۱۴۰۱۰۹۴
۱ نظر
۵۷۷۶
۱ نظر
۵۷۷۶
پ

رپورتاژ آگهی

تفاوت هتل و هاستل چیست؟

در این مقاله قصد داریم هر کدام از این اقامتگاه‌ها را به‌اختصار معرفی کنیم و در انتها تفاوت بین آن‌ها را بیان کنیم تا بتوانید درهنگام انتخاب اقامتگاه مناسب‌ترین گزینه را برگزینید.

تفاوت هتل و هاستل چیست؟

یکی از بخش‌های مهم برنامه‌ریزی برای سفر به یک مقصد خاص انتخاب اقامتگاه است. انتخاب مناسب‌ترین اقامتگاه براساس علاقه و سلیقه و بودجه‌تان به شما کمک می‌کند تا بتوانید سفر لذت‌بخشی را در پیش داشته باشید. از میان اقامتگاه‌های مختلف می‌توانید به سراغ هتل یا هاستل بروید. در این مقاله قصد داریم هر کدام از این اقامتگاه‌ها را به‌اختصار معرفی کنیم و در انتها تفاوت بین آن‌ها را بیان کنیم تا بتوانید درهنگام انتخاب اقامتگاه مناسب‌ترین گزینه را برگزینید.

انواع هتل ها

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین اقامتگاه‌ها هتل‌ها هستند. هتل­ها بر اساس معیارهای مختلفی از یک تا پنج ستاره می­گیرند. این معیارهای شامل موارد زیر می­شود:

  • تجهیزات و امکانات: میزان امکانات رفاهی و تفریحی که برای مسافران ایجاد می‌کنند.
  • شرایط بهداشتی: وجود سرویس بهداشتی و حمام در اتاق‌ها
  • وضعیت ساختمان: موقعیت جغرافیایی، بزرگی یا کوچکی هتل، لوکس یا ساده بودن آن و مواردی ازاین‌دست
  • منابع انسانی: تعداد پرسنل و همچنین میزان تخصص و آموزش‌های آن‌ها بررسی می‌شود.

در ادامه با امکانات و خدمات هر کدام از این هتل­ها بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. هتل‌های تک ستاره: این دسته از هتل‌ها ارزان­ترین هتل‌ها با کمترین میزان امکانات و خدمات هستند. اگر به دنبال سفر ارزان‌قیمت هستید، می‌توانید به سراغ خرید بلیط قطار به مقصد مورد نظرتان بروید و در هتل‌های تک ستاره اقامت کنید

۲. هتل‌های دوستاره: امکانات بیشتری نسبت به هتل‌های تک ستاره دارند؛ اما این امکانات خیلی چشمگیر نیست. به طور مثال در اتاق‌ها و سوئیت‌های آن‌ها هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود. از جمله امکانات موجود در اتاق‌های آن تلویزیون، تلفن و یک رستوران برای صرف غذا است.

۳. هتل‌های ۳ ستاره: این دسته از هتل‌ها امکانات بیشتری نسبت به هتل‌های دو ستاره و تک ستاره دارند. ازجمله این امکانات می‌توان به لابی مجلل، اندازه بزرگ‌تر اتاق‌ها، استخر، باشگاه ورزشی و همچنین رستوران برای سرو غذا اشاره کرد.

۴. هتل‌های ۴ ستاره: هتل‌هایی که ۴ تعداد ستاره می‌گیرند امکانات رفاهی بیشتری برای مسافران خود آماده کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود آینه در اتاق
  • ارائه لباس راحتی و حوله به مسافر
  • ارائه پتو یا تشک اضافه در صورت نیاز به مسافر
  • وجود صابون و شامپو در حمام
  • سیستم روشنایی هوشمند و خودکار در هتل
  • داشتن فضای سبز زیبا
  • پرسنل آموزش دیده با لباس‌های یکدست و شیک
  • لابی بزرگ و مجهز
  • ساختمان زیبا و لوکس
  • ورودی مجلل و جذاب

۵. هتل‌های پنج­ستاره: در این دسته از هتل­ها تمامی امکانات و خدمات هتل­های چهار­ستاره گنجانده شده است. علاوه بر آن خدمات و امکانات دیگری نظیر پرسنل آموزش دیده و مجرب، امکان حمل چمدان تا اتاق، تزیینات جذاب در اتاق­ها، امکان سرو غذاهای متنوع، وجود امکاناتی نظیر اسپا و ماساژ، استخر، کافی شاپ، ساحل اختصاصی، چندین رستوران، پارک آبی، اتاق­های لوکس، تنوع  و تعداد بالا در اتاق­ها اشاره کرد.

تفاوت هتل و هاستل چیست؟

اتاق‌های موجود در یک هتل‌ بر اساس تعداد تخت‌ به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • اتاق یک‌نفره: اندازه‌ی آن‌ها تقریباً کوچک است و در آن تنها یک تخت قرار دارد.
  • اتاق دونفره: اندازه بزرگ‌تری دارند و در آن‌ها یا دو تخت یک‌نفره که به آن تویین گفته می‌شود یا یک تخت دو نفر که با نام دَبِل شناخته می­شود، وجود دارد.
  • اتاق ۳ نفره: در این اتاق یا سه تخت یک­نفره یا یک تخت دونفره و یک تخت یک‌نفره قرار داده می‌شود و اندازه آن‌ها بزرگ‌تر از دو اتاق دیگر است.

اتاق هتل‌های مختلف بر اساس موقعیت قرارگیری و امکانات و خدماتی که دارند، نام­های مختلفی می­گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به نام‌هایی نظیر سوئیت هتل، کابانا و فیستا سوئیت اشاره کرد.

هاستل و امکانات آن

به اقامتگاه‌هایی که دارای اتاق‌های اشتراکی با چند تخت هستند، هاستِل گفته می‌شود. در ایران به هاستل خوابگاه نیز گفته می­شود. هاستل­ها ممکن است از ۲ الی ۲۰ تخت را در اتاق‌هایشان قرار دهند. البته بعضی از هاستل‌های بزرگ به مهمانانشان اتاق‌های خصوصی نیز کرایه می‌دهند.

ازجمله امکاناتی که در هاستل­ها وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی اشتراکی
  • آشپزخانه‌ی اشتراکی
  • اینترنت یا کتابخانه رایگان
  • صبحانه‌ی رایگان
  • حمام اشتراکی 
  • کمد 

تفاوت هتل و هاستل چیست؟

چند نکته درباره هاستل­ها:

۱. نباید در هاستل‌ها انتظار خدماتی نظیر سرویس نظافت روزانه، تلویزیون یا حوله و ملحفه جداگانه داشته باشید.

۲. بعضی از هاستل‌ها به دلیل تأمین امنیت و همچنین حفظ نظم داخلی زمان مشخصی را به‌عنوان آخرین ساعت ورود و خروج مشخص می‌کنند.

۳.  ممکن است بتوانید در مقصد سفرتان در خارج از کشور، هاستل­هایی مخصوص آقایان یا خانم‌ها نیز پیدا کنید.

تفاوت هتل و هاستل

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید، هتل‌ها و هاستل‌ها تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنوع اتاق‌ها: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین هتل و هاستل تنوع اتاق‌ها است. تنوع اتاق‌­های هتل به‌مراتب بیشتر است هاستل­ها است.

حریم خصوصی بیشتر: اگر می‌خواهید حریم خصوصی بیشتری را داشته باشید هتل گزینه مناسب‌تری برای شما است.

امکانات بیشتر: امکانات و خدمات هتل‌ها در مقایسه هاستل­ها به‌مراتب بیشتر است. البته که هرچه تعداد ستاره هتل بیشتر شود، امکانات آن نیز بالاتر می‌رود. درنتیجه امکانات و خدمات هتل‌های ۵ ستاره را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان با هاستل‌ها مقایسه کرد.

ارزان بودن: اگر به دنبال اقامتگاه ارزانی می‌گردید هاستل  مناسب‌ شما است. از طرفی هتل‌های تک ستاره و دو ستاره نیز جزو اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند.

معاشرت با آدم­های جدید:  اگر دوست داری در سفرتان با آدم‌های جدید آشنا شوید و دوستان جدیدی پیدا کنید، هاستل­ گزینه بسیار مناسبی برای شما است.

 سریع‌ترین راه برای رزرو هتل و هاستل

برای سفر به یک مقصد جدید داخلی یا خارجی شما به وب‌سایتی نیاز دارید که با استفاده از آن بتوانید خرید بلیط هواپیما یا رزرو هتل و هاستل مورد نظرتان را انجام بدهید. بدین منظور می­توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن بازار آنلاین خدمات سفر که با نام سفرمارکت شناخته می‌شود، مراجعه کنید. این وب‌سایت با استفاده از موتور جستجوی هوشمندی که دارد، از میان چند ده وب‌سایت مختلف ارائه‌کننده خدمات سفر نظیر هتل و هاستل، لیستی از هتل و هاستل­های موردنظر شما را در یک صفحه و یک‌جا نمایش می‌دهد.

در نتیجه شما می­توانید لیستی از انواع هتل­ها و هاستل­های یک شهر نظیر استانبول را در یک صفحه و یک‌جا مشاهده کنید و با مقایسه امکانات، خدمات و قیمت آن­ها، متناسب با بودجه و علاقه­تان بهترین را برگزینید. در بخش فیلترهای این وب‌سایت شما می‌توانید در قسمت «ستاره هتل» بر روی گزینه «بدون ستاره» کلیک کنید تا فقط هاستل­های آن شهر به شما نمایش داده شود.

هم چنین اگر به دنبال رزرو هاستل در داخل کشور هستید، می‌توانید در بخش  «ویلا و اقامتگاه» گزینه مورد نظرتان را پیدا کنید.

جمع‌بندی

برای سفر به یک مقصد جدید شما می‌توانید از اقامتگاه‌های مختلفی نظیر هتل و هاستل استفاده کنید. هتل‌ها بر اساس امکانات و خدمات، شرایط بهداشتی، منابع انسانی و وضعیت ساختمانی که دارد، به ۵ دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. همچنین اتاق‌های موجود در هر کدام از این هتل‌ها نیز بر اساس امکانات، خدمات و موقعیت و اندازه­ای که دارند با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. از طرفی هاستل­ها اتاق‌هایی با چندین تخت دارند.

هاستل مناسب مسافرینی است که به دنبال سفر ارزان می­گردند و می­توانند اتاقشان را با یک فرد غریبه به اشتراک بگذارند. هتل­ها برای افرادی مناسب است که به دنبال حریم شخصی بیشتر و خدمات و امکانات متنوع­تر هستند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      شباهتشون هم اینه که هر دوی آنها برای ما گران هستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج