۱۳۸۰۲۶۲
۵۲۹
۵۲۹
پ

خاطره جالب ناصرالدین شاه از شهربازی پاریس

این خاطره مربوط به هفتۀ اول تیرماه سال ۱۲۵۷ شمسی است. در این زمان شاه در شهر پاریس اقامت داشته و مشغول گشت و گذار و مشاهدۀ دیدنی‌های این شهر و حومۀ آن بوده است.

فرادید: ناصرالدین شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند.

خاطره جالب ناصرالدین شاه از شهربازی پاریس

دومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال 1257 شمسی آغاز شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس عازم کشورهای مجارستان، آلمان، فرانسه و اتریش شد.

در اینجا خاطرۀ یکی از شب‌های حضور او در شهر پاریس و رفتن به یک شهربازی را می‌خوانید.

بازار عجیبی در کوچۀ نوئی ساخته‌اند موقتا برای همین عیدی که دارند، دو طرف خیابان را دکان از چوب و چادر و غیره ساخته‌اند. به قدر یک فرسنگ طول دارد و در این دو طرف انواع و اقسام اسباب‌های بازی و قمار و انواع تماشاخانه‌ها، انواع چرخ‌ها که آدم‌ها و بچه‌ها و زن‌ها روی اسب‌های مقوایی نشسته‌اند، شخصی اسباب را تکان داده می‌چرخاند. موزیک زده می‌شود و این‌ها که سوار اسب و غیره هستند در کمال سرعت چرخ می‌خورند.

و همچنین انواع تاب‌ها که زن و مرد نشسته با هم تاب می‌خورند . . . انواع و اقسام گلوله‌بازی‌ها . . . آنقدر کچلک‌بازی در این خیابان و بازار بود که انسان متحیر می‌شد که چطور جمع‌آوری این قدر بازی و عیش مختلف را کرده‌اند و از اول غروب الی سفیدۀ صبح مشغول لهو و لعب هستند . . . انواع گردش و بازی‌ها که به حساب نمی‌آید.

از آن جمله دیدم جمعی در یک جعبه مانند که از آهن ساخته‌اند نشسته‌اند و از هوا آویزان است . . . اسبابی دارد یک نفر می‌چرخاند ول می‌کند، این مردم در کمال تندی می‌روند به آن طرف و باز با کمال تندی می‌آیند جای اول . . . خیلی تعجب کردم از حال این مردم . . .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج