۱۳۹۷۰۶۶
۷۴۶
۷۴۶
پ

مصوبه مالیاتی که شورای نگهبان آن را رد کرد

رییس اتاق تهران اظهار داشت: شورای نگهبان مصوبه «بند ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳» با موضوع انسداد حساب مودیان مالیاتی به منظور کسر از حساب این افراد برای پرداخت بدهی مالیاتی را رد کرد.

مهر: رییس اتاق تهران اظهار داشت: شورای نگهبان مصوبه «بند ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳» با موضوع انسداد حساب مودیان مالیاتی به منظور کسر از حساب این افراد برای پرداخت بدهی مالیاتی را رد کرد.

مصوبه مالیاتی که شورای نگهبان آن را رد کرد

 محمود نجفی‌عرب امروز در دوازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به جلسه ۱۰ بهمن فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بعد از این جلسه موضوعات اصلی بیانات ایشان را استخراج کردیم که عمدتاً همه نکاتی است که ما باید به عنوان مطالبه گر دنبال کنیم و تلاش می‌کنیم از بیانات ایشان در جهت توسعه راهبردی اتاق استفاده کنیم و بتوانیم اصلاحات مسیر اقتصادی را به سهم خودمان انجام دهیم. پیش از برگزاری این جلسه نمایشگاهی هم برگزار شد که برخی از دوستان هم در آن حضور داشتند و جالب این بود که مقام معظم رهبری تاکید بسیار جدی به واگذاری کار‌ها به بخش خصوصی داشتند و حتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را هم خصوصی تلقی نکردند و تاکید بر واگذاری کار‌ها به بخش خصوصی خالص داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به فراز‌های اصلی سخنان مقام معظم رهبری افزود: ایشان تاکید بر حل مشکل ناترازی انرژی داشتند که دوستان شاهد هستند اتاق‌های سراسر کشور و اتاق تهران مرتب این موضوع را پیگیری می‌کنند و روی حل آن متمرکز است.

وی ادامه داد: دومین نکته تاکید بر ایجاد زمینه‌های مشارکت مردم در تمام حوزه‌های اقتصادی با هدف کاهش فقر و افزایش اشتغال بود. توجه به بهبود فضای کسب و کار و برطرف کردن موانع آن نکته بعدی بود که ایشان به آن اشاره کردند. جالب این است که دولت مردان هم روی این موضوع تاکید دارند، ولی در عمل ما چیزی نمی‌بینیم؛ بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های زیادی بدون مشورت با بخش خصوصی صادر می‌شود که مورد اعتراض ماست. حتی در خصوص تدوین لایحه بودجه در سنوات گذشته سازمان برنامه و بودجه از مشورت اتاق‌ها استفاده می‌کرد و ما مشارکت داشتیم، ولی الان چند سال است که هیچ نظرخواهی صورت نمی‌گیرد.

نجفی عرب ادامه داد: بازگشت دولت به جایگاه نظارتی و عدم دخالت در امور اجرایی و اقتصادی هم موضوع دیگری است که همواره مد نظر ما است و باید توجه بیشتری به آن شود. واگذاری مدیریت شرکت‌ها به بخش خصوصی و مردم نکته بعدی فرمایشات رهبری بود. اتفاقاً در جلسه‌ای هم که اعضا هیأت رئیسه اتاق ایران و تهران با رئیس مجلس داشتیم یکی از پیشنهادات همین بود که شرکت‌های دولتی و شبه دولتی حداقل از نظر مدیریت به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد: نکات بعدی که رهبری بر آن تاکید داشتند کاهش حجم دیوان سالاری‌ها دولتی و حاکمیتی و هماهنگی سران قوا برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی و تعارضات موجود بین دستگاه بود.

همه فعالان اقتصادی امسال مشکل نقدینگی داشتند

وی همچنین اظهار کرد: نکته دیگری که رهبری به آن اشاره کردند تلاش در جهت کنترل رشد نقدینگی با تاکید بر تخصیص عادلانه منابع بانکی در بین تمام شرکت‌های بخش خصوصی و دوری از اختصاص منابع بر اساس رانت محوری بود. اما در اجرا خیلی جالب است به شکل دیگری عمل می‌شود.

نجفی عرب ادامه داد: در آخرین جلسه شورای گفتگو که با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اتفاقاً یکی از نکاتی که اشاره کرد این بود که برای کنترل نقدینگی سیستم انقباضی را در سیستم بانکی حاکم کرده‌اند؛ همان زمان من یادداشتی نوشتم و به همراهشان دادم که با این سیستم پدر بخش خصوصی را در آورده‌اید، زیرا همه فعالان بخش خصوصی و کسب و کار‌ها امسال در تأمین نقدینگی دچار مشکل بودند و فعالان بخش خصوصی برای دریافت وام و سرمایه در گردش با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

نجفی عرب نکته آخری که مقام معظم رهبری در سخنانشان مورد تاکید قرار دادند را توسعه بازار‌های صادراتی با کمک و نظارت دولت و تقویت دیپلماسی اقتصادی با همکاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: تحقق نکاتی که مقام معظم رهبری بر آن‌ها اشاره داشتند در شرایطی ممکن می‌شود که دولت‌ها به الزامات ضروری اقتصاد مانند اصلاح رویه‌های مالیاتی، بانکی و تأمین اجتماعی تن دهند و هم‌زمان نظام یارانه‌ای کشور اصلاح و بازنگری شود.

وی افزود: دولت و نهاد‌های حاکمیتی دیگر باید دست از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه بردارند و با حذف بخشنامه‌های اضافی دست و پای فعالان اقتصادی را برای حرکت باز کنند و طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، در زمان تصویب قوانین جدید و صدور بخشنامه‌ها با فعالان بخش خصوصی مشورت کنند.

نجفی عرب در بخش دیگری از صحبت‌هایش به «بند ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳» اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه سازمان امور مالیاتی بانک مرکزی را مکلف می‌کند که حساب مودیان مالیاتی را مسدود کند و به میزانی که سازمان امور مالیاتی مطالبه دارد از حساب افراد کسر و به حساب این سازمان واریز شود. این مصوبه مجلس هم اشکالات شرعی و هم عرفی و هم قانونی فراوان دارد.

وی افزود: روی تغییر این مصوبه ما در اتاق تمرکز زیادی داشتیم؛ خوشبختانه من دیروز مطلع شدم که شورای نگهبان این مصوبه را رد کرده و به مجلس بازگردانده و قرار است در جلسه‌های فوق العاده روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه مجلس به این مصوبه و مصوبات دیگر دوباره رسیدگی کند. من با تعدادی از نمایندگان درباره این مصوبه و اصلاح آن صحبت کردم.

نجفی عرب در ادامه به لایحه دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته و تاکید اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی روی تعطیلی جمعه و شنبه، اشاره کرد و گفت: تا جایی که ما می‌دانیم نمایندگان مجلس علاقه‌مند به افزایش دو روزه تعطیلات هستند و بیشتر نمایندگان هم موافق تعطیلی جمعه و شنبه هستند، اما دولت نظر دیگری دارد و می‌خواهد مشخص شدن روز‌ها را در اختیار دولت قرار دهند و بیشتر روی پنجشنبه و جمعه نظر دارند؛ ما خواهش می‌کنیم در این خصوص به درخواست چندین ساله بخش خصوصی توجه شود. در خواست تعطیلی جمعه و شنبه درخواست کل اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اتاق اصناف، اتاق تعاون و فعالان اقتصادی است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج