۱۴۰۴۷۴۶
۲ نظر
۶۶۳
۲ نظر
۶۶۳
پ

دفاع تمام قد نماینده مجلس از جریمه حجاب

طرح اخذ ۳ میلیون جریمه از کسانیکه طبق طرح مجلس کشف حجاب می کنند، جنجال های بسیاری به دنبال داشته است. اما به واقع اصل ماجرا چیست؟ آیا مجلس نگران واکنش ها وتنش های اجتماعی ناشی از این برخورد نیست؟

انتخاب: طرح اخذ ۳ میلیون جریمه از کسانیکه طبق طرح مجلس کشف حجاب می کنند، جنجال های بسیاری به دنبال داشته است. اما به واقع اصل ماجرا چیست؟ آیا مجلس نگران واکنش ها وتنش های اجتماعی ناشی از این برخورد نیست؟

دفاع تمام قد نماینده مجلس از جریمه حجاب

به جهت بررسی موضوع فوق «انتخاب»گفتگویی با مهدی باقری، نماینده مجلس انجام داده که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم: 

-این روز‌ها صحبت‌های زیادی پیرامون جریمه ۳۰ میلیون ریالی بی‌حجابی منتشرشده که بخشی از آن از سوی نمایندگان خانه ملت مطرح‌شده است، سابقه این طرح به کجا می‌رسد؟ 

یکی از کارکرد‌های قوه قضاییه و وظایف‌اش رفتار‌های پیشگیرانه از آفت‌های اجتماعی و بی حرمتی به خانواده و شخصیت زن است. در تمامی دنیا این تجربه شده که برهنگی و بدپوششی به حرمت زن و خانواده لطمه‌زده و موجب آفت‌های اجتماعی شده است. اشاعه‌ی فرهنگ‌های غلط در دنیا با توسعه فضای مجازی باعث ترویج مسائل غیراخلاقی شده و در کشورما هم پدیده بدحجابی در سال‌های اخیر ترویج داشته است. تمام نهاد‌های کشور نسبت به برخورد با بحث فرهنگ برهنگی وظیفه دارند. قوه قضاییه لایحه‌ای آماده کردند و مجلس نیز آن را پیگیری کرد که نتیجه آن یک کار حرفه‌ای باشد تا به صیانت از زنان و خانواده کمک کند. قطعاً بدحجابی و برهنگی آثار مخربی از جمله نابودی خانواده و گسترش آفت‌های اجتماعی را به دنبال دارد. اگر قانونی در مجلس پیگیری شده است، نگاه آن نگاه صیانتی بوده است. این لایحه توسط قوه قضاییه ارائه شده و در مجلس و کمیسیون حقوقی پیگیری شده است و در مراحل پایانی قانون‌گذاری است. 

بسیاری نسبت به این جریمه و این نوع برخورد انتقاد کرده اند، نظر شما در این باره چیست؟ 

این کار حرفه‌ای اتفاق افتاده است؛ نگاه متخصصین در رشته‌های مختلف مدنظر قرار گرفته است. الحمدالله برآورد ما این است که قانون بسیار دقیق نوشته شده و مردم محور است. ما خیلی به جزئیات دقت داشتیم و حسن‌های بسیار زیادی دیده شده است. اگر در مواردی جریمه مدنظر است، برای عموم مردم نیست. ما ابتدا سراغ افرادی رفتیم که آثار عمده‌ای در کشور دارند. از مسئولین در حوزه فرهنگ و اجرا که ترک فعل‌هایشان در خصوص حجاب جرم انگاری شده و یا افرادی که مجرم حرفه‌ای هستند. از جمله تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان انواع لباس‌ها و پوشش‌ها که ارائه محصولاتشان باعث ترویج بی عفتی می‌شود. با این‌ها رفتار پیشگیرانه اتفاق خواهد افتاد و اینگونه نیست که مخاطب قانون عموم مردم باشند. خواصی از جامعه که کارشان ترویج فرهنگ بی حجابی و فحشا است مورد برخورد قرار می‌گیرند. در صورتیکه افراد به قانون توجه نداشته باشند دیگر فرقی نمی‌کند. کسانیکه لجاجت بکنند در تمام دنیا با فرد قانون گریز برخورد می‌شود. روش جرم انگاری هم باید بازدارنده باشد. از چالش‌هایی که ما داشتیم توان اجرای دستگاه‌های کشوری بود؛ که به میزان توانشان قانون تعریف شده است و در بر اساس توان مجریان این قانون تعریف شده است. تمام این مباحث مدنظر ما بوده است. 

-فکر نمی‌کنید اجرای این طرح در جامعه نوعی نزاع، به‌هم‌ریختگی اجتماعی یا حداقل تظاهر مقطعی به سبک خاصی از پوشش ایجاد کند؟

چون نگاه حرفه‌ای در این مسأله مدنظر بوده است، برآورد ما این است که قانون خوبی نوشته شده که نه فقط بی نظمی و یا بهم ریختگی اجتماعی ندارد بلکه تمام نگاه در این قانون جلوگیری از بهم ریختگی و بی نظمی اجتماعی در کشور است. 

محل مصرف وجوه حاصل از این طرح کجا خواهد بود؟ 

به هیچ عنوان جرائمی که بابت این قانون مدنظر قرار گرفته نگاه درآمدی ندارد. اگر جرائم را خیلی مختصر می‌گرفتیم، آنوقت این نگاه ایجاد می‌شد که جرم اتفاق بیوفتد و جریمه گرفته شود و افراد بتوانند پرداخت کنند. چون نگاه بازدارنده بوده است، بحث ما اصلاً اخذ جریمه نیست. ما موضوع را جدی گرفتیم که موجب اخذ جریمه نشود. اگر در این خصوص درآمدی از محل جرائم اتفاق بیوفتد برای بحث‌های فرهنگی هزینه می‌شود و در راستای اجرای خود قانون هزینه خواهد شد. 

-بسیاری معتقدند این قبیل جرائم و قانون گذاری، اثر عکس دارد، پاسخ شما چیست؟  

از نقاط قوت مجلس یازدهم این بود که در بزنگاه‌ها و در چالش‌های در حوزه اختیارات خود در عرصه حضور داشته و نقش آفرین بوده است تا خلاء‌های نظارت را پر کند. با همکاری قوه قضاییه این لایحه به مجلس رسید و کار کاملاً کارشناسی درباره آن اتفاق افتاد. این قانون پیشگیرانه است و باعث می‌شود با بی حجابی مواجه نباشیم.

برآورد ما این است که این قانون به حدی خوب نوشته شده که آن‌هایی که با ایران دشمنی دارند و هر چیزی را بهانه می‌کنند تا علیه کشور شیطنت کنند، آن‌ها هم فهمیده‌اند که این قانون نتیجه بخش و مفید خواهد بود، لذا در مراحل پایانی قانون‌گذاری تمام تلاششان را می‌کنند که در رسانه‌ها فضا را طوری جلوه دهند که این قانون می‌خواهد مردم را با هم درگیر کند. تمام این شیطنت‌ها و ذهنیت‌سازی‌ها و فضاسازی‌ها از سر این است که آن‌ها هم فهمیدند این قانون خوب است. نباید فریب این فضاسازی‌ها را بخوریم و تلقی کنیم که اجرا این قانون مشکلاتی ایجاد می‌کند. ما بار‌ها در مصاحبه‌ها نقاط قوت این قانون را تبیین کردیم و بار‌ها گفتیم که به هیچ عنوان این قانون در تلاش این نیست که مردم با هم درگیر شوند. اگر می‌بینید که رسانه‌های بیگانه هیاهو می‌کنند، آن‌ها هم نقاط قوت این قانون را فهمیده‌اند. 

نکته اخر

مردم ایران از گذشته دارای فرهنگ غنی بوده‌اند و خانواده دوستی یکی از ارکان آن هاست. همواره وفاداری و حفظ حرمت دختران مهم بوده است. جلوگیری از آفت‌های اجتماعی برای ما مهم بوده است و این قانون به این جهت مطرح شده است. تا زمانیکه از زنان صیانت نکنیم گرفتار آفت‌هایی می‌شوند که نتایج بدی خواهد داشت. برهنگی و فحشا نتیجه خوبی نخواهد داشت. از هم گسستن خانواده‌ها و طلاق موضوع مهمی است که حتماً باید به آن توجه داشته باشند. اگر این تبیین اتفاق بیوفتد مردم با محسنات این قانون آشنا می‌شوند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پول کم آوردند آخه

    • ناشناس

      کارهای فرهنگی با جریمه سازگاری ندارد به این می ماند که دانش آموز را جریمه کنیم بخاطر اینکه بی ادبی کرده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج