۱۳۹۸۶۷۱
۴۶۱
۴۶۱
پ

خواص جینسینگ برای مردان و زنان

نام علمی جینسینگ Panax ginseng Meyer است و به عنوان "پادشاه گیاهان" نیز شناخته می‌شود. ریشه‌های جینسینگ به دلیل خواص غذایی و دارویی که دارند بیشتر از سایر قسمت‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریشه‌های جینسینگ شبیه به شکل انسان است و به آن "ریشه مرد" می‌گویند.

دارو دراگ: جینسینگ قرن‌هاست که در آسیا و آمریکای شمالی استفاده می‎شود. بسیاری آن را برای بهبود تفکر، تمرکز، حافظه و استقامت فیزیکی استفاده می‌کنند. همچنین برای کمک به افسردگی، اضطراب و به عنوان یک درمان طبیعی خستگی مزمن استفاده می‌شود. این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با عفونت‌ها و کمک به مردان مبتلا به اختلال نعوظ شناخته شده است.

بومیان آمریکا، زمانی از این ریشه به عنوان محرک و درمان سردرد و همچنین درمان ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می‌کردند. اولین کاربرد دارو‌های بالقوه جینسینگ در موارد پزشکی باستانی در قدیمی‌ترین کتاب جامع دارویی” شن نونگ بن کائو جینگ ” توسط بن کائو جینگ در حدود ۲۰۰۰ سال پیش ثبت شده است. متعلق به تیره Panax و خانواده Araliaceae است.

جینسینگ چیست؟

نام علمی جینسینگ Panax ginseng Meyer است و به عنوان “پادشاه گیاهان” نیز شناخته می‌شود. ریشه‌های جینسینگ به دلیل خواص غذایی و دارویی که دارند بیشتر از سایر قسمت‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریشه‌های جینسینگ شبیه به شکل انسان است و به آن “ریشه مرد” می‌گویند.

جنس Panax یک کلمه یونانی است که به “همه شفا” اشاره دارد و اعتقاد بر این است که ممکن است تمام اعضای بدن انسان را درمان کند. جینسینگ گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان و یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی در جهان است. جینسینگ در اصل به عنوان یک داروی گیاهی در چین باستان استفاده شده است. حتی اسناد مکتوب در مورد قدمت آن به حدود ۱۰۰ سال بعد از میلاد مسیح باز می‌گردد.

عوارض جانبی جینسینگ

استفاده از جینسینگ ممکن است باعث بروز عوارض جانبی در برخی افراد شود. این عوارض ممکن است متناسب با دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، و ویژگی‌های فردی متفاوت باشند. برخی از عوارض جانبی معمول جینسینگ عبارتند از:

عصبی بودن

بیخوابی

سردرد

سرگیجه

ناراحتی معده

واکنش‌های پوستی

درد سینه

فشار خون بالا

اسهال

استفراغ

عکس العمل‌های آلرژیتیک

تغییر چرخه قاعدگی

با این حال، افرادی که از دارو‌های دیابت استفاده می‌کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنند تا مطمئن شوند که این سطوح خیلی پایین نمی‌آیند.

علاوه بر این، جینسینگ ممکن است اثر دارو‌های ضد انعقاد را کاهش دهد.

مصرف جنسینگ همراه با کافئین تداخل ایجاد می‌کند که برای سلامت و ایمنی فرد خطرساز است.

در حالی که به نظر می‌رسد جینسینگ بی خطر است، افرادی که دارو‌های خاصی مصرف می‌کنند باید به تداخلات دارویی احتمالی توجه کنند. همیشه باید به پزشک خود در مورد مکمل‌های گیاهی که مصرف می‌کنید، از جمله جینسینگ اطلاع دهید.

مصرف جینسینگ در زنان باردار و کودکان مجاز است؟

اگرچه جینسینگ گیاهی با خواص فوق العاده است، اما وقتی صحبت از زنان باردار می‌شود عوارض جانبی عمده‌ای دارد.

به گفته رضوانا سید متخصص تغذیه در کلینیک آپولو، پونا: “جین سینگ در بدن گرما ایجاد می‌کند که نه برای مادر باردار خوب است و نه برای جنین. ” بدون شک، جینسینگ یک گیاه عالی است. با این حال، علاوه‌بر داشتن چنین فواید سلامتی فوق العاده، به طور کلی در دوران بارداری حداقل در سه ماهه اول توصیه نمی‌شود.

سید می‌گوید: جینسینگ Rb ۱ یک ماده شیمیایی فعال در جینسینگ است که با رشد جنین‌های معیوب همراه است. همچنین دارای خواص ضد انعقادی است که باعث می‌شود در هنگام زایمان به طور بالقوه ایمن نباشد. به دلیل مصرف بیش از حد جینسینگ، دیده شده است که نوزادان با طول کوتاه‌تر و سلول‌های عضلانی کمتری به دنیا می‌آیند.

او همچنین اشاره می‌کند که زنانی که آگاهانه یا ناآگاهانه جینسینگ مصرف می‌کنند، سردرد، اسهال، خونریزی واژن و عدم تعادل هورمونی بیشتری را گزارش کرده اند. همه می‌دانند که به مادران باردار توصیه می‌شود برای رشد بهتر جنین استراحت مناسب داشته باشند. اما جینسینگ اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد.

نکته: جینسینگ یک داروی مطمئن نیست، به خصوص در مورد بارداری. بنابراین، اگر باردار و شیرده هستید، بهتر است از این گیاه خودداری کنید. کار از محکم کاری عیب نمیکنه!

برخی از افراد معتقدند که جینسینگ می‌تواند برای افزایش انرژی، افزایش تمرکز و حتی تقویت سیستم ایمنی کودکان مفید باشد. اما در عین حال، ممکن است برخی از کودکان به این گیاه حساسیت نشان دهند یا تداخل با دارو‌های دیگری که ممکن است مصرف کنند، ایجاد شود.

در مواردی که کودکان با سلامتی عمومی خود مشکل دارند یا نیاز به افزایش انرژی دارند، بهتر است با پزشک کودکان یا متخصص تغذیه مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شرایط و نیاز‌های خاص کودک را بررسی کرده و توصیه‌های مناسب بر اساس شرایط فردی را ارائه دهند.

انواع جینسینگ

جینسینگ آسیایی

جینسنگ آسیایی Panax که به نام‌های جینسینگ قرمز و جینسینگ کره‌ای نیز شناخته می‌شود، کلاسیک و اصلی است که هزاران سال شهرت داشته است. اغلب در طب سنتی چینی به عنوان مکمل انرژی و گرم کننده بدن استفاده می‌شود. این فرم همچنین می‌تواند به ضعف، خستگی، دیابت نوع ۲، اختلال نعوظ و حافظه ضعیف کمک کند.

جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی Panax quinquefolius در سراسر مناطق شمالی آمریکای شمالی، از جمله نیویورک، پنسیلوانیا، ویسکانسین و انتاریو، کانادا رشد می‌کند. نشان داده شده است که با افسردگی مبارزه می‌کند، قند خون را متعادل می‌کند، از ناراحتی‌های گوارشی ناشی از اضطراب حمایت می‌کند، تمرکز را بهبود می‌بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در مقایسه، گونه آمریکایی خفیف‌تر از نوع آسیایی است، اما هنوز هم بسیار درمانی است.

جینسینگ سیبری

جینسینگ سیبری Eleutherococcus senticosus یا “گیاه سیبریایی اژدها” به طور وحشی در روسیه و آسیا رشد می‌کند. همچنین به عنوان eleuthero شناخته می‌شود، حاوی سطوح بالایی از eleutherosides است که مزایای بسیار مشابهی با ginsenosides موجود در گونه‌های panax از جینسینگ دارد.

مطالعات نشان می‌دهد از جینسنگ سیبری برای افزایش انرژی، مقاومت در برابر استرس، افزایش تحمل فیزیکی، و حتی تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌کنند. همچنین، معتقد به خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز می‌شوند.

جینسینگ هندی

جینسینگ هندی Withania somnifera که به نام آشواگاندا نیز شناخته می‌شود، گیاهی مشهور در آیورودا برای افزایش طول عمر است. برخی از ویژگی‌های مشابه با جینسنگ کلاسیک است، اما تفاوت‌های زیادی نیز دارد. می‌توان آن را بیشتر به صورت طولانی مدت مصرف کرد و نشان داده شده است که به بهبود سطوح هورمون تیروئید (TSH، T۳ و T۴)، تسکین اضطراب، تعادل کورتیزول، بهبود کلسترول، تنظیم قند خون و بهبود سطح تناسب اندام کمک می‌کند.

جینسینگ برزیلی

جینسینگ برزیلی Pfaffia paniculata، همچنین به عنوان ریشه سوما شناخته می‌شود، در سراسر جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی رشد می‌کند و در پرتغالی به معنای “برای همه چیز” به دلیل مزایای متنوع آن است. ریشه سوما حاوی اکدیسترون است که به نظر می‌رسد از سطوح سالم تستوسترون در مردان و زنان حمایت می‌کند و همچنین ممکن است از سلامت عضلانی، کاهش التهاب، مبارزه با سرطان، بهبود عملکرد جنسی و افزایش استقامت حمایت کند.

خواص جینسینگ برای مردان و زنان

طریقه مصرف جینسینگ

نحوه مصرف جینسنگ معمولاً به نوع محصول جینسنگ، شکل مصرف (قرص جیسینگ، مایع، چای یا گیاه خشک)، دوز، و نیاز‌های فردی شما متغیر است. همچنین، برخی افراد ممکن است به گونه‌های مختلف جینسنگ حساسیت نشان دهند. در هر صورت، قبل از شروع مصرف جینسنگ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در زیر چند طریقه مصرف جینسنگ آورده شده است:

بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ

بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ همرا با وعده غذایی می‌باشد تا به هضم بهتر و احتمال ایجاد عوارض معده یا دیگر عوارض مشابه جلوگیری کند. در برخی موارد، بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ پلاس یوروویتال ممکن است صبح باشد، زیرا مصرف در این زمان می‌تواند به افزایش انرژی و تمرکز در طول روز کمک کند. همچنین، اگر مشکلی مانند خستگی یا کاهش انرژی در طول روز دارید، ممکن است توصیه شود قرص را صبحانه خود میل نمایید.

با این حال، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ را بر اساس وضعیت سلامتی و نیاز‌های فردی خود مشخص کنید. همچنین، در صورتی که دارو‌های دیگر مصرف می‌کنید، تداخلات ممکن با دارو‌ها را با پزشک خود بررسی کنید.

خواص جینسینگ برای زنان

جینسنگ یک گیاه دارویی است که به عنوان یک تقویت‌دهنده عمومی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خواص جینسنگ که ممکن است برای زنان مفید باشد عبارتند از:

خواص جینسینگ برای مردان و زنان

خواص جینسینگ برای مردان

جینسینگ برای مردان ممکن است خواص متعددی داشته باشد، از جمله:

خواص جینسینگ برای مردان و زنان

سخن آخر

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن‌هاست به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد استفاده می‌شود. انواع مختلفی از جینسینگ وجود دارد که هر کدام خواص و فواید منحصر به فرد خود را دارند. تحقیقات نشان داده است که جینسینگ پتانسیل افزایش باروری، ارتقای سلامت شناختی، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، تقویت خلق و خو و حتی حمایت از سلامت باروری را دارد.

جینسینگ معمولاً به راحتی مصرف می‌شود و عوارض جانبی کمی دارد. قبل از اینکه آن را به رژیم روزانه خود اضافه کنید، همیشه توصیه می‌شود ابتدا با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا جینسینگ کافئین دارد؟

جینسینگ حاوی کافئین نیست. اما برخی تحقیقات نشان داده اند که جینسینگ می‌تواند کافئین را تقویت کند. جینسینگ به نوشیدنی‌های انرژی زا و چای‌هایی که حاوی مقدار زیادی کافئین هستند اضافه می‌شوند.

جینسنگ چیست؟

جینسنگ یک گیاه دارویی است که در طب سنتی خاصیت‌های تقویتی و افزایش انرژی به آن نسبت داده می‌شود.

خواص جینسینگ چیست؟

جینسنگ به خواصی مانند تقویت انرژی، افزایش ایمنی، تنظیم هورمون‌ها، کاهش استرس، و بهبود عملکرد جنسی نسبت داده می‌شود.

جینسنگ چگونه مصرف می‌شود؟

جینسنگ به صورت خام، در قرص و کپسول، یا در تهیه چای و عصاره موجود است. مصرف باید با مشاوره پزشک صورت گیرد.

آیا جینسنگ برای کودکان مناسب است؟

برخی منابع توصیه می‌کنند که جینسنگ برای کودکان تحت نظر پزشک مصرف شود، اما مصرف باید با دقت و توجه به موارد خاص انجام شود.

آیا جینسنگ اثرات جانبی دارد؟

مصرف جینسنگ ممکن است به همراه اثرات جانبی نظیر افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، و اختلالات خواب همراه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج