرانی تنها نیستند. به‌گفته نصیری: «هزار و ۲۲۰بوستان شناسنامه اسکان اضطراری دارند و بخشی از این بوستان‌ها تاسیس شده‌اند. همچنین در کنار این بوستان‌ها مکان‌های دیگری ازجمله مصلای تهران، نمایشگاه شهر آفتاب و بازارهای بزرگ برای اسکان اضطراری در حوادث درنظر گرفته شده‌اند. در حال حاضر تجهیزات کامل نیست و به سمت تکمیل خواهیم رفت. مهم این است که مسئولان در کنار کارهای روزمره به این موضوع توجه کنند.» او در رابطه با تأخیر ۱۲ساله برای برگزاری این مانور گفت: رسیدن به این نقطه نیازمند تمرین و راضی کردن دستگاه‌ها بود. ۳هزار نفر در این مانور حضور دارند که شامل نیروهای هلال‌احمر، پلیس، مدیریت بحران، آبفا و... است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه آمادگی کامل را هیچ‌کس ندارد، اما آمادگی نسبی داریم، توضیح داد: ما باید بدانیم که در شهری با گسل‌های مختلف زندگی می‌کنیم، زلزله ۴‌تا‌۵.۵ ریشتری در تهران تخریب ندارد، اما در زلزله با ریشتر بالاتر ممکن است ساختمان‌هایی که اصول ایمنی را رعایت نکرده‌اند، آسیب ببینند. مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز با بیان اینکه به اندازه کل تاریخ فعالیت شهرداری در ۲ سال اخیر شتاب‌نگار نصب شده است، گفت: 5‌لرزه‌نگار در عمق ۵۰متری زمین نصب شده و ۲۶شتاب‌نگار نیز از گذشته وجود داشته و ۲۸شتاب‌نگار شامل ۲۴دستگاه جدید و 4مورد جابه‌جایی شتاب‌نگارهای قبلی در حال کارسازی است. تا یک‌ماه آینده تأمین زمین، خرید شتاب‌نگار از خارج از کشور و ایستگاه‌ها به پایان می‌رسد.

 

برنامه‌هایی که بعد از زلزله در تهران اجرا می‌شود

افزودن هزار خودروی امدادی  و ۸ هزار نیرو به هلال‌احمر

بابک محمودی، رئیس ستاد امداد و نجات هلال‌احمر در حاشیه تمرین اسکان اضطراری کلانشهر تهران گفت:  مهم‌ترین وجه این مانور آن است که تمام دستگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در آن حضور دارند و مدیریت و طرحی که باید در عملیات‌های امداد و اسکان پیاده شود در این تمرین پیاده‌سازی‌ می‌شود و نقاط قوت و ضعف آن مشخص و در عملیات‌های واقعی‌، این نواقص برطرف می‌شود. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور گفت: با توجه به جمعیت بالای تهران می‌توان گفت این مانور در سطح ملی و کشوری است و بازخورد آن ملی است و به تمام کشور سرایت پیدا می‌کند و از نظر مدیریت، تجهیزات و آموزش به‌طور کامل ارزیابی و در بوته امتحان قرار می‌گیرد و باعث رفع نواقص می‌شود. مانور ملی استان تهران نیز با شرکت استان‌های معین به‌زودی و در فصل پایانی سال اجرا می‌شود. محمودی ادامه داد: پارک ولایت به‌طور واقعی مکانی است که اگر در تهران زلزله‌ای اتفاق بیفتد برای اسکان اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجهیزات آن نیز تجهیزات واقعی روز تهران البته در مقیاس این نقطه است.

او در پایان افزود: یک‌هزار دستگاه خودروی امداد و نجات تا پایان سال به تجهیزات عملیات ما اضافه و ۸هزار نفر نیروی امدادی به سازمان امداد و نجات ملحق می‌شوند.

راه‌اندازی نخستین ایستگاه تخصصی آواربرداری در تهران

برنامه‌هایی که بعد از زلزله در تهران اجرا می‌شود

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران:‌ما قصد داریم که آواربرداری تهران را تخصصی کنیم و در حوزه آواربرداری ساختمان، خیابان و... وارد شویم. در این مسیر از کمک نیروهای امدادی و سایر ارگان‌ها نیز استفاده خواهیم کرد. در گذشته اقدامات آواربرداری به شکل پراکنده برنامه‌ریزی و پیگیری می‌شد، اما امروز اینگونه نیست. تمام دستگاه‌هایی که موردنیاز است، خریداری خواهند شد و امیدواریم در بازه زمانی ۳ساله آمادگی کامل را در این حوزه به‌دست بیاوریم. ما براساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به یک لیست از تجهیزات مورد نیاز برای آواربرداری رسیده‌ایم. تمامی دستگاه‌ها شامل کامیون، بابکت، لودر، بیل مکانیکی و... جزو این وسایل هستند. بخشی از وسایل ذکر شده در اختیار آتش‌نشانی قرار دارد و آنها را سازماندهی کرده‌ایم. بیل سنگینی که در حادثه متروپل وجود نداشت و با هزینه بسیار بالا از جایی دیگر به آن شهر رفت، در حال حاضر این دستگاه از مهرماه وارد ناوگان آتش‌نشانی شده است. درواقع ما در سال‌جاری دستگاه سنگین آواربرداری با نام p400 را خریداری کرده‌ایم که در کشور به تعداد انگشت‌شماری از این دستگاه وجود دارد. باقی دستگاه‌های مورد نیاز هم در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته‌اند تا خریداری شوند. نیروهای تخصصی در این ایستگاه حضور دارند، اما با افزایش دستگاه‌ها پیگیر ارتقای نیروهایمان هستیم. این ایستگاه در محله یافت‌آباد منطقه ۱۸ قرار دارد.

استان‌ها در زمان زلزله احتمالی به یاری تهران می‌آیند

برنامه‌هایی که بعد از زلزله در تهران اجرا می‌شود

حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران: اگر ما بخواهیم آمادگی لازم را در برابر بحران‌های طبیعی داشته باشیم باید اقداماتی را در دستورکار خود قرار دهیم که یکی از این اقدامات شامل مانورهای بزرگ با هماهنگی دستگاه‌های مختلف است. شهرداری تهران به‌عنوان مسئول حوزه مدیریت بحران کلانشهر تهران، پاسخگوی مخاطرات شهر است و ما هم در استانداری هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. نگرانی ما در رابطه با زلزله احتمالی در تهران است و به همین دلیل دستگاه‌های مختلف از تمام توان خود برای آمادگی پیش از وقوع واقعه استفاده می‌کنند تا از سردرگمی که در برخی استان‌ها در مواقع بحران شاهد بودیم، پیشگیری شود. براساس دستورالعمل‌ استان‌های معین، هر استان در زمان وقوع زلزله مسئول کمک‌رسانی به یک منطقه در تهران است. استان‌ها تمرین‌های خوبی با مناطق تهران انجام داده‌اند و تمام کشور این آمادگی را دارد که اگر در تهران به‌عنوان پایتخت اتفاقی رخ داد، استان‌های معین در مناطق خود حاضر خواهند شد تا براساس دستورالعمل‌های موجود به کمک‌رسانی بپردازند؛ این موضوع با نظارت سازمان مدیریت بحران شهر تهران انجام می‌شود.

برنامه‌هایی که بعد از زلزله در تهران اجرا می‌شود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج