۱۳۸۳۶۳۲
۳ نظر
۱۳۳۸
۳ نظر
۱۳۳۸
پ

خونه مادربزرگه مفیدتر است یا دایانا و روما؟

برای ما دهه شصتی‌ها، خونه مادربزرگه، برنامه‌ای جذاب با آهنگ و شعری قشنگ، با شخصیت‌های زیاد و متنوع، از جذاب‌ترین برنامه‌های کودکی‌مان بود. صداپیشه‌ها همه کاربلد حوزه کودک بودند، داستان هم قشنگ بود و با وجود دکور بسیار ساده و ابتدایی برنامه، جذابیتش برای ما کم نمی‌شد.

اعتماد: برای ما دهه شصتی‌ها، خونه مادربزرگه، برنامه‌ای جذاب با آهنگ و شعری قشنگ، با شخصیت‌های زیاد و متنوع، از جذاب‌ترین برنامه‌های کودکی‌مان بود. صداپیشه‌ها همه کاربلد حوزه کودک بودند، داستان هم قشنگ بود و با وجود دکور بسیار ساده و ابتدایی برنامه، جذابیتش برای ما کم نمی‌شد. 

وقتی می‌خواستم برای پسرانم در سن پایین کارتونی بگذارم، چند کارتون ایرانی قدیمی دانلود کرده بودم و همان‌ها را می‌گذاشتم تا به خاطر رنگ و سرعت تصاویر چشم‌شان اذیت نشود. پسران من برخلاف هم‌سن و‌سالان‌شان که داشتند باب‌اسفنجی را روزی ۱۰ بار می‌دیدند، عاشق مخمل‌ شده بودند. مخمل؛ گربه غرغرو و عزیزکرده مادربزرگه، همیشه در حال چرت زدن روی ایوان خانه بود و شده بود دشمن درجه یک خانواده آقا حنایی، مخصوصا جوجه‌های پرانرژی این خانواده که لحظه‌ای اجازه استراحت وسط روز به او نمی‌دادند.

همینطور که بچه‌ها بزرگ می‌شدند، از خانه مادربزرگه و هادی هدی و آقای حکایتی گذر کردند و کارتون‌های محبوب‌شان شد پپا پیگ و کوکوملون و در نهایت رسیدند به دایانا و روما؛ خواهر و برادری آلمانی امریکایی که ۹ و ۱۱ ساله‌اند و کانالی دارند در یوتیوب با ۱۱۷ میلیون دنبال‌کننده. دایانا، دختربچه‌ای بلوند با موهایی بلند است که در هر اپیزود حداقل ۳ لباس عوض می‌کند، اتاقی دارد شبیه اتاق شاهزادگان، عروسک‌هایی که مثل فروشگاه اسباب‌بازی فروشی، ردیف چیده شده و روما، برادر بزرگ‌تر او، نیز در همین حال و هوا زندگی می‌کند. آخرین مدل اسباب‌بازی‌ها را در اتاقش دارد، تختش یک فراری قرمز است، سر و شکلش، ردیف ماشین‌های اسباب‌بازی، سرسره بادی و تیوب‌های رنگ و وارنگ در استخر بزرگ حیاط، همه اینهابرنامه را برای کودکان جذاب کرده و باعث شده چشم از مانیتور برندارند. 

اما سوال این است؛ خونه مادربزرگه برای بچه‌ها مفیدتر است یا دایانا و روما؟ در کارتون‌ها باید دنبال چه بود؟ آیا اساسا باید در انتهای هر قسمت از یک کارتون، کودکان چیزی مفید بیاموزند یا صرفا هدف از تماشای کارتون، سرگرمی است؟ آیا برنامه خونه مادربزرگه نشان‌دهنده سبک زندگی بسیار ساده و دور از تجملات اکثر مردم در دهه شصت است و خانه و زندگی دایانا و روما، نشان از سبک زندگی دهه نودی‌ها یا لااقل انتظارشان از زندگی که قرار است برای‌شان فراهم شود، می‌دهد؟ آیا کودکان‌مان حق این را دارند که از ما چنین خانه و امکاناتی بخواهند؟ 

بچه‌ها، خسته از مهدکودک برگشته‌اند، کنار کمی خوراکی، نشسته‌اند پای کارتون تا سهمیه روزانه‌شان را ببینند. یکی دایانا و روما پلی می‌کند و پسر بزرگ‌تر کارتون‌ مکعب اعداد و دارد با آن جمع و تفریق تمرین می‌کند. شاید اگر این کارتون نبود در ۴سالگی یاد نمی‌گرفت عددها را به هم اضافه و از هم کم کند.

باید از کارتون مکعب اعداد پسر بزرگم ذوق کنم یا از دایانا و رومای پسر کوچک حرص بخورم؟ خودمان وقتی می‌خواهیم فیلم ببینیم، کدام فیلم‌ها را انتخاب می‌کنیم؟ آیا اساسا هدف از تماشای چیزی، باید وقت‌پرکنی باشد یا ماهم بر اساس معیار آموزش و یادگیری نکته‌های خوب تربیتی، فیلم نگاه می‌کنیم؟ آیا کودکان حق دارند فقط از دیدن آب و رنگ یک کارتون لذت ببرند و گاهی صرفا با دیدن کارتون، وقت بگذرانند یا باید آنقدر روی هدر نشدن وقت‌شان حساس بود که برای لحظه لحظه‌اش برنامه داشت؟

واقعیت این است که درست است که کودکان در سن طلایی یادگیری هستند، و این یادگیری شامل همه‌چیز می‌شود، از مفاهیمی چون به اشتراک گذاشتن وسایل‌شان، تا مهربانی کردن، تا همدلی تا کنترل خشم، تا رقابت سالم و مسائلی از این دست. اما آیا کودک هم مانند ما می‌تواند گاهی سراغ چیزهایی برود که هیچ چیز به او یاد ندهد و صرفا سرگرم بشود؟ آیا فرزندپروری مدرن می‌گوید کودک را از هر آنچه رنگ تجملات دارد، دور کنید و تنها مفاهیم اصلی زندگی را به او بیاموزید؟ آیا می‌شود در دنیایی که برای کودکان امروزی در آپارتمان‌ها ساخته‌ایم، همه‌اش دنبال یاد دادن نباشیم و گاهی به آنها وقت بطالت بدهیم؟ اصلا آیا کارتون‌های پربازدید که تنها هدف‌شان نشاندن کودکان پای برنامه است، برای آنها ضرر دارد؟ آیا خونه مادربزرگه که در هر قسمتش دوستی و مهربانی یاد می‌داد، برای کودکان مفید بود؟ آیا خاطرات ما از خونه مادربزرگه، محدود نمی‌شود به حسودی‌های مخمل و آیا شخصیت محبوب همه ما مخمل نبود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ولادت فاطمه زهرامبارکبادباروززن وروزمادران شجاع قیرتمندجان فاطمه زهرامادرومادربزرگتتان رابه خانه سالمنداننفرستیدجان ابوالفضلتاج سرمادر

    • ناشناس

      مساله دایانا این نیست که چیزی یاد نمیده. بلکه بدآموزی داره. تجملگرایی و توقع بیجا و ناراضی بودن از آنچه دارند.

    • ناشناس

      من که بالاخره نفهمیدم زاویه دید شما چی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج