اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۸۶۱۹۳
۱۱ نظر
۵۱۴۷۶
۱۱ نظر
۵۱۴۷۶
پ

مقایسه نمرات دانش آموزان در چین، مکزیک، روسیه و ایران

چندی پیش بار دیگر انتشار میانگین معدل دانش‌آموزان رشته‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲ سروصدای زیادی برپا کرد. مقایسه میانگین این معدل‌ها، نشان‌دهنده افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان بود

خبرفوری: نخستین چراغ هشدار را سال گذشته علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روشن کرد. او میانگین معدل ۱۱.۵ دانش‌آموزان در کشور را هشداردهنده خواند و از مسوولان خواست برای تغییر این شرایط تصمیمات جدی بگیرند. با گذشت یک‌سال از این ماجرا، چندی پیش بار دیگر انتشار میانگین معدل دانش‌آموزان رشته‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲ سروصدای زیادی برپا کرد. مقایسه میانگین این معدل‌ها، نشان‌دهنده افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان بود. افزون بر آن، نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱ که به تازگی در پایگاه جهانی منتشر شده و در آن ۵۷ کشور حضور داشتند، نشان می‌دهد؛ ایران جزو یکی از کشورهای با نمره زیر متوسط محسوب می‌شود

کارشناسان علوم تربیتی دلایل مختلفی را در بروز چنین شرایطی بیان کرده‌اند و بیشترشان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» پای بودجه آموزش‌وپرورش را پیش کشیدند و آن را یکی از مهم‌ترین دلایل این شرایط خواندند. «دنیای اقتصاد» برای بررسی ابعاد این مساله، نتایج تحقیق عبدالله انصاری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش را معیار قرار می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که مخارج سرانه یک دانش‌آموز در کشورهای چین، مکزیک، ترکیه و روسیه ۶ برابر ایران است. ایران سالانه برای هر دانش‌آموز حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه می‌کند و برای مثال آمریکا حدود ۱۱ هزار دلار. در همین تحقیق سهم مخارج آموزشی دولت از تولید ناخالص داخلی ایران با کشورهای دیگر مقایسه شده که برای نمونه سهم عربستان دو برابر ایران است و روسیه و چین باز هم مقام بالاتری از ایران دارند.

چین، مکزیک، ترکیه و روسیه ۶ برابر ایران

آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد؛ میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته تجربی (۱۱.۲۳)، رشته ریاضی (۱۰.۷۹)، رشته انسانی (۸.۷۵) و رشته معارف (۱۰.۵۶). معدل‌هایی که براساس آمارها نسبت‌ به سال‌های گذشته افت کرده‌اند، جدول زیر نشان‌دهنده سیر نزولی معدل دانش‌آموزان در چند سال گذشته است.

مقایسه نمرات دانش آموزان در چین، مکزیک، روسیه و ایران

این آمار نه تنها نسبت به کشورهای توسعه‌یافته حتی نسبت به کشورهای همسایه نگران‌کننده است. این را فقط مرور آزمون پرلز و مقایسه با سایر کشورهای همسایه نشان می‌دهد. در این آزمون به جز ایران و برخی کشورها، کشورهای همسایه‌مان یعنی ترکیه، آذربایجان، عربستان، امارات، بحرین، قزاقستان و قطر نیز حضور داشتند؛ کشورهای سنگاپور با نمره ۵۸۷، ایرلند۵۷۷، هنگ‌کنگ ۵۷۳ و روسیه ۵۶۷ در صدر جدول قرار دارند. دانش‌آموزان ایرانی در توانایی خواندن، نمره ۴۱۳ را کسب کردند که در حد معیار بین‌المللی پایین است، ایران جزو کشورهای انتهای جدول در آزمون پرلز است (۵۷ کشور شرکت‌کننده) و کشورهای اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند. نمره عملکرد دانش‌آموزان ایران در پرلز ۲۰۱۶،معادل  ۴۲۸ بوده است.

جلال کریمیان، پژوهشگر حوزه آموزشی می‌گوید: «خیلی‌ها در مورد روش‌های آموزشی صحبت می‌کنند که در فلان کشور این‌گونه است و در فلان کشور جور دیگر است، اما در اساس برنامه‌ریزی در این حوزه با توجه به سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر می‌شود. در چند دهه گذشته کشورهای در حال توسعه به این مساله پی برده و به‌شدت در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شاید به همین دلیل است که ایران سال‌هاست در آزمون‌هایی همچون پرلز و تیمز معمولا در بین 50 کشور، در رده 45 قرار می‌گیرد. بر اساس این آزمون‌ها 30 تا 40 درصد دانش‌آموزان ایرانی عملکرد بسیار ضعیف دارند و فقط 7 درصد از دانش‌آموزان خوب و بسیار خوب هستند. در صورتی که متوسط کشورهای دیگر جهان در حوزه دانش‌آموزان خوب و بسیار خوب بالای 25 درصد است. این سیمایی است که در یک بازه بلندمدت به آن رسیدیم.»

این تفاوت با بسیاری از کشورها حتی مکزیک و ترکیه و روسیه بسیار معنادار می‌شود. به عنوان مثال در تحقیق انصاری آمده سرانه مخارج یک دانش‌آموز در چین، مکزیک، ترکیه و روسیه 6 برابر ایران است و اسپانیا، نیوزیلند، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، فنلاند و فلسطین اشغالی 16.6 برابر. بیشترین اختلاف بین ایران و سوئیس دیده می‌شود؛ اختلافی 36 برابری. شما این تفاوت‌ها را می‌توانید در جدول مشاهده کنید.

مقایسه نمرات دانش آموزان در چین، مکزیک، روسیه و ایران

 

بودجه آموزش‌ در زمان جنگ 20 درصد و چند دهه گذشته 10درصد

کریمیان، کاهش بودجه آموزش را علت تمامی علت‌های افت تحصیلی می‌داند و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «عملکرد دانش‌آموزان ایرانی سال‌هاست که خوب نیست. البته ممکن است که سال‌هایی بهتر شده، اما بعد دوباره افت کرده است. از سال 2011 ما مدام رو به افول بودیم. در همین زمینه نقشه‌ای هم به تازگی منتشر شده که نشان‌دهنده نابرابری آموزشی است.» او دلیل این شرایط را نبود تمرکز سیاستگذاری بر آموزش و پرورش می‌داند و سهم آموزش از کل بودجه را مهم‌ترین علت برمی‌شمارد: «سهم آموزش در بودجه زمان جنگ با عراق 20 درصد بوده و این رویه تا دهه 70 ادامه داشته است و در حدود 17 و 18 درصد می‌‌ماند تا دوران احمدی‌نژاد که به 10 و 11 درصد کاهش پیدا می‌کند و تا امروز به همین صورت باقی مانده است.» اینکه این بودجه باقی‌مانده به کجاها اضافه‌شده قابل تحقیق است، اما فقط یک مقایسه سرانگشتی ما را به دلیل اصلی فاصله افتادن‌مان از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته می‌رساند. قابل توجه است که این عدد در کشورهای توسعه‌یافته (بودجه اختصاص یافته برای آموزش) به صورت میانگین 20 درصد است و در کشورهای در حال توسعه حدود 15 درصد.  

کریمیان می‌گوید: «اگرچه نوسانات جمعیتی کشورها به صورت مشخص قابل بررسی است اما به نظر من میزان تخصیص بودجه نمی‌تواند تابعی از تعداد دانش‌آموزان باشد. برای اینکه تعداد دانش‌آموزان ممکن است در یک سال کم و در سال دیگر زیاد شود. بنابراین باید هزینه در این حوزه با توجه به اهمیت آن صورت بگیرد.» اگر یادتان باشد، چندی پیش وزیر آموزش و پرورش یکی از دلایل کمبود معلم را افزون بر تصمیمات دولت‌های قبل خواند و اشاره به این داشت که تعداد دانش‌آموزان بالاتر رفته است و پیش‌بینی نشدن این افزایش باعث شده که ابتدای سال تحصیلی 1402 مدارس ایران با کمبود 200 هزار معلم مواجه شوند.

مقایسه نمرات دانش آموزان در چین، مکزیک، روسیه و ایران

5دلیل افت تحصیلی

نبود تمرکز در سرمایه‌گذاری باعث شده که امروز شاهد بروز ضعف در کیفیت آموزشی شویم. کارشناسان علوم‌تربیتی، دانش‌آموزان و معلمان افت‌تحصیلی دانش‌آموزان را برآمده از چندین عامل می‌دانند. کیفیت آموزشی پایین، بی‌انگیزگی دانش‌آموزان، نابرابری امکانات آموزشی، نبود شرایط مناسب برای بهره‌ از فضای مجازی در کنار آسیب‌های ایجاد شده در دوره کرونا همه دست به دست هم داده و باعث شرایط امروز شده است.  فرشته افکاری، استادیار علوم تربیتی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در بروز چنین شرایطی چندین عامل نقش دارند. یکی از آنها این است که در دوره کرونا بیشتر کلاس‌ها آنلاین بودند، اما بسیاری از مناطق ایران از چنین مزیت آموزشی بهره‌مند نبودند. از سوی دیگر سطح فعالیت معلم‌ها به دلیل کمبودها به‌شدت احساس می‌شود. این مساله خودش را در نقشه منتشر شده نشان می‌دهد که در آن نقاط بیشتر برخوردار رنگ سبز دارند. ما همچنین شاهد این هستیم که پایه‌های بالاتر حتی در روخوانی و محاسبه‌کردن بسیار ضعیف هستند، چراکه پایه‌های اول تا سوم را در دوران کرونا آموزش دیدند.»

این استادیار همچنین به مشکلاتی که از وجود انواع مدارس در ایران ایجاد شده است، می‌پردازد: «ما انواع مدارس با کیفیت‌های متفاوت داریم. مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان کلاس‌های تخصصی بیشتری می‌گذارند که متاسفانه مدارس دولتی کمتر از آن بهره می‌برند. در واقع بچه‌هایی که اوضاع و احوال اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بهتری دارند؛ نمرات بهتری هم می‌گیرند. آنها از کتاب‌های هوشمند و آموزش‌های اضافی استفاده می‌کنند. در برخی از مناطق کلاس‌های چند پایه داریم و معلم ناچار است، بدون نیروی کمکی برای هر شش پایه تدریس داشته باشد. وقتی یک معلم چندین پایه را همزمان درس می‌دهد قطعا نمی‌تواند به همه دانش‌آموزان به بهترین شکل آموزش دهد.» او سطح فرهنگی خانواده‌ها هم را هم بسیار موثر می‌داند و تاکید می‌کند که باید به سمتی برویم که مدارس کمتر برخوردار هم بتوانند از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.  

این استادیار همچنین به انگیزه نداشتن دانش‌آموزان اشاره می‌کند: «در دوران متوسطه دانش‌آموزان آینده‌ای در درس‌خواندن برای خودشان متصور نمی‌شوند یا اینکه به مهاجرت فکر می‌کنند و همه اینها باعث می‌شود که بی‌انگیزه شوند. معلم‌ها هم بیشترشان دغدغه مالی دارند و این روی درس دادنشان تاثیر می‌گذارد. واقعیت این است که حتی دانشجویان نیز پس از فارغ‌التحصیلی تازه مهارت می‌آموزند.» در همین حال با چندین دانش‌آموز صحبت کردیم که بیشترشان به ضعف آموزش مجازی تاکید کردند. انگیزه ادامه تحصیل بسیار پایین آمده است. کوروش کبره، دانش‌آموز مقطع متوسطه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «آموزش‌های ما پس از مجازی شدن خیلی به مشکل برخورده است. من در مدرسه‌‌ هیات امنایی درس می‌خوانم. هنوز رشته تحصیلی را انتخاب نکردم اما تقریبا از ۳۰ نفر دانش‌آموز، ۱۵ نفرشان در کلاسمان ترجیح می‌دهند که کنکور ندهند و وارد بازار کار شوند.»  او تاکید می‌کند که معلم‌ها بیشتر مباحث آموزشی را برای بچه‌ها ارسال می‌کنند و اصلا سر کلاس مباحث مختلف را شرح نمی‌دهند. بیشترشان هیچ‌گونه سخت‌گیری ندارند و از ما نمی‌پرسند که درس می‌خوانیم یا نه. همین مساله باعث شده که خیلی از بچه‌ها چندان برایشان مهم نباشد که تکالیف درسی را درست و کامل انجام دهند.

مقایسه نمرات دانش آموزان در چین، مکزیک، روسیه و ایران

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرداد کرمعلی

      نبود عدالت آموزشی فراموشی آحاد دانش آموزان کتب درسی ضعیف به لحاظ محتوا ،بازار کمک آموزشی درتمام سطوح حقوق پایین معلمان بیزنس شدن مدارس غیر انتفاعی...بازهم بگم.

    • ناشناس

      سیستم آموزشی ایران خیلی ضعیفه یه سری معلم ها نه سواد دارن نه اخلاق فقط سهمیه ای معلم شدن..والا دیپلم ها قدیمی باسواد تر از لیسانس ها امروزی هستن ....فقط پول و کلاس اضافه را خوب بلدن ....معلم واقعی تحویل جامعه بدید تا نسل باسواد از مملکت پا بگیره

    • ناشناس

      با همین فرمون جلو بریم طی سالیان آتی یک عده خنگ تو کشور خواهیم داشت

    • ناشناس

      ماجنوبیم دخترم کلاس چهارمه تومدرسه جلسه اولیا داشتیم بعضی مادرا از معلم خواهش کردن که کمی مسئله های ریاضی رو تو جلسه توکلاس پای تخته ب اولیا توضیح بده که بهترمتوجه بشن وتوخونه بابچه ها کار کنن معلم دوتا تقسیم نوشت تو ضرب کردن ۶×۷ مونده بود نوشته بود ۳۶تا بعدیکی ازاولیا بهش گفت ۴۲ تا گفت بله درسته دوباره یه تقسیم دیگه دوباره اشتباه کرد یه مسئله ای هم حل کرد ازاول تاااخرش اشتباه بود پدر یکی ازدانش اموزان بهش گفت اجازه میدی من حل کنم شماخسته هستید ازهمچین معلمی چ انتظاری داری که بچه هامون باسواد بشن وکلاس بالاتر ودرک کنن کسی که دو دوتا چهارتا روبلد نیست دخترم شاگرد اول کلاسه امسال ریاضیش تاحالا قابل هم نیورد همش نیاز چرا؟؟همچین معلمی رو نباید ببرن کلاس اول بشونن

    • زهره

      کاش دولت متوجه میشد از روزی که مدارس تفکیک شدن و مدارس شاهد و نمونه دولتی به وجود آمد افت تحصیلی هم با خودش آوردن مورد دیگه حجم کتاب های سنگین وغیر قابل فهم و الان هم اوضاع بدتر میشه با نهایی کردن امتحانات واز همه بدتر مصحح برگه معلم خود دانش آموز نباشه پس منتظر بدتر از این هم باشید من نمی دانم رد چه حسابی باید برگه دانش آموز معلم شهر دیگه تصحیح کنه این رو هم با کشورهای دیگه بد نیست مقایسه کنید

      پاسخ ها

      • علی

        غیرقابل فهم چیه تو به کتاب های درسی آموزش و پرورش میگی غیرقابل فهم! دلیل پیشرفت نکردن ایران به خاطر شما هاست دیگه. انتظار داری الکی نمره بدن

      • جلال

        حرف شما درسته ولی چن سال قبل درس ها اسون تر بود قشنگ متوجه میشدیم دروس رو ولی الان بعضی مباحث واقعا گیج کننده هستن و سخت ک حتی بعضی والدین بلدنیستن چطوریه یه کلاس جداباید بزارن برای اولیا ک یادبگیرن واز ب بچه هاشون یادبدن.. به بچه هام ک توی مدرسه سخت گیری نمیکنن مهم نیس براشون ک ممتاز بشن یا نشن فقط قبول بشن با این طرز تفکر چند سال دیگ یه جامعه تنبل و خنگ و بی مسئولیت ب بار میاد..ازهمه مهم تر قبلا کار زیاد بود کنکور میدادی و دانشگاه بعدم سرکار دولتی ولی از وقتی تورم زیاد شده و کارم میس خیلیا میگن براچی این همه وقت و هزینه کنیم برای مدرک اخرم کار نیس مجبورن ب کار ازاد رو بزنن این طرز تفکر اشتباه بعضی از مردمه ک بقیه روهم در حرقا و تصمیمات اشتباهشون سهیم میکنن..یکی ک بگه فلان درس و کار بده من نتیجه ندیدم و فلان کار ازاد عالیه توش پول داره خوب معلومه از ۵ نقر حداقل ۳ نفر حرف طرفو قبول میکنن چون گرونیه برای مشکلاتشون مجبورن قبول کنن خیلیا..

    • مهدیه

      وقتی میاین مدرسه هارو تفکیک میکنین دولتی یا غیر انتفاعی سهمیه هم نمیدین معلم های بی سواد میذارین باید هم همچین بشه ما یدونه سالن ورزشی مدرسمون نداریم یدونه کلاس درست حسابی زبان نداریم کنکور هم که بدترش کرده اگه حقوق معلما زیاد بشه شاید یک مشکلی حل بشه سیستم آموزشی هم غلطه هیچ کس هم توجهی نمیکنه به بیشتر رشته ها توجه میکنن ولی بعضیا نه دیگه انتظار نداشته باشین چون ببیشتر معلما خودشون بچه هارو به مهاجرت تشویق میکنن خواهشا رسیدگی کنین چون دیگه تحمل همچین چیزایی رو نداریم واینکه شعار نوشتن مهم نیست مهم عمل کردنه چین که جلو بیفته نه ما باعث شرمساریه نه افتخار مدرسه هارو هم دولتی کردین اما هیچ بودجه ای ندادین فقط جیب مردمو خالی میکنین

    • ناشناس

      حجم کتاب ومحتواها متناسب هر رشته نیست نمیشه به دکتر گفت هم جراحی کن هم تارخ دان باش هم جغرافیا دان هم ابزار جنگ رو بلد باش اگه خودش نیاز باشه به ترتیب تو زندگی اولویت ها ر و میره یاد می گیره اینطوری فقط بازدهی درس ها پایین میاد اگه یه دانش اموز رو ساعت درسی رو حساب کنید ساعت ۳ از مدرسه بر گرده چند ساعت زمان داره شیمی فیزیک زیست تاریخ عربی ۴ یا ۵ تا درس رو تا موقع خواب بخونه و خودش رو قوی کنه حالا بدون تفریح واستراحت وتست بزنه کتاب محتوا وروش آموزشی اشتباهه البته عمرا اصلاح کنید

    • ......

      درسته که درست تقسیم نکردن بودجه تاثیر داره ولی قطعا بی انگیزه بودن دانش آموزان هم هست. خیلی ها میان این سه تا رشته نظری در حالی که خودشون می دونن بعد کنکور باید برن سرکار. خب اینجا همون بحث رشته حرفه و فن هست که باید بیشتر بچه ها سوق پیداکنند. من خودم تو علامه حلی درس می خونم ( دوره اول ) واقعا بچه ها نخبه هستند و دبیران عالی. ولی بازهم یه عده انگیزه درس خوندن ندارند

    • مهتاب

      به تمام این مشکلات تخلیه ی ژنی رو هم اضافه کنید اکثر نخبه ها مهاجرت کردن و اونایی که داخل ایرانن تمایلی به بچه دار شدن ندارن و معمولا قشر بیسواد و بی فرهنگ بچه دار میشن نمیگم همه ولی اکثرا این قشر و افغانی ها دارن تو این مملکت زاد و ولد میکنن دیگه خودتون بفهمید اوضاع چیه چند سال بعد وضع از اینم بدتر میشه

    • زهرا

      نظام آموزشی ما ایراد دارد جالب که ما هرچه طرح میدهیم قبول نمی کنند میگن طرح بدون هزینه بدهید بعد یک آدم بی تجربه با پارتی که طرحش هم مفت نمی ارزد اجرا میکنند وبودجه هنگفت هم براش خرج میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج