۱۳۹۷۵۷۳
۳۰۱
۳۰۱
پ

تنش‌های خاورمیانه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر را ترساند

نشریه بنکر گزارش داد که با توجه به افزایش نرخ بهره در آمریکا، رشد تورم در کشورهای جهان و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه اعتماد سرمایه‌گذاران تخریب شده است.

اکونگار: نشریه بنکر گزارش داد که با توجه به افزایش نرخ بهره در آمریکا، رشد تورم در کشورهای جهان و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه اعتماد سرمایه‌گذاران تخریب شده است.

تنش‌های خاورمیانه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر را ترساند

به گزارش اکونگار به نقل از بنکر، آمارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه فین‌تک طی سال 2023 روند کاهشی را در پیش گرفته و به پایین‌ترین سطح پنج ساله خود یعنی 113.7 میلیارد دلار سقوط کرد. بر اساس گزارش بنکر، این کاهش 42درصدی نسبت به سال 2022 ضعیف‌ترین نتیجه از سال 2017 است.

به اعتقاد کارشناسان، ترکیبی از چالش‌های جهانی، از جمله نرخ‌های بهره بالا، تورم مداوم در مناطق مختلف جهان و همچنین درگیری‌ها در اوکراین و تنش‌ها در خاورمیانه، منجر به کاهش ارزش‌گذاری‌ها، چشم‌انداز ضعیف و افزایش احتیاط در میان سرمایه‌گذاران فین‌تک شد.

کاهش شدید سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در آسیا

در سال 2023 منطقه آسیا و اقیانوسیه شدیدترین کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک را تجربه کردند. سرمایه‌گذاری از 51.3 میلیارد دلار در سال 2022 به 10.8 میلیارد دلار  در سال 2023کاهش یافته است. در اروپا، خاورمیانه و آفریقا سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک از 49.6 میلیارد دلار به 24.5 میلیارد دلار رسیده است. سرمایه گذاری در قاره آمریکا نسبت به سایر قاره‌ها بود، اما همچنان از 95.4 میلیارد دلار به 78.3 میلیارد دلار کاهش یافت.

سرمایه گذاری در حوزه خطرپذیر، هر دو سال اخیر از 88.8 میلیارد دلار به 46.3 میلیارد دلار کاهش یافته و در سال 2023 از27.5 میلیارد دلار به 18.8 میلیارد دلار نزول کرده است.

تنش‌های خاورمیانه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر را ترساند

افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه املاک

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فناوری‌های مرتبط با حوزه املاک و فناوری بیمه تنها حوزه‌هایی اصلی فین‌تک بودند که نسبت به سال گذشته افزایش سرمایه‌گذاری را تجربه کردند.سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حوزه املاک از 4.1 میلیارد دلار به 13.4 میلیارد دلار افزایش یافت و فناوری‌ بیمه از 5.9 میلیارد دلار به 8.1 میلیارد دلار رسید. این گزارش همچنین نشان داد که سرمایه‌گذاری اولیه فین‌تک از نظر تعداد معاملات به بالاترین حد خود رسیده است که نشان‌دهنده علاقه پایدار سرمایه‌گذاران به آزمایش مدل‌های تجاری جدید است. تأمین مالی فین‌تک در حوزه پرداخت، اگرچه از 57.9 میلیارد دلار به 20.7 میلیارد دلار کاهش یافت، همچنان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

افزایش اشتیاق برای هوش مصنوعی

بررسی‌‌‌های به دست آمده نشان می‌دهند که، علی‌رغم افزایش اشتیاق برای فناوری هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری‌های جهانی فین‌تک هوش مصنوعی نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافت و از 28.1 میلیارد دلار به 12.1 میلیارد دلار نزول کرد. با این حال، این را می توان به حرکت موسسات مالی و فین‌تک‌ها برای اولویت دادن به اتحادهای استراتژیک و هزینه های محصول نسبت به سرمایه گذاری‌های مستقیم نسبت داد. انتظار می‌رود هوش مصنوعی نقش مهمی در آینده صنعت فین تک جهانی ایفا کند.

طبق برآوردهای کارشناسان، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در ماه‌های ابتدایی سال 2024، با کاهش احتمالی نرخ بهره مورد انتظار، بازهم پایین بماند. این گزارش همچنین بر احتمال افزایش فعالیت‌های ادغام و اکتساب تأکید می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است به دنبال سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های با تنزیل عمیق و آسیب‌دیده باشند. در همین حال، انتظار می‌رود دولت‌های جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا سرمایه‌گذاری در اکوسیستم‌های فین‌تک خود را تقویت کرده و به توسعه اقتصادی دیجیتالی خود کمک کنند.

کارشناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که تغییر به سمت مدل‌های تجاری سودآور و پایدار برای رشد بلندمدت شرکت‌های فین‌تک بسیار مهم است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج