۱۳۹۷۸۴۸
۲ نظر
۲۹۰۴
۲ نظر
۲۹۰۴
پ

جنجال بزرگ در پی مرگ مشکوک دشمن پوتین

مقام‌های روسیه روز جمعه در حالی خبر مرگ الکسی ناوالنی، زندانی سرشناس و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور را اعلام کردند که او در حال گذراندن دوره ۱۹ ساله حبس خود بود.

برترین‌ها: مقام‌های روسیه روز جمعه در حالی خبر مرگ الکسی ناوالنی، زندانی سرشناس و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور را اعلام کردند که او در حال گذراندن دوره ۱۹ ساله حبس خود بود.

جنجال بزرگ در پی مرگ مشکوک دشمن پوتین

او که به اتهام «افراط گرایی» به ۱۹ سال حبس محکوم شده بود طی سال‌های اخیر سرشناس‌ترین زندانی سیاسی روسیه محسوب می‌شد. 

الکسی ناوالنی متولد روز چهار ژوئن سال ۱۹۷۶ در غرب منطقه مسکو بود. او در سال ۱۹۹۷ در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد و چهار سال بعد نیز مدرک خود را در رشته اقتصاد دریافت کرد. 

او در آن زمان به عنوان وکیل دادگستری مشغول به کار شده بود. نام الکسی ناوالنی در سال ۲۰۰۸ با طرح ادعاهایی مبنی بر وجود فساد مالی در شرکت‌های دولتی روسیه بر سر زبان‌ها افتاد. او در وبلاگ خود در مورد ابعاد فساد مالی در دستگاه‌های دولتی روسیه دست به افشاگری می‌زد. 

الکسی ناوالنی دو سال بعد یک طرح بلندپروازانه برای مقابله با فساد مالی در روسیه را به همراه شماری از وکلای دادگستری آغاز کرد. او یک سال بعد بنیادی را برای مقابله با فساد مالی پایه‌گذاری کرد. این بنیاد موارد فساد مالی و دریافت رشوه در دستگاه‌های دولتی و در میان سیاستمداران را فاش می‌کرد. 

الکسی ناوالنی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ در تظاهراتی گسترده در اعتراض به «تقلب» در انتخابات پارلمانی شرکت کرد. او در جریان این تجمع بازداشت شد و ۱۵ روز را در زندان گذراند. او چند ماه بعد شماری از شخصیت‌های سرشناس وابسته به کرملین را به فساد مالی متهم کرد.

تنها چند ماه پس از این اقدام او از سوی دستگاه قضایی روسیه تحت تعقیب قرار گرفت. الکسی ناوالنی ضمن رد اتهام‌ها علیه خود آنها را «سیاسی» می‌دانست.

الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۳ نامزد شهرداری مسکو شد و مقام‌های روسیه نیز اجازه حضور او در عرصه رقابت را دادند. او در این انتخابات ۲۷ درصد آراء را به دست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت.

او همچنین در سال ۲۰۱۳ از سوی دادگاه به حبس تعلیقی متهم شد. الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۴ تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و اجازه دسترسی به اینترنت نیز از او سلب شد. با این حال وبلاگ او از طرف همکارانش همچنان به روزرسانی می‌شد و ابعاد فساد مالی در روسیه را فاش می‌کرد. 

دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۱۶ حکمی صادر کرد که براساس آن روسیه ناقض حقوق اساسی الکسی ناوالنی شناخته شد. در این حکم مقام‌های روسیه را موظف به پرداخت غرامت به الکسی ناوالنی می‌کرد. 

او روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین این جنگ را محکوم کرد. یک فیلم مستند درباره الکسی ناوالنی در سال ۲۰۲۳ جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را به دست آورد. 

شماری از نزدیکان الکسی ناوالنی از جمله سه وکیل مدافع او در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ بازداشت شدند. این در حالی است که او دائم با اینکه در زندان به سر می‌برد با اتهام‌های جدیدی روبرو می‌شد. زندان او در ماه دسامبر به زندانی در سیبری و در نزدیکی مدار شمالگان تغییر پیدا کرد. 

او روز پنجشنبه برای آخرین بار از طریق تماس ویدئویی در دادگاه حضور پیدا کرده بود. مقام‌های روسیه روز جمعه به طور ناگهانی خبر از مرگ او در زندان دادند. خبر مرگ الکسی ناوالنی در حالی در سن ۴۷ سالگی منتشر شد که در تصاویر روز پنجشنبه به نظر سرحال می‌رسید.

 سیاست مداران مختلفی به مرگ مشهور  الکسی ناوالنی واکنش نشان دادند:

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا و سفیر سابق سازمان ملل، مرگ الکسی ناوالنی را به گردن ولادیمیر پوتین انداخت و از این موضوع برای حمله به رقیب انتخاباتی خود دونالد ترامپ استفاده کرد.

جنجال بزرگ در پی مرگ مشکوک دشمن پوتین

جو بایدن نیز در این خصوص گفت: مسئولیت اصلی مرگ الکسی ناوالنی در زندان برعهده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، است.

از شنیدن خبر درگذشت آقای ناوالنی مانند میلیون‌ها نفر در سراسر جهان «خشمگین» شدم اما «واقعا غافلگیر» نشدم. اشتباه نکنید. مسئولیت مرگ ناوالنی با پوتین است. این مدرک دیگری از بی‌رحمی پوتین است. 

جنجال بزرگ در پی مرگ مشکوک دشمن پوتین

یولیا، همسر الکسی ناوالنی که در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان حضور دارد از جامعه بین‌المللی خواست تا علیه «رژیم وحشتناک» روسیه مبارزه کنند. یولیا در مورد مرگ شوهرش گفت: «نمی‌دانم باید این خبر وحشتناکی را که شنیده‌ایم را باور کنیم یا نه.» او گفت که ولادیمیر پوتین و دولت او «بی وقفه دروغ می گویند.» یولیا ناوالندی گفت که پوتین باید به دلیل «وحشیگری» علیه ناوالنی و روسیه مجازات شود.

جنجال بزرگ در پی مرگ مشکوک دشمن پوتین

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با اشاره به جان باختن «الکسی ناوالنی» منتقد سرسخت کرملین در زندان، گفت که روسیه باید در این‌باره به «چند پرسش بسیار جدی پاسخ دهد».

جنجال بزرگ در پی مرگ مشکوک دشمن پوتین

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      روش حذف ... مخالفان توسط دیکتاتورها

    • ناشناس

      مخالف پوتین نه، عنصر سیا و ام ای سیکس که قصد انقلاب مخملی در روسیه داشت و نتوانست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج