۱۳۹۶۹۹۴
۲۵۴
۲۵۴
پ

کمک ۹۵میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و اسرائیل

مجلس سنای آمریکا به رهبری دموکرات‌ها در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه ۲۴ بهمن، لایحه کمک این کشور به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد و این در شرایطی است که درباره سرنوشت آن در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان تردید وجود دارد.

انتخاب: مجلس سنای آمریکا به رهبری دموکرات‌ها در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه ۲۴ بهمن، لایحه کمک این کشور به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد و این در شرایطی است که درباره سرنوشت آن در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان تردید وجود دارد.

کمک ۹۵میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و اسرائیل

بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به این سه کشور ۷۰ رأی موافق در مقابل ۲۹ رأی مخالف در مجلس سنا تصویب شد. ۲۲ سناتور جمهوری‌خواه برای حمایت از این لایحه به دموکرات‌ها پیوستند. به نوشته خبرگزاری رویترز، رأی گیری در سنا پیش از طلوع آفتاب و پس از آن انجام شد که هشت تن از جمهوری‌خواهان تندرو در مخالفت با کمک به اوکراین بیش از شش ساعت سخنرانی کردند.

چاک شومر، رهبر دموکرات سنا، گفت: «سنا برای سال‌ها لوایحی را تصویب کرده است که نه تنها بر امنیت ملی ما و امنیت متحدان ما، بلکه بر امنیت دموکراسی غربی تأثیر زیادی می‌گذارد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از چند ماه پیش از کنگره خواسته بود تا کمک‌های جدید به اوکراین و شرکای آمریکا در اقیانوس آرام، از جمله تایوان را سریع‌تر تصویب کند. او پس از حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، خواستار آن شد که کمک‌هایی به آن رژیم و کمک‌های بشردوستانه‌ای هم برای فلسطینیان در غزه در نظر گرفته شود.

لایحه مصوب سنا شامل کمک‌هایی به مبلغ ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین، ۱۴ میلیارد دلار برای اسرائیل و نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای حمایت از شرکای آمریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام از جمله تایوان و جلوگیری از تجاوز احتمالی چین است.

در این لایحه، یک بسته کمک بشردوستانه ۹ میلیارد دلاری هم برای غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری، اوکراین و دیگر مناطقی در جهان که صحنه درگیری هستند، در نظر گرفته شده است. قانونی شدن این لایحه، مستلزم تصویب آن در مجلس نمایندگان است. چاک شومر، رهبر دموکرات سنا، به رویترز گفت که اعتقاد دارد اگر این اقدام در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود، از همان حمایت قوی دو حزبی برخوردار خواهد شد.

آسوشیتدپرس هم نوشت به نظر می‌رسد که تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان چندان آسان نخواهد بود؛ چرا که مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس، پیشاپیش مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.

 جانسون در اواخر روز دوشنبه ۲۳ بهمن، از این که مقررات محافظه‌کارانه برای جلوگیری از جریان بی‌سابقه مهاجران در سراسر مرز ایالات متحده با مکزیک در لایحه گنجانده نشده است، انتقاد کرد. او در بیانیه‌ای گفت که این بسته فاقد مقررات امنیتی مرزی است و «در مورد مبرم‌ترین موضوعی که کشور ما با آن رو به رو است، سکوت می‌کند».

این آخرین و احتمالاً مهم‌ترین نشانه مخالفت جمهوری‌خواهان با کمک به اوکراین بود. آنها ماه‌ها خواستار گنجاندن سیاست امنیتی مرزی در این بسته بودند؛ اما هفته گذشته پیشنهاد دو حزبی برای محدود کردن تعداد گذرگاه‌های غیرقانونی در مرز ایالات متحده و مکزیک را رد کردند.

مایک جانسون که در گذشته پیشنهاد کرده بود که مجلس نمایندگان می‌تواند قوانین را به لوایح جداگانه تقسیم کند، گفت: «آمریکا شایستهٔ وضعی بهتر از وضعیت فعلی سنا است.»

ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا، هم در سخنرانی خود در اوایل بامداد سه‌شنبه گفت: «لایحه‌ای که امروز پیش روی ماست...هرگز در مجلس تصویب نخواهد شد، هرگز به قانون تبدیل نخواهد شد». این در شرایطی است که مقامات اوکراینی در مورد کمبود تسلیحات برای مقابله با حملات مجدد روسیه هشدار داده‌اند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج