۱۳۹۷۴۰۴
۲ نظر
۴۵۲
۲ نظر
۴۵۲
پ

هشدار؛ از فضای مجازی لپ‌تاپ نخرید

این روزها آن‌قدر هزینه خرید لپ‌تاپ و کامپیوتر سر به فلک کشیده است که قدرت خرید در این بازار به‌شدت کاهش داشته است و فعالان صنفی از کاهش فروش در این بازار خبر می‌دهند.

روزنامه شرق: این روزها آن‌قدر هزینه خرید لپ‌تاپ و کامپیوتر سر به فلک کشیده است که قدرت خرید در این بازار به‌شدت کاهش داشته است و فعالان صنفی از کاهش فروش در این بازار خبر می‌دهند.

با این حال نیاز به این کالا برای برخی اقشار سبب شده است که آنها به سمت خرید لپ‌تاپ‌های دست‌دوم و قاچاق سوق پیدا کنند. «به‌تازگی در فضای مجازی با موجی از تبلیغات فروش لپ‌تاپ‌های برند روبه‌رو می‌شوید که قیمت آن با لپ‌تاپ‌هایی که در بازار رسمی و قانونی کشور به فروش می‌رسد، قابل قیاس نیست». این جمله را محمدرضا فرجی‌تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، می‌گوید.

او در این زمینه توضیح می‌دهد: خرید لپ‌تاپ‌های دست‌دوم و قاچاق ضرر مصرف‌کننده را به همراه دارد. وقتی فردی نیاز به لپ‌تاپ داشته؛ اما امکان خرید ندارد، سراغ لپ‌تاپ دست‌دوم یا قاچاق می‌رود. این در حالی است که متأسفانه از هر پنج لپ‌تاپ دست‌دوم و قاچاق، تنها سه دستگاه سالم است؛ در نتیجه بی‌شک مصرف‌کننده متضرر خواهد شد. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با توجه به اینکه امکان مرجوع‌کردن لپ‌تاپ قاچاق پس از خرید وجود ندارد، گفت: از آنجایی که بسیاری از لپ‌تاپ‌های دست‌دوم و قاچاق از طریق سایت‌های اینترنتی یا صفحات فضای مجازی به فروش می‌رسند، پس از بروز ایراد در دستگاه، امکان مرجوع‌کردن آن وجود ندارد.

از سوی دیگر بسیاری از قاچاقچیان فعالیت شفافی ندارند و معمولا با چند دست معامله کالا فعالیت می‌کنند؛ بنابراین دسترسی به آنها به‌سادگی امکان ندارد و امکان پیگیری و شکایت برای مصرف‌کننده وجود ندارد. فرجی همچنین درباره خرید کالای استوک به خریداران هشدار داد و افزود: هنگامی که صحبت از لپ‌تاپ استوک می‌شود، قطعا کیفیت این کالاها با اجناس نو متفاوت است. مصرف‌کننده باید آگاه باشد که کجای دنیا قیمت یک لپ‌تاپ برند ۶۰۰ هزار تومان است که در ایران باشد؟ با این حال برخی خریداران این ملاحظات را در نظر نمی‌گیرند و مدت‌هاست که در بازار شاهد فروش لپ‌تاپ قاچاق هستیم و کالای استوک را به جای نو به مصرف‌کننده می‌فروشند.

در نتیجه به خریداران توصیه می‌کنیم، محصول را از فروشگاهی خریداری کنند که گارانتی آن مورد تأیید سامانه جامع گارانتی و اتحادیه است.به گفته او، فروش کالا بدون گارانتی به منزله کالای قاچاق است.از سوی دیگر فرجی‌تهرانی، با اشاره به خرید ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، گفت: حداقل قیمت لپ‌تاپ‌ در بازار کشور حدودا از ۱۱ میلیون تومان آغاز می‌شود و عملکردی معمولی دارند؛ اما خرید یک لپ‌تاپ ارزان و کاربردی بستگی به انتظارات فرد دارد. چنانچه نیاز کاربری فقط استفاده از اینترنت و مطالعه و کارهای معمولی و روتین است، لپ‌تاپ‌هایی با حداقل قیمت در بازار کشور پاسخ‌گو است؛ اما برای انجام پروژه‌های سنگین و کارهای تخصصی این لپ‌تاپ‌ها کارایی لازم را ندارند.

در واقع این لپ‌تاپ‌ها بیشتر برای استفاده منشی‌ ادارات یا برخی از اپراتورها کارایی دارند. او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است برخی به دلیل گرانی لپ‌تاپ به سراغ خرید تبلت بروند، گفت: هرکدام جایگاه خود را دارد و هیچ‌گاه تبلت جایگزین لپ‌تاپ نخواهد شد. همچنین هرچند که روزانه با وجود اپلیکیشن‌های مختلف تلفن‌ همراه بسیاری از کارها انجام می‌شود؛ اما برای انجام برخی فعالیت‌ها به‌ویژه تجاری و بازرگانی وجود لپ‌تاپ و کامپیوتر ضروری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Jam

      کسی انتظار نداره لپ تاپ استوک مثل نو باشه یامثل نو کار بکنه حداقلش اینه که لپ تاپ استوک باطری فابریک هم داشته باشه قابل اعتماد نیست و کار خودش کرده ولی اینطور هم که این میگه .... لپ تاپ استوک ۶۰۰هزارتومن؟! این قیمتی که این حاجی میگه مربوط به زمان احمدی نژاد هست از آبان ماه امسال تاکنون در سایتهای معتبر داخلی تقریبا تمام لپ تاپ های برند رو همه جوره بقصد خریدوارسی کردم و نخریدم و چون بروز نیستند با وجود سالم بودن شما نمیتونی ویندوزهای جدید مثل ۱۱ و یا ویندوز ۱۲ که همین امسال معرفی میشه نصب کنی برخی نرم افزارها هم همیطور کلا زیر ۱۵میلیون لپ تاپ کارکرده مطمئن نیست اما لپ تاپ معیوب هم زیر دو سه تومن تو سایتها نیست مگر اینکه بخوای یه قطعه از اون مثل هارد یا رمش رو استفاده کنی.

    • ابراه

      هرچیزی اعلام کردند در ایران عکس آن گفته یعنی راز موفقیت شما ، بخرید ضمانت هم داره مالیات هم واسه کاسبان دولتی نداره و مخالفشن✌️

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج