۱۴۰۳۰۲۹
۶۰۸
۶۰۸
پ

حفره «بشقاب پرنده» از نگاه ماهواره ناسا

در اوایل سال جاری میلادی ماهواره «ترا» متعلق به سازمان فضایی آمریکا بر فراز خلیج مکزیک در حال چرخش بود که یکی از دوربین‌های آن تصاویری از ابر‌هایی با ظاهر عجیب گرفت.

خبر آنلاین: در اوایل سال جاری میلادی ماهواره «ترا» متعلق به سازمان فضایی آمریکا بر فراز خلیج مکزیک در حال چرخش بود که یکی از دوربین‌های آن تصاویری از ابر‌هایی با ظاهر عجیب گرفت.

حفره «بشقاب پرنده» از نگاه ماهواره ناسا

 

در این عکس‌ها که از نزدیکی سواحل فلوریدا در ایالات متحده گرفته شده‌اند، ابر‌ها طوری به نظر می‌رسند که گویی در آن‌ها کسی آسمان را سوراخ کرده است.

سال‌ها است که بسیاری از مردم این ابر‌ها را با بشقاب پرنده یا سایر اشیاء ناشناس پرنده اشتباه می‌گیرند که البته جای تعجبی هم ندارد، چرا که آن‌ها ظاهری عجیب و منحصر به فرد دارند.

هرچند این پدیده غیرعادی جدید نیست و محققان ناسا از دهه چهل میلادی به این سو آن را مستند کرده‌اند، با این حال تنها حدود ۱۵ سال پیش بود که توضیحی دقیق و علمی برای آن‌ها پیدا شد.

این حفره‌های بیضی بزرگ به صورت رسمی «پنجره ابر» نامیده می‌شوند، با این حال گاهی اوقات به آن‌ها ابر‌های سوراخ‌دار نیز گفته می‌شود. این حفره‌ها به قدری عظیم هستند که می‌توانید آن‌ها را از زمین و همینطور از فضا مشاهده کنید. اما آن‌ها از کجا آمده‌اند؟

باید گفت اگر فناوری بشری نبود، پنجر‌ه ابر‌ها هرگز وجود نداشتند. بر اساس دو مطالعه منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، این حفره‌ها زمانی شکل می‌گیرند که هواپیما‌ها از میان ابر‌های موسوم به «فرازکومه‌ای» (ابر‌هایی که از قطرات فوق‌سرد آب ساخته شده‌اند) در ارتفاع متوسط عبور می‌کنند.

به گفته پژوهشگران مرکز تحقیقات ناسا، هر چه زاویه عبوری هواپیما برای گذر از میان این ابر‌ها کمتر باشد حفره بجا مانده بزرگتر خواهد بود. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که هر نوع هواپیمایی می‌تواند پنجره ابر‌ها را تولید کند.

حفره «بشقاب پرنده» از نگاه ماهواره ناسا

یک نمونه پنجره ابر در اتریش

در واقع پنجره ابر‌ها زمانی پدید می‌آیند که دمای آب در ابر پایین‌تر از نقطه انجماد باشد، اما به خاطر شرایط خاص فیزیکی هنوز یخ نزده باشد.

در این حالت با ورود ناگهانی شمار زیادی بلور یخ، که به خاطر عبور هواپیما‌ها به وجود آمده‌اند، قطرات آب موجود در ابر با دمای زیر صفر به ناگهان در اثر فعل و انفعال مخصوص فیزیکی و فرآیندی به نام «انبساط آدیاباتیک» تغییر شکل می‌دهند.

به گفته آدام ویلند، پژوهشگر در رصدخانه زمین ناسا، ورود بلور‌های یخ به ابر باعث می‌شود تا بلور‌های یخ بیشتری تشکیل شود و در نهایت این بلور‌ها به قدری سنگین می‌شوند که از آسمان سقوط کرده و یک فضای خالی را در لایه ابر باقی می‌گذارند.

تصاویر جدید توسط ماهواره «ترا» متعلق به ناسا گرفته شده‌اند. این ماهواره برای مطالعه تغییرات جو زمین و اثرات تغییرات آب و هوایی طراحی شده است و محققان از داده‌های جمع‌آوری شده از آن برای بررسی تأثیر فعالیت‌های انسانی و بلایای طبیعی استفاده می‌کنند.

سازمان فضایی آمریکا می‌گوید بیش از ۱۰۰۰ پرواز در روز از فرودگاه بین‌المللی میامی، نقش مهمی در ایجاد پنجره ابر‌ها در آسمان فلوریدا داشته‌اند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج