۱۳۹۷۷۳۷
۶۵۸
۶۵۸
پ

رونمایی از مرز جدید گرانفروشی در بازار مرغ

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، نرخ کیلویی ۸۵ هزار تومان را مرز گرانفروشی مرغ در بازار معرفی می‌کنند

فرارو: نرخ مصوب مرغ به دست فراموشی سپرده شده است. بااینکه اردیبهشت امسال نرخ مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شد در ماه‌های اخیر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، فروش مرغ با رقمی بالای کیلویی ۸۵ هزار تومان را تخلف و مصداق گرانفروشی معرفی می‌کنند. آخرین داده‌های رسمی از روند بازار خوراکی که مربوط به دی‌ماه امسال می‌شود متوسط قیمت مرغ در مناطق شهری کشور را کیلویی ۹۲ هزار تومان نشان می‌دهد. با این حال بررسی‌های غیررسمی از روند روز‌های گذشته مشخص می‌کند با تزریق مرغ منجمد و عقب‌نشینی محسوس مرغ، متوسط قیمت مرغ در کشور نیز پایین آمده و فعلا مرز گران‌فروشی، کیلویی ۸۵ هزار تومان است.

قیمت مصوب مرغ چطور فراموش شد؟

قیمت مصوب مرغ ۱۱ اردیبهشت امسال به نقل از عطاءالله حسن‌زاده عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور حداکثر کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام شد. آن زمان قیمت مرغ زنده که برای فروشنده‌ها اهمیت دارد، تا کیلویی ۵۴ هزار تومان بالا رفته بود و جای تعجب نداشت که از سمت خرده‌فروش‌ها تمایلی به عرضه مرغ با نرخ مصوب قبلی (کیلویی ۶۳ هزار تومان) وجود نداشته باشد.

نرخ مصوب مرغ نهایتا اردیبهشت امسال کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شد و اتفاقا طبق آمار‌های رسمی تا پایان همان ماه متوسط قیمت مرغ در مناطق شهری کشور تفاوت فاحشی با نرخ مصوب پیدا نکرد.

قیمت مرغ اما از خرداد امسال از مرز کیلویی ۸۰ هزار تومان عبور کرد و همان موقع رسانه‌ها از بی‌اعتنایی مرغ به نرخ مصوب نوشتند. رئیس جهادکشاورزی استان تهران در آن برهه با اشاره به متوسط قیمت ۸۰ هزار تومانی قیمت مرغ در پایتخت از تلاش برای رساندن اعدادوارقام بازار به نرخ مصوب –کیلویی ۷۳ هزار تومان- خبر داد.

قیمت مرغ اواخر تابستان امسال آرام گرفت و رئیس سازمان جهاد کشاورزی با خط‌ونشان کشیدن برای گرانفروش‌ها از لزوم برخورد با کسانی که مرغ را بالاتر از قیمت مصوب به‌دست مشتریان می‌رسانند صحبت کرد. اما یک ماه بعد که شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار بودیم، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، نباید انتظار داشت مرغ همه جا یک قیمت باشد.

مسئولان وزارت جهادکشاورزی تقریبا از نیمه آذر امسال به اینطرف هرازگاهی در مصاحبه با رسانه‌ها در تشریح وضعیت جزییات بازار، فروش مرغ با نرخ بالای کیلویی ۸۵ هزار تومان را تخلف می‌دانند و اشاره‌ای به نرخ مصوب کیلویی ۷۳ هزار تومانی نمی‌کنند.

رونمایی از مرز جدید گرانفروشی در بازار مرغ

قیمت مرغ در بازار تاحدودی نسبت به دی‌ماه امسال کوتاه آمده و فعلا به‌طور متوسط کیلویی ۸۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود

قیمت مرغ براساس آمار‌های رسمی

قیمت مرغ براساس آخرین آمار‌های رسمی کیلویی ۹۲ هزار و ۱۰ تومان به ثبت رسیده و این عدد را مرکز آمار ایران با زیر ذره‌بین بردن اوضاع مناطق شهری کشور در دی‌ماه امسال محاسبه کرده.

قیمت مرغ البته طبق همین گزارش در ماهی که پشت‌سر گذاشتیم، سقف کیلویی ۹۸ هزار و ۶۷۶ تومان را به چشم دیده و آنطرف کف قیمت مرغ در مناطق شهری کشور کیلویی ۸۰ هزار تومان بوده است. همین ارقام رشد ۲.۴ درصدی قیمت مرغ درمقایسه با آذر امسال را نشان می‌دهد و وقتی یک سال قبل یعنی دی‌ماه پارسال را ملاک قرار می‌دهیم، متوجه رشد ۶۵.۵ درصدی قیمت مرغ می‌شویم.

قیمت مرغ در بازار یک سال قبل حدود کیلویی ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود. اردیبهشت امسال و همزمان با تعیین عدد کیلویی ۷۳ هزار تومان به‌عنوان قیمت مصوب، متوسط قیمت مرغ کیلویی ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شد. یک ماه بعد عدد کیلویی ۸۱ هزار تومان، روبروی قیمت مرغ در گزارش مرکز آمار قرار گرفت و روند افزایش قیمت‌ها تا دی‌ماه یعنی آخرین گزارش رسمی از بازار خوراکی ادامه داشته است. عدد کیلویی ۹۲ هزار و ۱۰ تومانی که به‌عنوان متوسط قیمت مرغ در دی‌ماه اعلام شده، بالاترین قیمت تاریخی این کالا در بازار است.

قیمت مرغ در بازار چقدر است؟

قیمت مرغ در بازار براساس داده‌های غیررسمی نسبت به چیزی که در دی‌ماه با آن سروکار داشتیم، تقلیل پیدا کرده است. متوسط قیمت مرغ در کشور در پایان هفته چهارم بهمن امسال تقریبا کیلویی ۸۰ هزار تومان برآورد شد و فعلا حدومرز گرانفروشی رعایت می‌شود.

قیمت مرغ گرم به‌عنوان مثال در شهری مثل تهران و میادین میوه‌وتره‌بار تا کیلویی ۷۵ هزار تومان پایین آمده، اما آنطرف ممکن است روی تابلو مرغ‌فروشی‌های سطح شهر عدد و رقم‌های بیشتری به‌چشمتان بخورد و با مرغ کیلویی ۸۵ هزار تومان روبرو شوید. قیمت مرغ در استان فارس بیشتر از این حرف‌هاست و آنجا متوسط قیمت مرغ ۸۵ هزار و ۲۵۰ تومان و حداکثر قیمت مرغ ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان رویت شده.

قیمت مرغ، اما در استان‌هایی مثل گیلان، قزوین، ایلام، کرمانشاه و لرستان، کمتر از بقیه استان‌ها گزارش می‌شود و فعلا در این مناطق با ارقام زیر کیلویی ۸۰ هزار تومان به‌عنوان متوسط قیمت مرغ طرف هستیم. با این اوصاف قیمت مصوب کیلویی ۷۳ هزار تومان مرغ، جای خودش را به نرخ کیلویی ۸۵ هزار تومان می‌دهد و مسئولان اتحادیه و وزارت جهاد فعلا فروش مرغ با نرخ‌های بالای کیلویی ۸۵ هزار تومان را مصداق گرانفروشی می‌دانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج