۱۴۰۰۰۰۷
۱ نظر
۴۹۲
۱ نظر
۴۹۲
پ

کدام دهک بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در بهمن ماه امسال، دهک‌های هزینه‌ای بالاتر، نرخ تورم بیشتری را از دهک‌های پایین‌تر تجربه کرده‌اند.

تجارت نیوز:  بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در بهمن ماه امسال، دهک‌های هزینه‌ای بالاتر، نرخ تورم بیشتری را از دهک‌های پایین‌تر تجربه کرده‌اند.

 اواخر هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ‌های تورم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. گزارشی که بر اساس آن، نرخ‌های تورم در یازدهمین ماه سال نیز به روند نزولی خود ادامه داده‌اند؛ طوری که نرخ تورم سالانه به ۴۲.۵ درصد رسیده، نرخ تورم نقطه به نقطه رقم ۳۵.۸ درصد را به ثبت رسانده و نرخ تورم ماهانه نیز به ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

البته گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ‌های تورم در دهک‌های اقتصادی به واسطه تفاوت‌ها در سبد مصرفی و شیوه هزینه‌کرد آنها، متفاوت است. این اختلاف در حدی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه بین دهک اول و دهم، در بهمن ماه امسال به ۵.۲ درصد رسیده است. این در حالیست که این رقم در دی ماه امسال معادل ۴.۶ درصد ثبت شده بود.

کدام دهک بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد؟

دهک دهم و تورم ماهانه ۱.۹ درصدی

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، در بهمن ماه امسال، دهک‌های هزینه‌ای بالاتر تورم بیشتری را از دهک‌های پایین‌تر تجربه کرده‌اند.

بررسی تورم سالانه در بین دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که  دهک اول و دهم با تورم 12 ماهه به ترتیب 38.9 درصد و 44.1 درصدی در دو سر طیف قرار دارند و تورم باقی دهک‌ها در این بین ثبت شده است.

از سوی دیگر، تورم ماهانه در بهمن ماه نیز وضعیتی مشابه داشت؛ چراکه دهک اول با تورم ماهانه 0.4 درصدی، کمترین رشد سطح عمومی قیمت‌ها را تجربه کرد و دهک دهم شاهد تورم ماهانه 1.9 درصدی بود.

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در دهک نهم

بررسی‌ها نشان می‌دهند که وضعیت تغییرات تورم نقطه به نقطه در دهک‌ها، مقداری متفاوت از تورم سالانه و ماهانه بوده است. چراکه بر خلاف این دو نرخ که در دهک دهم به اوج خود رسیدند، تورم نقطه به نقطه در دهک نهم، بالاتر از باقی دهک‌های هزینه‌ای بوده است.

با استناد به گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن ماه در دهک اول برابر با 31.8 درصد بوده و این رقم در دهک نهم به اوج خود در 36.4 درصد رسیده است. همچنین دهک هزینه‌ای دهم نیز تورم نقطه‌ای 36.3 درصدی را به ثبت رسانده است.

ضریب اهمیت کالاها در دهک‌های مختلف

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، تفاوت در سبد مصرفی خانوارها در دهک‌های هزینه‌ای گوناگون، از عوامل اصلی تفاوت تورم در دهک‌های مختلف به شمار می‌رود. زیرا هر یک از کالاها و خدمات، وزن متفاوتی در سبد خانوارها با سطح هزینه‌کرد متفاوت دارد و اختلاف در تورم هر یک از این کالاها و خدمات، باعث تفاوت در تورم دهک‌ها می‌شود.

طبق گزارش مرکز آمار، ضریب اهمیت کالاهای غیرخوراکی و خدمات در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر، به میزان قابل توجهی بیشتر از دهک‌های پایین است. برای نمونه، ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، و دخانیات در دهک اول 42.4 درصد است که این رقم در دهک دهم به 21.6 درصد کاهش می‌یابد. در مقابل، دهک اول 57.6 درصد از هزینه‌های خود را به کالاهای غیرخوراکی و خدمات و اختصاص می‌دهند و این میزان در دهک دهم برابر 78.4 درصد است.

کدام دهک بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرد؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام بنده خدااین درکشور

      همه دهک تحت فشار هستنددهک های زیر10 ،،همه مسیولین دررفاه هستند وخوب سخنرانی مکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج