adexo3
۱۳۸۹۳۸۳
۲۰۵
۲۰۵
پ

چگونگی ترمیم زندگی‌مشترک در میان‎سالی

بحران میان‎سالی مسائل گسترده خود را دارد اما زوجین با یکسری ترفندها می‌توانند بهار دوم زندگی‌شان را هم پرشور و نشاط بگذرانند

خراسان: اگر زندگی‌مشترک را به ساختن یک جعبه تشبیه کنیم، در ابتدای زندگی زوجین با توجه به نیازها و علایق خود این جعبه را می‌سازند و شروع به زندگی در آن می‌کنند. رفته‌رفته باتوجه با افزایش سن، شاهد تغییر سبک و مدل نیازهای طرفین هستیم و نارضایتی‌هایی ممکن است شکل بگیرد. در واقع آن جعبه برای ادامه زندگی نیاز به تغییراتی خواهد داشت تا زوجین همچنان در آن، احساس راحتی کنند. به همین دلیل، لازم است رابطه خود را به‎روزرسانی کنید و بدانید هر کدام‌تان نیاز دارید چه چیزهایی را تغییر دهید. البته بحران میان‎سالی مسائل گسترده خود را دارد. معمولا ناگهان سن خود را به خاطر می‌آورید و درباره زمان باقی‎مانده عمرتان دلواپس می‌شوید. سوالات مختلفی به ذهن خطور می‌کند و دچار تشویش و نگرانی خواهید شد و بحران هویتی در این زمان به سراغ‌تان می‌آید. اما با یکسری ترفندها می‌توان با این دوره سنی رفیق شد و آن را به عنوان بهار دوم زندگی نگاه کرد.

۱ شناخت دوباره نیازها و خواسته‌ها

در این سن لازم است فرد به شناخت حقیقی خود و نیازهای احساسی، عاطفی، عقلانی و تحلیل رفتارهای فردی و اجتماعی‌اش برسد. داشتن آگاهی‌های لازم در زمینه شناخت خود و نیازها، ارتباط صحیح با کالبد و ضمیرهای آگاه و ناخودآگاه دستمایه قدرتمندی است که کمک می‌کند، انسان در چالش‌های زندگی‌مشترک جایگاه خود را بهتر ارزیابی کند و توانایی لازم را برای رفع مسائل فی‌مابین به دست آورد. در این حالت فرد نه منفعلانه در پی انتخاب‌شدن است بلکه فاعلانه به بررسی دقیق و همه‌جانبه خود مشغول می‌شود. او عادلانه‌تر درباره خود و همسرش قضاوت می‎کند و سهم خود را در مشکلات و مسائل می‌بیند و در نتیجه بالغانه نه کسی را وارد بازی‌های روانی می‌کند و نه در بازی روانی طرف مقابل شرکت می‌کند.

۲خشکاندن ریشه‌های مشاجرات

تا می‌توانید از بگومگو کم کنید. مشاجرات وقتی روی هم تلنبار  ‌شود و انرژی‌های‌شان را در هم ضرب کنند، خستگی و کلافگی لازم برای رسیدن به آن احساس دوگانه و نقطه‌جوش را فراهم می‌آورند. از عیوب همسرتان چشم‌پوشی کنید و عشق ورزی به یکدیگر را فراموش نکنید. در این سن و سال، خشکاندن ریشه‌های مشاجرات بیش از هر زمانی، ضروری است.

۳ غفلت‌نکردن از همدلی و تفریح

یکی از الزامات زندگی‌مشترک موفق که به‌خصوص با گذشت زمان، اهمیت آن بیشتر می‌شود، داشتن تفریحات موردعلاقه طرفین است که این‌ها موجب همدلی و شناخت بیشتر زوایای روحی طرف مقابل می‌شود و هم یادگارهای ماندگاری را به ارمغان می‌آورد. معمولا بعد از گذشت چندین سال از زندگی‌مشترک، فاصله والدین روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به بهانه رسیدگی به فرزندان، مسائلی مانند پرداختن به یکدیگر و تقدیم عشق و هیجان در زندگی کمرنگ‌تر می‌شود.

۴ صداقت و اعتماد به یکدیگر

رعایت ادب و احترام و حفظ حریم‌های شخصی طرفین و بالاخره داشتن صداقت نسبت به یکدیگر در هر سن و سالی به انسجام فضای خانه کمک می‌کند. یادآوری نکات مثبت همسر و رسیدن به این بلوغ فکری که تنها با تحول فکری، مطالعه و افزایش آگاهی‌هاست که فضای زندگی عوض می‌شود، خانه‌ای خواهیم داشت به دور از تنش و اضطراب که در آن با هم آسوده خواهیم بود.

۵اختصاص زمانی به خودتان

راهکار بعدی برای ترمیم زندگی‌مشترک در میان‎سالی، توجه به خودمان و اختصاص زمان‌هایی خاص به خودمان است. یعنی هر کدام از زوجین برای خودشان ارزشمندند، پس یک زمان خاصی را برای خودشان بگذارند. مثلا یک خانم یا آقایی که اصلا برای خودشان زمان نمی‌گذارند، دچار مشکلاتی می‌شوند که بر کیفیت زندگی مشترک‌شان هم تاثیرگذار خواهد بود. خیلی مهم است که ما یک زمانی برای خودمان داشته باشیم، برای فکر کردن و آرام کردن خودمان تا بتوانیم رفتارهای خودمان را در زندگی بهتر کنیم. همچنین منظور از توجه به خودمان آراسته بودن در هنگام رویارویی با همسر هم هست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج