۱۳۸۵۰۸۵
۳ نظر
۲۳۹
۳ نظر
۲۳۹
پ

رپورتاژ آگهی

آیا با عدم پرداخت عوارض آزادراهی مبلغ آن دو برابر می‌شود؟

ما در این مطلب در این مورد که عوارض آزادراهی چیست و عدم پرداخت به موقع آن چه عواقبی دارد، با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. در پایان نیز درمورد استعلام و پرداخت این نوع عوارض از طریق سایت آیتول توضیحاتی خواهیم داد.

آیا با عدم پرداخت عوارض آزادراهی مبلغ آن دو برابر می‌شود؟

یکی از مواردی که مالکان وسایل نقلیه باید به آن توجه داشته باشند، پرداخت به موقع عوارض سالیانه خودرو است تا مشمول جریمه نشوند. عوارض آزادراهی و اتوبانی هم یکی از مواردی است که مشمول جریمه خواهد شد.

ما در این مطلب در این مورد که عوارض آزادراهی چیست و عدم پرداخت به موقع آن چه عواقبی دارد، با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. در پایان نیز درمورد استعلام و پرداخت این نوع عوارض از طریق سایت آیتول توضیحاتی خواهیم داد.

عوارض آزادراهی چیست؟

عوارض آزادراهی هزینه‌ای است که مالکان خودروها باید در ازاء استفاده از مسیرهای اتوبان‌های درون‌شهری یا برون‌شهری پرداخت کنند.

در گذشته این نوع عوارض اغلب توسط باجه‌هایی که در مسیر اتوبان‌ها قرار داشتند، دریافت می‌شدند؛ ولی امروزه سیستم‌های هوشمندی وجود دارند که پلاک خودروها را با استفاده از دوربین شناسایی می‌کنند؛ سپس برای عبور آن‌ها از اتوبان، قبض عوارض صادر می‌شود و بلافاصله پیامک برای پرداخت هزینه آن به شماره همراه مالک خودرو ارسال می‌شود.

‌عواقب عدم پرداخت به موقع عوارض آزادراهی چیست؟

پس از صدور عوارض اتوبانی به‌صورت هوشمند و ارسال پیامک به مالک وسیله نقلیه، فرد حداکثر تا دو هفته برای پرداخت آن مهلت دارد. در صورت عدم پرداخت به موقع، وسیله نقلیه علاوه بر هزینه عوارض، جریمه هم خواهد شد.

در گذشته بر اساس قانون اگر مالکان وسایل نقلیه در موعد مقرر نسبت به پرداخت هزینه عوارض اتوبانی اقدام نمی‌کردند، به ازاء هر ماه تاخیر مشمول جریمه 20% می‌شدند که با عدم پرداخت این هزینه در ماه‌های بعدی این میزان جریمه به‌صورت پلکانی افزایش می‌یافت. ولی این قانون در اسفند ماه 1400 از سوی نمایندگان مجلس لغو شد.

بر اساس قانون جدید در صورت عدم پرداخت هزینه عوارض اتوبانی در مهلت دو هفته‌، برای سواری‌های شخصی، وانت، مینی‌بوس و کامیونت مبلغ 40.000 تومان، برای اتوبوس و کامیون‌های دو محوره 50.000 تومان و برای کامیون سه محوره، تریلی و نفتکش 90.000 تومان جریمه تعیین شده است.

در صورتی‌که مالک وسیله نقلیه بیش از یک ماه نسبت به پرداخت هزینه عوارض آزادراهی اقدام نکند، مبلغ جریمه به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر این جریمه برای مدت طولانی پرداخت نشود، احتمال این‌که مبلغ آن بیش از دو برابر هزینه ابتدایی عوارض باشد هم وجود دارد.

استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی از طریق سامانه آیتول

برای این‌که مشمول جریمه عدم پرداخت عوارض نشوید، باید حتما نسبت به بررسی میزان عوارض خودرو خود اقدام کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استعلام عوارض آزادراهی از طریق آیتول است.

برای این منظور کافی است به سایت آیتول مراجعه کنید و مطابق شکل زیر با وارد کردن پلاک خودرو خود، ضمن اطلاع از مبلغ کل عوارض خودرو، نسبت به پرداخت آنلاین آن اقدام کنید.

استعلام و پرداخت عوارض اتوبانی از طریق سامانه آیتول مزایایی مثل پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های پرداخت امن با کمترین میزان کارمزد را دارد.

سخن آخر

عوارض آزادراهی هزینه‌ای است که مالکان وسایل نقلیه باید آن را برای استفاده از مسیر اتوبان‌ها و آزادراه‌ها پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت آن در مهلت دو هفته نیز خودرو مشمول جریمه خواهد شد.

مبلغ جریمه برای عدم پرداخت عوارض اتوبانی برای خودروهای شخصی و کوچک 40.000 تومان، برای کامیون‌های دو محوره 50.000 تومان و برای کامیون‌های سه محوره 90.000 تومان است. در صورت عدم پرداخت جریمه عوارض آزادراهی برای بیش از یک ماه، این مبلغ به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

شما برای اطلاع از میزان عوارض اتوبانی وسیله نقلیه خود می‌توانید به سایت آیتول مراجعه کنید و با وارد کردن پلاک خودرو خود، به‌صورت آنلاین آن را پرداخت کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نباید این عوارض را از طریق این اپلیکیشن ها پرادخت کرد چون دو یا چند برابر برایتان ثبت می کنند.
      باید یه سایت رسمی قانونی برای پرداخت ایجاد شود که امکان اعتراض و رسیدگی به آن فراهم گردد.

    • ناشناس

      وقتی وارد سامانه میشوید بدهی ۱۰۰هزلر تومان میزنه چرا ؟میگه برای دفعه بعدی هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه

    • گلعلی

      عوارضی تهران با کارت مرداخت کردیم رسیدیم شمال بدلیل عدم پرداخت جریمه شدیم رسید پرداخت را هم بما ندادن با ابنکه درخواست کردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج