۱۳۸۳۶۵۹
۴ نظر
۱۸۸۹
۴ نظر
۱۸۸۹
پ

ادعای قطع بی‌رویه درختان به دلیل سرمایه‌گذاری عمان

بوستان جوانمردان زمانی قرار بود باغ گل شود، اما درست همان بخشی که می‌خواستند زمین گل‌اش کنند، حالا بیابانی بی‌آب و علف است.

هم میهن-صبا رضایی: بوستان جوانمردان زمانی قرار بود باغ گل شود، اما درست همان بخشی که می‌خواستند زمین گل‌اش کنند، حالا بیابانی بی‌آب و علف است.

ادعای قطع بی‌رویه درختان به دلیل سرمایه‌گذاری عمان

بسیاری از درختان را از ریشه بیرون کشیده‌اند تا مدرکی برای زیست و نابودی‌شان وجود نداشته باشد و بسیاری دیگر نیز هنوز قسمتی از ریشه‌شان باقی مانده است. شرایط پارک جنگلی چیتگر اما وخیم‌تر است؛ تعداد درختان قطع‌شده بیشتر است. همان‌جا اعلامیه‌ای هم دیده می‌شود که بر قطع درختان به‌دلیل وجود آفت سوسک پوست‌خوار تاکید کرده است. اما آنها که هر روز صبح برای ورزش به این پارک می‌آیند، از این وضعیت گلایه دارند. آنها هرروز شاهد بریده‌شدن سر یکی از درختان این پارک‌ هستند. وضعیت در پارک سرخه‌حصار هم مشابه است. کارشناسان محیط‌زیست می‌‌گویند، درختان دچار تنش آبی شده‌اند و طغیان آفت، بسیاری از درختان را آلوده کرده و سرشان را بریده است. بوستان الهام در بلوار فردوس نسبت به بوستان‌های غرب شهر، اما وضعیت بهتری دارد. تعداد درختان قطع‌شده کمتر است و هنوز صدای ساکنان را درنیاورده. بااین‌حال آنها از وضعیت رسیدگی به درختان و آبیاری‌نکردن آنها گلایه فراوان دارند. گمانه‌زنی‌های بسیاری برای قطع درختان مطرح می‌شود. بسیاری معتقدند، مافیای چوبکاری در این کار نقش دارند. کارشناسان بر رسیدگی نکردن به درختان و آبیاری نکردن آنها تاکید دارند. عده‌ای می‌گویند، این اقدام از قصد و برای خشکاندن درختان کاج است. برخی دیگر بر این باورند که قرار است باشگاه سوارکاری پارک چیتگر توسعه داده شود. حتی اخباری درباره احداث تله‌کابین چیتگر نیز مطرح می‌شود. خبرها مبنی بر این است که با سرمایه‌گذاری کشور عمان قرار است تله‌کابین 3/10کیلومتری در چیتگر ساخته شود و قطع درختان به‌همین‌دلیل است. درباره پارک جوانمردان نیز شایعاتی از ساخت‌وسازهای جدید مطرح می‌شود. بسیاری دیگر می‌گویند، درختان به‌حدی آلوده آفت شده‌اند که چاره‌ای به‌جز قطع درختان ندارند. هرچه هست پارک‌های جنگلی خالی از درخت می‌شوند و دلیل‌اش، کوتاهی و قصور شهرداری تهران است.

وانت‌هایی پر از درخت

وارد بوستان جوانمردان که می‌شوید، ریشه درختان در  قسمت‌های مختلف پارک دیده می‌شوند. ازسمت اتوبان حکیم و نزدیک رستوران بی‌نام، تعداد درختان تقریباً نصف شده است و بسیاری را از ریشه درآورده‌اند. بسیاری دیگر نیز تنها ریشه‌های‌شان باقی مانده است. یکی از عابران پیاده می‌گوید: «پایین تپه‌های شنی نباید درختان را قطع می‌کردند، چراکه تپه ریزش می‌کند.» شکوفا محمدی، مدیر کانکس دوچرخه‌سواری پارک جوانمردان است، او هم نسبت به قطع درختان این بوستان معترض است و به هم‌میهن می‌گوید: «از در حکیم که وارد پارک می‌شوی، تعداد درختان نصف شده است. سال 99 هرروز وانت‌هایی را مشاهده می‌کردم که بار کنده درختان زده بودند و درختان قطع‌شده را حمل می‌کردند. نگهبان پارک می‌گفت، مقصر پیمانکار شهرداری است. او درختان را قطع می‌کند. اگر به پارک جوانمردان در منطقه 22 نگاه کنید، کاملاً سرسبز است، اما در این قسمت تپه شنی وجود دارد، باید درخت‌کاری شود تا تپه پیش‌روی نکند. در منطقه 22، طبیعت سرسبز مانده اما در منطقه 5، فضای سبز تقریباً بی‌آب‌ و علف شده است.»

تعدادی از درختان پارک الهام در غرب تهران هم قطع شده‌اند. یکی از اهالی محل می‌گوید: «درخت‌ها را به‌دلیل آفت‌زدگی قطع کردند. مشکل چیز دیگری است؛ اصلاً کسی به پارک رسیدگی نمی‌کند. نه درختان آبیاری می‌شوند، نه پارک ساماندهی می‌شود. گاهی شهرداری چند کارگر برای تمیزکردن پارک می‌آورد، اما رسیدگی اصولی به پارک صورت نمی‌گیرد. کارگری هست که اینجا را آبیاری می‌کند، فلکه را باز می‌کند و به حال خود رها می‌کند و آب را هدر می‌دهد. درختان این‌سوی پارک اما اصلاً آبیاری نمی‌شوند؛ معلوم است که آفت می‌زنند یا خشک می‌شوند.»

بهانه آفت و خشکی

قطع درختان به پارک جوانمردان محدود نمی‌شود. در پارک چیتگر هم بسیاری از درختان به‌تازگی بریده شده‌اند. اخبار غیررسمی حاکی از این است که برای قطع 9 هزار درخت در بوستان جنگلی چیتگر برنامه‌ریزی کرده‌اند. اگرچه مسئولان و نگهبانان پارک چیتگر مثل پارک جوانمردان ادعا می‌کنند که قطع درختان به‌دلیل آفت بوده است اما ورزشکاران و شهروندانی که همیشه به پارک می‌آیند، می‌گویند، درختان سالم بوده و آفتی نداشته‌اند. در ورودی پارک اطلاعیه‌ای نصب شده مبنی براینکه، درختان را به‌دلیل حمله سوسک ‌پوست‌خوار قطع کرده‌اند؛ اما سوسک پوست‌خواری که بتواند در میان درختان کاج دوام بیاورد، بسیار نادر است. مریم بخشی، یکی از ورزشکارانی است که هرهفته به پارک چیتگر می‌رود و ورزش می‌کند. او از نزدیک شاهد قطع‌کردن درختان بوده است: «از آذرماه امسال، قطع درختان آغاز شد. زمانی که اعتراض کردیم گفتند به‌دلیل آفت سوسک پوست‌خوار است. درصورتی‌که حتی با وجود آفت سوسک پوست‌خوار نیز، قطع درختان آخرین راهکار است و وجود چنین آفتی بهانه است.» او ادامه می‌دهد: «درختان پارک چیتگر سالم هستند. از مدت‌ها قبل عامدانه درختان را آبیاری نکردند تا خشک شوند، سپس به‌بهانه خشکی، آن‌ها را قطع کنند. حالا هم گفته می‌شود، می‌خواهند 9 هزار اصله درخت را در پارک چیتگر قطع کنند. این پارک برای ورزشکاران است و قطع درختان تاثیر بسیار منفی روی مردم برجای می‌گذارد.» این ورزشکار می‌گوید، در خیلی از موارد دیده که ریشه درختان را هم سوزانده‌اند؛ شاید برای پاک‌کردن آثار جرم.

آبیاری نکردند

کارشناسان معتقدند، آفت سوسک پوست‌خوار به درختان پارک‌های چیتگر و سرخه‌حصار حمله کرده و این آفت دچار طغیان شده است. دلیل اصلی هم آبیاری نکردن درختان و رسیدگی نکردن به آنهاست. هومن روانبخش، عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع دراین‌باره به «هم‌میهن» می‌گوید: «سوسک پوست‌خوار، آفت متداول درختان کاج است. از گذشته و در سال‌های پیش هم آفت‌ سوسک پوست‌خوار در پارک‌های جنگلی وجود داشته. در پارک سرخه‌حصار نیز همین مشکل را داریم و این آفت به جان درختان افتاده است. این آفت در سال‌های اخیر در پارک‌های جنگلی طغیان کرده است.» او تاکید می‌کند، این آفت جدید نیست اما به‌تازگی‌ در پارک‌ها طغیان کرده است: «علت را جویا شدیم، گفتند رسیدگی نکردن به پارک‌های جنگلی و درختان توسط شهرداری، یکی از عوامل طغیان این آفت است. پارک‌های جنگلی توسط سازمان منابع‌طبیعی ایجاد می‌شود، سپس به شهرداری‌ها واگذار می‌شود؛ بنابراین نگهداری و مدیریت پارک‌های جنگلی وظیفه شهرداری‌هاست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خوبه چین دریاراجاروکرد عمانم درختارا ترکیم ابرهارا ایران روبه نابودی 🦓🍆🦴💩

    • ناشناس

      بشکن اون دستی که درخت قطع می کنه

    • ناشناس

      بعد میگن چرا هوا آلودست ... ما نمی‌دونیم چرا هوا آلودست ...
      درختی نمونده که هوا رو تسویه کنه، هر چی بوده نابود کردید جاش ساختمون و طرحای چرت و پرت زدید

    • ناشناس

      نابود شه این شهرداری ها که فقط گند میزنن به همه چیز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج