۱۴۰۵۱۸۱
۴۵۴
۴۵۴
پ

چرا بیش از حد احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم؟

ممکن است به دلایل زیادی احساس خواب‌آلودگی و خستگی کنید، از جمله تغییرات آب و هوا، افسردگی، اختلالات خواب، عوارض جانبی داروها، و شرایط زمینه‌ای مانند اختلال تیروئید و سرطان.

همشهری: ممکن است به دلایل زیادی احساس خواب‌آلودگی و خستگی کنید، از جمله تغییرات آب و هوا، افسردگی، اختلالات خواب، عوارض جانبی داروها، و شرایط زمینه‌ای مانند اختلال تیروئید و سرطان.

کلید غلبه بر خواب آلودگی بیش از حد، تعیین علت آن است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما کمک کند علائم دیگر، علل احتمالی و مراحل بعدی را برای افزایش سطح انرژی و هوشیاری خود کشف کنید.

خواب‌آلودگی مفرط چیست؟

خواب آلودگی بیش از حد ممکن است برای افراد مختلف معانی مختلفی داشته باشد. به طور کلی، ممکن است شامل ساعات خواب بیشتر از حد معمول و احساس خواب آلودگی بیشتر در روز باشد. ممکن است احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشید یا اینکه چشمانتان خسته است و باید مرتباً آنها را ببندید. ممکن است بیشتر چرت بزنید و بعد از بیدار شدن همچنان احساس خواب آلودگی کنید.

بر خلاف خستگی، که بیشتر در مورد انرژی کم است، خواب آلودگی بیش از حد ممکن است در مدرسه، محل کار و احتمالاً حتی روابط و عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد کند. ممکن است در طول روز احساس پریشان و گیجی داشته باشید، درست مانند زمانی که ممکن است پس از بیدار شدن از خواب احساس کنید.

هر شرایطی که شما را از خواب کمیت و کیفیت مطلوب باز دارد ممکن است منجر به خواب آلودگی مفرط شود.

خواب آلودگی در طول روز ممکن است تنها علامتی نباشد که تجربه می کنید. برخی دیگر ممکن است شامل خروپف، بی قراری یا لگد زدن در هنگام خواب باشد. ممکن است از برخی از این علائم آگاه نباشید. برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب، ممکن است یک شریک اتاق باشد که برخی از آنها را مشاهده می کند.

برخی از دلایل خواب‌آلودگی بیش از حد ممکن است به اختلال در چرخه خواب و بیداری مرتبط نباشد، اما همچنین می‌تواند منجر به احساس خواب‌آلودگی در طول روز شود. به عنوان مثال، اختلال تیروئید یا سرطان.

در اینجا چند دلیل رایج خواب آلودگی بیش از حد ذکر شده است:

آپنه خواب

آپنه خواب یک وضعیت بالقوه جدی است که در آن به طور مکرر در طول شب متوقف شده و شروع به تنفس می کنید. ممکن است باعث شود در طول روز احساس خواب آلودگی کنید.

سندرم پاهای بیقرار

سندرم پاهای بیقرار (RLS) باعث میل غیرقابل کنترل و ناراحت کننده برای حرکت دادن یک یا هر دو پا می شود.

RLS ممکن است افتادن و به خواب رفتن را دشوار کند و در نتیجه روز بعد باعث خواب آلودگی مفرط شود.

ماساژ پا یا حمام آب گرم قبل از خواب ممکن است کمک کننده باشد. ورزش در اوایل روز نیز گزینه ای برای کاهش علائم RLS و بهبود چرخه خواب شما است.

نارکولپسی

مانند RLS، نارکولپسی یک اختلال عصبی است. با نارکولپسی، مغز چرخه خواب و بیداری را به درستی تنظیم نمی کند.

در طول زمان استراحت، فرد مبتلا به نارکولپسی ممکن است چندین بار از خواب بیدار شود (شبیه به بی خوابی). همچنین ممکن است دوره‌هایی از خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز در زمان‌های فعالیت تصادفی داشته باشند. افراد مبتلا به نارکولپسی ممکن است در میانه گفتگو یا در حین غذا به خواب بروند.

چرت های کوتاه و برنامه ریزی شده ممکن است کمک کننده باشد. رعایت یک برنامه منظم خواب و بیداری هر شب و صبح نیز توصیه می شود.

افسردگی

تغییر محسوس در روال خواب شما یکی از علائم رایج افسردگی است. ممکن است خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از قبل بخوابید.

از دیگر علائم افسردگی می توان به انگیزه پایین، تحریک پذیری، تغییر در اشتها، احساس ناامیدی و عدم لذت بردن از فعالیت های مورد علاقه خود اشاره کرد.

اگر شب ها خوب نمی خوابید، احتمالاً در طول روز دچار خواب آلودگی مفرط می شوید. گاهی اوقات تغییرات خواب نشانه اولیه افسردگی است. برای سایر افراد، تغییرات در عادات خواب پس از ظاهر شدن سایر علائم افسردگی رخ می دهد.

درمان افسردگی موثر است. ممکن است شامل گفتار درمانی، داروها یا هر دو باشد. تغییرات سبک زندگی نیز ممکن است به شما کمک کند، از جمله درگیر شدن در فعالیت بدنی، محدود کردن الکل، خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مدیریت استرس.

عوارض دارویی

برخی از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث خواب آلودگی مفرط می شوند.

اگر فکر می کنید داروهای تجویزی ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود، صحبت با پزشک تجویز کننده ممکن است کمک کند. مهم است که هیچ دارویی را بدون نظارت متخصص مراقبت های بهداشتی خود قطع نکنید.

سالخورده

افراد مسن ممکن است زمان بیشتری را در رختخواب بگذرانند اما پایین ترین کیفیت خواب را دارند.

افزایش سن ممکن است شامل تغییراتی در چرخه های بیولوژیکی باشد که منجر به زمان کمتری در بخش خواب عمیق چرخه و بیدار شدن بیشتر در نیمه شب می شود.

شرایط روحی و جسمی مزمن نیز ممکن است خوابیدن در طول شب را سخت‌تر کند و منجر به خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز شود.

چه کمبودی باعث خواب آلودگی مفرط می شود؟

سطوح پایین آهن و ویتامین B در خون گاهی ممکن است منجر به خواب آلودگی و خستگی مفرط شود. رژیم‌های غذایی محدود که ممکن است مواد مغذی ضروری را محدود کند - مانند پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها - ممکن است منجر به احساس خواب‌آلودگی و کمبود انرژی شود. فقط یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند ارزیابی کند که آیا علائم شما با کمبودهای تغذیه ای مرتبط است یا خیر.

سخن پایانی

خواب آلودگی بیش از حد مادر دلایل زیادی دارد، بنابراین اولین قدم ممکن است کشف آنچه در پشت علائم شما نهفته است باشد.

اگر بیش از حد معمول احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، در نظر داشته باشید که علائم خود را برای یک متخصص مراقبت های بهداشتی توضیح دهید. آنها ممکن است تست هایی را توصیه کنند یا سوالات بیشتری از شما بپرسند. پس از یک معاینه جامع، آنها ممکن است یک برنامه درمانی ارائه دهند که با نیازهای شما سازگار باشد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج