۱۳۸۲۱۴۴
۱۸ نظر
۴۰۱۸
۱۸ نظر
۴۰۱۸
پ

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

تابستان سال آینده چه خواهد شد؟ این حجم نباریدن‌ها آیا خبر از یک فاجعه در آینده نزدیک می‌دهد؟

برترین‌ها: پاییز امسال به لحاظ میزان بارش بسیار دلسرد‌کننده بود. بسیاری از نقاط کشور از‌جمله شهر تهران با این جمعیت انبوه و نیاز آبی فراوان، کمتر از انگشتان یک دست، بارش جانانه داشت. به این ترتیب پاییز با وحشت خشکسالی گذشت در حالی که دل‌ها گرم به زمستانی پربارش بود اما دریغ از زمستانی که واقعا زمستان باشد!

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

اینها مستنداتی است که ثابت می‌کند ایران رسما وارد چهارمین خشکسالی پیاپی شده و درعین حال برخی مخاطرات راهم به صورت جدی و واقعی ایجاد کرده‌است.

طی سال های اخیر برخی از تحلیلگران و کارشناسان محیط زیست از جمله کاوه مدنی(معاون سابق سازمان محیط زیست در دولت روحانی) نسبت به خشکسالی گسترده هشدار داده بودند و پدیده محیط‌زیستی «ترسالی» را تنها یک شایعه توصیف می‌کردند و در مقابل برخی دیگر از چهره های جنجالی همچون علی سیستانی، فعال مجازی و رائفی‌پور، نظریه‌پرداز اصولگرا با حمله به وی و رد مساله خشکسالی وعده بارش‌های سیل آسا و ورود ایران به «ترسالی» را به مردم نوید می‌دادند!

 علی سیستانی حدود ۴ سال پیش در یک اظهارنظر توئیتری علیه کاوه مدنی و البته به شوق ورود ایران به دوره «ترسالی» مدعی شده بود: تمام سدها پر شدن. تا قبل این به وضعیت بحران رسیده بودن الان وضعیت آبمون پایدار شده با ۳ ماه بارندگی از کجا معلوم دوباره این وضعیت پیش نیاد؟! چرا دل مردم رو خالی میکنید؟! علتش؟!

وی در اظهارنظری دیگر ضمن حمله دوباره به کاوه مدنی نوشته بود:

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

رائفی‌پور، نظریه‌پرداز اصولگرا هم در سال‌های پایانی دولت روحانی با طرح یک ادعای بحث برانگیز  درباره «ترسالی» توئیتی منتشر کرد و مدعی شده بود: در دوره تغییرات اقلیمی هستیم و در این دوره بی ثبات از خشکسالی به ترسالی گذار خواهیم داشت و آرام آرام شرایط در حالت جدید (ترسالی) ماندگار خواهد شد!

توئیت رائفی‌پور که آن روزها حسابی خبرساز شده بود.

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

روزنامه وطن امروز هم در آخرین سال دولت روحانی در صفحه نخست یکی از شماره‌های خود این سینگال غلط را به شهروندان داده بود که ایران وارد ترسالی شده است! که واکنش زهرا(یک کاربر توئیتری) را در این خصوص به دنبال داشت.

او با بازنشر تصویر زیر نوشت: یاد این تیتر روزنامه وطن‌امروز رو هم گرامی بداریم! هشتگ نه به دروغ فعال شود!

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

عکس باورنکردنی از یک کوه؛ دماوندی که هرگز ندیده‌اید! 

به موازات همین فضا و در همین رابطه روز گذشته تصویری از وضعیت کوه دماوند در فضای مجازی در حال بازنشر بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت و خبرساز شد. بر اساس عکس منتشر شده حجم خشکسالی و عدم بارش برف در دماوند به شکل باورنکردنی گسترش یافته است.

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

همزمان طی روزهای اخیر عکسی جنجالی و پربازدید منتشر شد که تفاوت بارش برف در مرز مشترک ایران و ترکیه را نمایش داده بود و که کنایه کاربران درباره وعده رائفی‌پور و همفکرانش را به همراه داشت.

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

روزنامه جام جم، ارگان مطبوعاتی صداوسیما هم در شماره امروز خود در گزارشی در این رابطه نوشت:

* مستندات که ثابت می‌کند کشورمان رسما وارد چهارمین خشکسالی پیاپی شده؛ وضعیتی که زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است.

* یکی ازاین مخاطرات، محوشدن ابرهای باران‌زا بر فراز دریاچه ارومیه است که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در روزهای اخیر به آن واکنش نشان داده و گفته است: «دو گزینه میزان درجه حرارت یا تولید گازمتان در این باره مطرح است که مرجع ملی تغییر اقلیم و پژوهشکده محیط‌زیست کشور مکلف شده‌اند علت محو شدن ابرها را بررسی کنند.»

* اما شایعه‌ای که به مذاق افکارعمومی بسیار هم خوش آمده، ابردزدی ترکیه است که عامل زایش آن، انتشار همان عکسی بود که کوه‌های ترکیه را پر برف و کوه‌های ایران را خشک‌خشک نشان می‌داد. حالا در کنار این ریسمان بافته شده از علم وحدس و گمان و شایعه، یک واقعیت ایستاده که همان کم‌بارشی درفلات ایران وخشکسالی عمیق ودامنه‌داری است که خدا می‌داند سرانجام کار را به کجا خواهد کشید.

* چرا آسمان نمی‌بارد و نه پاییز، پاییز است و نه زمستان، زمستان؛ اصلا هوا چرا آن‌قدر گرم است؟ اینها سؤالاتی است که همه ما بارها از خودمان پرسیده‌ایم و کارشناسان مختلف نیز بارها به شکل‌های مختلف و از جنبه‌های گوناگون به آن پاسخ داده‌اند.

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

دکترعباس رنجبر که عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی‌وعلوم جو است به ما می‌گوید:

* امسال نه‌فقط ایران که همه کشورهای همسایه ایران به‌جز ترکیه که استثناست، وضعیت بارشی نامناسبی دارند. علتش هم نبود رطوبت به اندازه کافی است، زیرا اگر قرار باشد بارش‌های خوبی داشته باشیم باید تغذیه رطوبتی به‌خوبی انجام شود درحالی که در پاییز و به‌خصوص آذر امسال این تغذیه به‌خوبی انجام نشد.»

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نیز که از شایعات مربوط به دستکاری ابرها یا همان ابردزدی در کشورهای پیرامونی ما با خبر است، این شایعه را رد می‌کند:

* امکان تغییر انرژی سامانه‌های بارشی توسط انسان وجود ندارد. به‌دلیل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، سامانه‌های بارشی مجال تقویت و بارندگی را پیدا نکرده‌اند و این شرایط در سراسر آسیای میانه و خاورمیانه حاکم است.

اتفاقاتی که نشان می‌دهد تابستان سال آینده خیلی ترسناک است

 مدیرکل هواشناسی استان تهران هم گفته است:

* بارش های اخیر نتیجه تغییرات اقلیمی است و هر نوع صحبتی در خصوص ثمربخشی بارورسازی ابرها یا پایان خشکسالی و شروع ترسالی قابل قبول نیست.

«خط خشکسالی جدی است»، «ایران چهارمین کشور در معرض خشکسالی»، «تبدیل بخش های وسیعی از ایران به بیایان مطلب» و... اینها تیترهای خبری است که در ماه ها و سال های گذشته در بسیاری از رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها به نقل از متولیان و مدیران مدیریت منابع آب بیان و منتشر شده است که هر کدام از آنها دلایل و نشانه های خاصی را دال بر صحبت های خود ارائه می دادند.

تا جایی که چندی پیش ناسا در گزارشی مهر تاییدی بر بحران خشکسالی در ایران به ویژه حاشیه خلیج فارس مطرح کرد که این موضوع زنگ خطر جدی را برای مسئولان کشوری به صدا درآورده است.

در ادامه واکنش برخی کاربران در این خصوص را برایتان آورده‌ایم:

* کاربری به نام امیر توئیت زد: لازمه یادآوری کنم که طبق گفته های رائفی‌پور ، کشور ایران ۳ ساله که وارد ترسالی شده، شما هم بگین شده!

* مهدی دیگر کاربر توئیتر هم با طعنه گفت: معلوم نیست چرا در این خشکسالی و کم آبی رائفی پور نمیاد بگه که وارد ترسالی شدیم و نمیخاد ما بفهمیم که وارد ترسالی شدیم!

* نیلوفر هم با یک شوخی تلخ کنایه زد: چرا می‌خندید؟ مگه ترسالی نیست؟

* مریم نیر در اظهارنظری متفاوت نوشت که پاییز تموم شد، زمستون هم داره پر میشه ولی امان از یک قطره برف و بارون! راستی چه خبر از ترسالی ؟!

* کامران هم با اشاره به عکس منتشر شده از دماوند می‌گوید: این عکس جدید دماوند تکان دهنده است، وضعیت بارندگی امسال بسیار نگران کننده است، خدا رحم کند. فقط یادتون هست یکی گفته بود وارد ترسالی شدیم دیگه؟؟؟؟

* ثمین هم نوشت: ما دو ساله تو ترسالی هستیم ولی گرمیم نمیفهمیم!

*سعید هم نوشت: با این وضعیت باید سریع‌تر منبع آب خریداری کنیم، چون مشخص نیست تابستون سال دیگه چه وضعیتی در انتظارمونه...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مگه مهمه براشون کاری میکنن

    • ناشناس

      همه بارها گفتیم آب نیست این همه کلانتری محیط زیست نیک اهنگ کارشناس آب هشدار دادن سالها گوش نکردن مسئولین برعکس به دروغ گفتن اب هست نگران نباشید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        والا اونا که تابستون و غیر تابستون دارن میگن رعایت کنید کارشناس میارن مستند درست میکنن تو خیابون بیلبورد میزنن و ...

    • ناشناس

      ایزان رو خشک و نابود کردن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بله اونم یه بخشیش میتونه باشه ولی اینکه یاد گرفتیم همه تقصیرهارو میمدازیم گردن یکی دیگه خودمون رو راحت کنیم چیزی رو حل نمیکنه خیلی از مردم هم هستن دلسوز محیط زیست نیستن اب رو بیخود هدر میدن وضعیت زباله ریختنشون تو طبیعت و .... یک بخشیش هم مربوط به گرمایش زمینه

    • ناشناس

      به ترتیب گیلان و لرستان و ایلام بیشترین کاهش بارندگی رو داشتن اینکه سیل میاد بخاطر قطع درختان و از بین رفتن پوشش گیاهیه نه ترسالی شما میزان کاهش تعداد میلیمتر باران رو باید تو‌ گیلان و لرستان و ایلام بررسی کنید

    • ناشناس

      اهواز ک تو پاییز تابستون بود-الان که زمستونیم بهاره.واقعا نگران کننده ست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دیگه به گرمایش زمین هم مربوط میشه

    • ناشناس

      ظرفیت کشور مان برای سی میلیون جمعیت ه

    • پرگل

      واقعا خیلی وحشتناکه امسال خدارحم کنه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بله مردم به هم رحم کنن درست مصرف کنن خدا هم به ما رحم میکنه

    • ناشناس

      شما کی پیش بینی امیدوار کننده داشتید؟!! خسته نشدید از این همه سیاه نمایی و یاس و نا امیدی پمپاژ کردن!

    • ناشناس

      زمستان ترسناک داریم با نبود گاز تالستان ترسناک داریم

    • ناشناس

      آقای رائفی پور پروفسور همه چیه ، ایشون در تمام زمینه ها دانش دارند ماشاالله به این مرد

    • ناشناس

      بااینهمه‌‌ضعف‌‌فاجعه‌باربازم‌جمعیت‌طدوپنجاه
      میلیونی‌میخواهند‌.

    • ناشناس

      اینهایی که میگن کل خاور میانه خشکسالی هست.پس چرا کشورهای خشک حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان پربارش شده..

    • ناشناس

      ای ملت غیور ایران به هوش باشید.
      اگر دعای رائفی پور ودوستانش نبود در همین ترسالی باسیل های باران سا و ددمنشانه هم چون لیبی می شدیم .اما ریسی ودوستانش احازه به ابرها ندادن که چنین بی خانمان شویم.
      قدر دان مسئولین باشیم

    • ناشناس

      امید است که بارندگی ها شروع بشود و کوههای ایران سفید پوش ،الهی آمین
      چرا مسئولان کشور،بی تفاوت شده اند به همه مسائل مهم زیست محیطی و رفاه مردم ،فقط شعار فرزند آوری میدهند و میگویند ایران بهترین زندگی رو فراهم کرده برای مردمش ،و فقط آمار و ارقام دروغ،معذرت خواهی هم که بلد نیستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج