۱۳۷۸۵۵۱
۱ نظر
۲۷۹
۱ نظر
۲۷۹
پ

چرا خودروی چینی در ایران گران است؟

طی چند روز گذشته مقایسه بین قیمت خودروهای چینی عرضه شده در ایران با کشورها مبدا به بحث داغی تبدیل شده‌ و اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص مطرح می‌شود.

جهان صنعت نوشت: طی چند روز گذشته مقایسه بین قیمت خودروهای چینی عرضه شده در ایران با کشورها مبدا به بحث داغی تبدیل شده‌ و اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص مطرح می‌شود.

چرا خودروی چینی در ایران گران است؟

واردات خوردو یکی از موضوع‌هایی است که به دلیل حجم زیاد مخاطب اهمیت بالایی دارد. در این بین ایران در بخش خرید خودرو مشتری بازار خودروی چین است. نکته تاًمل برانگیز چیزی جز این نیست که قیمت تمام شده خودروی چینی برای ایرانی‌ها تقریباً سه برابر مبلغی است که در کشور مقصد به مردم عرضه می‌شود. با این وجود عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» این اختلاف قیمت را طبیعی می‌داند.

گران بودن خودروی چینی طبیعی است

جعفر قادری، در این رابطه اظهار داشت: اینکه خودروهای چینی و در کل هر کالایی که از کشورهای مختلف به ایران وارد می‌شود، نسبت به قیمت کشور مقصد گران‌تر هستند، امری طبیعی است. در واقع در پروسه وادرات و همچنین صادارت فعل و انفعال زیادی رخ می‌دهد که این فقط مختص خرید خودرو و کشور چین نیست و شامل همه اقلام وارداتی و صادارتی می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در ادامه گفت: درباره تفاوت قیمت خودروهای واردی از چین ذکر این نکته ضروری است که به هرحال باید تفاوتی بین خریداران خودرو با اقلام دیگر قائل شویم. یعنی خودرو محصولی است که برای خرید آن الزام نیست و اینطور نیست که محروم ماندن از خودرو زندگی‌ها را مختل کند. اما محصولاتی، چون برنج، روغن و … به دلیل اینکه نیازهای همگانی را تاًمین می‌کنند. اما خودرو اگر گران‌تر هم فروخته شود، الزامی برای خریداران ایجاد نمی‌کند و این یکی از دلایل عرضه سه_چهار برابری خودوری چینی در ایران است.

عوامل تعیین کننده خودروهای وارداتی

نماینده حوزه انتخابیه شیراز و زرقان در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که واردکننده‌های خودروها با ارز آزاد با طرف چینی قرارداد می‌بندند و ارز دولتی به این این بازار تعلق نمی‌گیرد، طبیعی است که خودرو وقتی بازار ایران می‌شود، به قیمت چند برابر عرضه شود. البته باید این را هم در نظر گرفت، تعرفه «حقوق ورودی» یا همان گمرکی و بازرگانی بسیار بالا است. یعنی دولت باید نرخ سود بازرگانی و حق گمرکی را کمتر کند تا از این طریق واردکنندگان بتوانند با درصدی منطقی و معقول کالای وارداتی را به بازار داخلی تزریق کنند.

او افزود: در این بین دولتی‌ها هم به هم ریختگی اقتصادی و تحدیدهای بین المللی را موانع زیادی را در تنظیم بازار در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌بینند و به همین دلیل و طبق مشاهدات، نمی‌توان در انتظار تغییر تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی تصمیم به تجدیدنظر گرفته شود. البته گرانی بیش از حد خودروهای چینی در حالی است که بخشی از افکار عمومی ذهنیتی منفی درباره کالاهایی دارند که از کشور چین خریداری می‌شوند. اما موضوع این است که خودروهای چینی هنوز هم در ایران با قیمت بسیار بالاتری خریداری شده و دست به دست می‌شود. با این توضیح که استقبال خریداران نمی‌تواند دلیلی موجه بر بی تفاوتی گرانی بیش از حد باشد.

قادری در پایان گفت: فضای واردات و صادرات ایران تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی است و از آنجایی که دشمنان همچنان عنادورزی را پیش گرفته اند، باید در سیاست‌های اقتصادی تجدید نظر کرد تا حتی القدور از اثرات منفی و هزینه ساز تحریم ممانعت به عمل آورد. پیشنهاد من برای تحقق این مهم این است که به همان میزانِ فعالیت دیپلماسی برای تعامل و در نتیجه حذف محدودیت‌های بین المللی، لازم است در بخش‌های مختلف اقتصادی به پتانسیل موجود در داخل هم توجهی جدی داشته باشیم. آنچه اهمیت دارد، چیزی جز این نیست که ایران از دارایی‌های عظیم اقتصادی برخوردار است که با استفاده بهینه از آن‌ها می‌توانیم حتی در شرایط تحریم هم گلیم مان را تا حدی از آب بیرون بکشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چون دست دولت درکاراست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج