۱۳۸۱۲۳۶
۴۵۲۰
۴۵۲۰
پ

همه چیز درباره یک ایرانی که این روزها تیتر یک خاورمیانه است

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی به حادثه شهادت سیدرضی موسوی از فرماندهان ارشد نظامی ایران در سوریه پرداخته است.

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی به حادثه شهادت سیدرضی موسوی از فرماندهان ارشد نظامی ایران در سوریه پرداخته است.

وی از همرزمان قدیمی سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بود.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید:

 اعتراف اسرائیل به ترور ناجوانمردانه یار حاج قاسم

همه چیز درباره یک ایرانی که این روزها تیتر یک خاورمیانه است

در بخشی از این گزارش آمده است:

* موج واکنش‌ها به ترور ناجوانمردانه سردار سیدرضی موسوی حاکی است که سپاه یکی از موثرترین فرماندهان خود را در پی حمله اسرائیل از دست داده است.

* سپاه پاسداران وی را مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه معرفی کرده و المیادین درباره او نوشته است: «وی یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران بود. موسوی در تمام مراحل پشتیبانی در جنگ سوریه شرکت کرده بود. در نبردهای صحرا و حومه دمشق شرکت داشت و از افراد ثابت‌قدمی بود که حمله غرب حلب را دفع کرد و طی سال‌های گذشته چندین بار مورد سوء‌قصد رژیم صهیونیستی قرار گرفت.»

همه چیز درباره یک ایرانی که این روزها تیتر یک خاورمیانه است

* سردار جعفر اسدی، فرمانده اسبق مستشاران ایرانی در سوریه و معاون بازرسی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) نیز تصریح کرد که او امین و مورد اعتماد حاج قاسم و مدیر توانمندی بود که همه افراد در سوریه او را می‌شناخته‌اند و از بشار اسد گرفته تا دیگر افراد با فعالیتها و خدمات سیدرضی آشنا هستند.

* سپاه پاسداران یکی از موثرترین فرماندهان خود را در پی حمله اسرائیل از دست داده است. ترور ناجوانمردانه او گمانه‌زنی‌ها درباره قصد اسرائیل برای گسترش دامنه جنگ با کشاندن پای ایران به میدان را بالا برده است.

* با اعلام خبر ترور وی جمعی از کفن‌پوشان با تجمع در برابر شورای عالی امنیت ملی خواستار «پاسخ قاطع» به اسرائیل و «خونخواهی» این فرمانده ارشد سپاه شدند. گروه‌های مقاومت در منطقه هر یک در پیام‌های جداگانه بر نقش کلیدی سید رضی در جبهه مقاومت تاکید کرده و وعده انتقام داده‌اند.

همه چیز درباره یک ایرانی که این روزها تیتر یک خاورمیانه است

* حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه درباره سید رضی به «مهر» گفته که او دیپلمات و رایزن دوم در سفارت کشورمان بود. گذرنامه و اقامت دیپلماتیک و در مدت زمان حضورش در سوریه، فعالیت مستشاری داشت. آنطور که اکبری توضیح داده سید رضی تا ساعت دو بعدازظهر در سفارت بوده و بعد به منزلش در منطقه زینبیه رفته که ساعت 4:10 دقیقه محل اقامتش با سه موشک اسرائیل هدف قرار گرفته است.

* خبرگزاری فارس نیز گفت‌وگویی با یکی از همرزمان سیدرضی موسوی به نام علی صالحی ملقب به ابوتراب انجام داده که وی در این گفت‌وگو می‌گوید: «پیش‌تر چندین بار مقری را که سید رضی در آن فعالیت داشت، زده بودند اما موفق به ترورش نشده بودند. یکی از ترورهای ناموفق ایشان در ماجرای شهادت سیدمصطفی بدرالدین مشهور به ذوالفقار از فرماندهان حزب‌الله بود که در دفتر سیدرضی اتفاق افتاده بود. بدرالدین در این ماجرا به شهادت رسید اما سید رضی آنجا نماند و در امان ماند.»

* از این اظهارات به نظر می‌رسد که ترور سید رضی با توجه به موقعیت و نقش محوری که در پشتیبانی جبهه مقاومت داشته، کار ساده‌ای نبوده است. اینکه ترور او چطور این بار میسر شده؛ ظاهرا باز هم مانند تجربه‌های پیشین به بازوی نفوذی و جاسوسی اسرائیل باز می‌گردد.

* فرمانده اسبق مستشاران ایرانی در سوریه، دیروز در همین باره به تسنیم گفته است: «رژیم صهیونیستی، هفته‌های گذشته هم همین مکان را به گمان اینکه شهید سید رضی موسوی در آنجا حضور دارد هدف گرفته بود ولی او در آن مکان نبود؛ اما این بار به واسطه جاسوس‌هایی که داشتند، توانستند مکان دقیق حضورش را شناسایی کنند.»

* حسن بهشتی‌پور، کارشناس بین‌الملل نیز درباره اینکه چرا اسرائیل برای ترور دست روی این فرمانده ارشد سپاه گذاشته، به «انتخاب» گفته: «اول باید به نفوذ توجه کنیم که چه کسانی اطلاعات لازم را به اسرائیل داده‌اند تا با حمله موشکی این عزیز را به شهادت برسانند؟ نتیجتا کشف عوامل نفوذی اسرائیل  مهم است.»

* ترور این فرمانده ارشد و تاثیرگذار سپاه، گمانه‌زنی‌ها درباره قصد اسرائیل برای گرفتن انتقام از ایران و گسترش دامنه جنگ با کشاندن پای ایران به جنگ را بالا برده است.

* اصرار اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در حمله 7 اکتبر حماس به کیبوتص‌های اسرائیلی، همراهی و حمایت متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش را جلب نکرد. بیش از 80 روز از جنگ در غزه می‌گذرد و ایران کوشیده تا از میدان جنگ دور بماند اما در این لحظه دو مستشار و یک فرمانده ارشد خود را از دست داده است.

* از آغاز جنگ غزه، سوریه نیز از حملات اسرائیل در امان نبوده است. دو مستشار سپاه پاسداران ایران ماه گذشته در پی این حملات به حومه دمشق جان خود را از دست دادند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران پس از شهادت آنها تاکید کرد که حملات صهیونیست‌ها قبل از انجام، از طریق واسطه‌هایی مانند روس‌ها به ایران اطلاع داده می‌شود و مواردی که منجر به شهادت شده، یا به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها بوده یا فقدان اطلاع صهیونیست‌ها از حضور نیروهای ایرانی.

* حالا اما با ترور یک فرمانده برجسته سپاه به نظر می‌رسد آنطور که حسن بهشتی‌پور به «انتخاب» گفته، اسرائیل با این حمله قصد قدرت‌نمایی در مقابل ایران را دارد تا بخشی از حمایت‌های ایران از غزه را تلافی کند.

* این کارشناس بین‌الملل معتقد است «با وجود اینکه ایران نقش خود در حمله حماس را تکذیب کرده است، اما اسرائیل دنبال انتقام است.» ایران نیز وعده «انتقام سخت و دردناک» داده است.

روزنامه هم میهن در یادداشتی به نقل از تریتا پارسی، معاون رئیس اندیشکده کوئینسی نوشت:

* اقدام اسرائیل در ترور ژنرال موسوی، با توجه به هدف قرار دادن کشتی‌ها توسط نیروهای یمنی در دریای سرخ، به‌عنوان تحریکی برای ایجاد واکنش از سوی ایران انجام شده است و این خود نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال بهانه برای گسترش دامنه جنگ است. اسرائیل تنها قدرتی است که هم انگیزه و هم توانایی انجام چنین تروری را دارد. البته اگر سابقه طولانی ترور چهره‌های ایرانی توسط اسرائیل را ذکر نکنیم! ایالات متحده هم چنین ظرفیتی را دارد اما لزوماً انگیزه‌اش را ندارد.

* این ترور ممکن است هشداری برای ایران باشد مبنی بر اینکه اسرائیل ظرفیت و تمایلش را دارد تا به ایران آسیب بزند آن‌هم حتی در مناطقی که ایرانی‌ها ممکن است تصور می‌کردند در امنیت هستند. سناریوی دوم، می‌تواند این باشد که این ترور ممکن است یک تحریک عمدی برای ایجاد پاسخی از سوی ایران باشد که به اسرائیل بهانه‌ای برای گسترش جنگ می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج