۱۳۷۶۵۷
۱۶ نظر
۵۰۰۸
۱۶ نظر
۵۰۰۸
پ

«ازدواج سفید» برای زنان فاجعه است

یک روانشناس اجتماعی "ازدواج سفید" را پیوندی به سیاهی یک عمر معرفی کرد و گفت: تبعات ازدواج سفید برای بانوان فاجعه‌آمیزتر است.

خبرگزاری ایسنا: جاوید ثمودی در خصوص ازدواج سفید گفت: منظور از ازدواج سفید، زندگی مشترک یک زوج بدون ازدواج رسمی است.

این فوق دکترای روانشناسی کاربردی گفت: ازدواج سفید پدیده نامتعارف و ناآشنایی است که به تازگی در ایران نیز رواج یافته است البته این پدیده نخستین بار در آمریکا و در پی جنبشی پدیدار شد که "جنبش آزادی زن" نام داشت.

او در این خصوص گفت: این جنبش ظاهرا با هدف ایجاد تغییراتی در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا انجام شد و هدف آن برقراری شرایط عادلانه و مساوی برای زنان بود.

ثمودی ادامه داد: اما آنچه واقعا اتفاق افتاد پدیده‌ای بود که بعدها "انقلاب جنسی" نام گرفت و نتیجه آن رواج رفتارهای نابهنجار و بی‌بند و باری‌هایی بود که به غلط آزادی زنان نام گرفت.

او درباره تبعات این نوع ازدواج گفت: یکی از تبعات این اتفاق برقراری ارتباطاتی بود که خارج از ضوابط قانونی و معیارهای اخلاقی بوجود می‌آمد بر این اساس ازدواج سفید هم یکی از همین روابط خارج از عرف و غیرقانونی بود که امروز متاسفانه شاهد نمونه‌هایی از آن در میان جوانانمان هستیم.

او گفت: در ازدواج سفید هیچ شرط قانونی و ثبت اداری وجود ندارد و زن و مرد در هر لحظه که بخواهند با هم همخانه شده و هر لحظه که مایل نباشند از رابطه خارج می‌شوند که چنین شیوه‌ای از ارتباط با جنس مخالف نه تنها بر اساس معیارهای اخلاقی جامعه ما نیست بلکه مخالف با نص صریح قرآن و احادیث مذهبی ماست که همواره جوانان را به پاکدامنی، خویشتن داری و ازدواج حقیقی تشویق می‌کند.

این متخصص روانشناسی درباره علل ترویج ازدواج‌های سفید در جامعه گفت: عواملی همچون تهاجم فرهنگی، کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی، ضعیف شدن پیوندهای خانوادگی، سنت‌های غلط ازدواج، هزینه‌های کمرشکن اقتصادی، تنوع‌طلبی جوانان، قوانین و شرایط دشوار و زائد عقد و طلاق باعث شده برخی از جوانان به این سمت گرایش پیدا کنند.

ثمودی گفت: تبعات این ازدواج‌های سفید برای بانوان بسیار بسیار فاجعه‌آمیز است زیرا هیچگونه تضمین و مسئولیتی در آن تعریف نشده است و مرد می‌تواند به‌دلخواه رابطه را برهم بزند و هیچگونه ضرر و زیانی را تقبل نکند.

او عدم وجود امنیت روانی را از ویژگی‌های مهم ازدواج سفید برشمرد و گفت: در ازدواج سفید آنچه بسیار به چشم می‌آید احساس عدم امنیت روانی برای هر دو طرف و خصوصا برای دختران و زنان است و از آنجا که ساختار خلقت و شخصیت زنان بسیار هیجانی، لطیف و بر اساس ظرائف و پیچیدگی‌های خاص آنها طراحی شده اینگونه روابط تاثیر مخرب و فاجعه‌آمیزی بر ذهن و روان آنها بر جای می‌گذارد.

او گفت: از سوی دیگر در چنین ارتباطاتی برای فرزندان و بارداری‌های احتمالی هیچ پیش‌بینی‌ای انجام نگرفته و همین امر خود بر میزان فرزندان و کودکان نامشروع، بی‌شناسنامه و بی‌آینده و همچنین بر آمار سقط‌های غیرقانونی و مرگ و میر ناشی از آن می‌افزاید.

این متخصص روانشناسی در پایان گفت: در مجموع، ازدواج سفید میکروبی است که تنها موجب آلودگی ذهن مردان و نابودی شخصیت و حرمت زنان می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • user

      تا وقتی که موانع ازدواج که بزرگترینش شغل برای جووناس که توانایی تشکیل یه زندگی رو تو این شرایط بد اقتصادی داشته باشن حل نشه مشکلات بزرگتر از این هم بوجود میاد.
      شما برین به مسئولین بگین کارهای مخالف با نص صریح قرآن و احادیث مذهبی رو انجام ندن مردم خودشون میدونن چیکار کنن

      پاسخ ها

      • محمدرضا

        یه ذره خودتو کنترل کن برای سنت خوب نیست خدای نکرده بهت فشار میاد

    • ايمان

      وقتي جونا نميتونن ازدواج كن بايد نياز هاي درونيشون از راه هاي ديگه پاسخگو باشن .اتفاق قابل پيش بيني بود . اما كي به كيه اینجا

    • بدون نام

      من مشکلات متعددی با همسرم پیدا کردم الان 2ساله دنبال طلاقم حتی مشاور هم پس از یک دوره مشورتی نظرش به طلاق است.باور کنید از پا افتاد ه ایم جدا زندگی میکنیم ودر بدترین وضعیت روحی.اینجاست که ارزو میکنم کاش من هم بدون اینهمه درد سر چمدونم رو برمی داشتم و....خداحافظ

    • lمحمد

      یکی از دلایلی که جوانان نمیتونند ازدواج کنند همین مشکلات اقتصادی و هزینه های کمر شکن زندگی و تورم می باشد و تهاجم فرهنگی هم که بماند

    • مهدی

      به نظره من اگه کسانی پیدا بشن و این کارو با رضایت انجام بدهند هیچ مشکلی نداره ، این آزادی یک انسان است که منجر به کمال میشه نه محدودیت

    • علیرضا

      مطالب دکترجاویددرسته،اما ازدواج های امروزه که افراد کمترین شناخت را ازهم دارند،درکمترین زمان ممکن به طلاق وجدایی منجر میشود.ازاین دست ازدواج ها همه مردم سراغ دارند.به نظر من علت اصلی طلاق های بی شمار بالا رفتن سطح توقعات بین زوجین وخصوصا زنان،حمایت بی دریغ خانواده های زوجین ازفرزند خودشان درزمان بروز تنش بین زوجین،عدم تربیت وآماده کردن دختران برای اداره زندگی زناشویی ونازنازی بار آوردن آنها وازهمه مهمتردراکثرموارد مشکلات اقتصادی مردان وعدم توانایی آنها درتامین نیازهای مادی زنان خصوصا درمواردی که زنان می خواهند درچشم وهم چشمی باسایرزنان پیروزباشند اما بدلیل تنگ دستی شوهرموفق نیستند وتاوانش راشوهر باطلاق بایدبپردازد.
      بسیاری ازدختران دم بخت حتی ازدرست کردن یک چای ساده هم عاجزند.بدیهیست که چنین دختری ازپس اداره کردن زندگی،شوهر وبزرگ کردن بچه هرگز برنمی آید.

      پاسخ ها

      • رضا

        علیرضا جان، جالبه که یه همچین دخترایی که میگی، بالای هزار تا سکه هم مهریه اشونه. آخه یکی نیست بگه، دختر جون تو که نمیتونی تا 10 بشمری، میدونی هزار تا سکه یعنی چی؟ جز واژه عقده ای به این قبیل زنا نمیشه گفت.

      • عليرضا

        بله داداش شما درست مي گي اما اين تشخيص مرد هستش كه سراغ اين نوع دخترا بره يا نره
        همين الآن دخترهاي متشخص و تواناي زيادي هم هستن
        اين ما مردها هستيم كه با چشم هامون تصميم مي گيريم نه عقل

    • محمد

      من الان 27 سالمه بعد از اینکه چنتا شغلو به دلیله کم بودن حقوق یا نداشتن بیمه و مزایا عوض کردم الان به جایی رسیدم که دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم بعد تو این شرایط اصلا دیگه نمیشه به ازدواج رسمی فکر کرد اونم با اون همه دردسر و هزینه ای که داره واقعا داریم تو شرایطه بدی زندگی میکنیم

    • پرنیان

      آقا محمد تو که هنوز سنی نداری از تو بزرگتراش دارن با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
      کشورمون داره رو به تباهی میره همه پیر و مجرد دیگه بچه ای هم در کار نیست. خیلی دردناک واسه جامعمون که بدها اینطور دربارش حرف بزنند

    • غزل

      ازدواج سیاه. با هر مشکل مالی هم نباید تن به این ازدواج داد . هر کار بکنی یه جایی تاوان کارتو پس میدی.

    • سجاد

      یکم دیر به فکر افتادید...ضمنا مردم خودشون عقل و شعور دارن،میدونن چه کار به نفع و چه کاری به ضررشونه.تو زندگی شخصی مردم هم دخالت نکنید...لطفا.

      پاسخ ها

      • عليرضا

        شما اگه مي خواي زندگي شخصي بدون قانون داشته باشي بايد بري تو يه بيابون تنها زندگي كني ، چون هيچ اجتماعي بدون قانون نمي شه.....حتي غرب كه ريشه ي تمام اين موارده

    • بدون نام

      دخترای گرتوقع مردهای تنبل مشکل جامعه ی ماست
      فکر دخترا شده دماغ ولب وگونه به جای دختر زین پس بگویید دماغ

      پاسخ ها

      • عليرضا

        همه رو با يه چوب نرون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج