۱۴۰۶۸۷۰
۸۷۵
۸۷۵
پ

عظمت باورنکردنی درختی که دوران امپراتوری روم را دیده است

این سکویای غول‌پیکر در پوست بسیار ضخیم خود تاریخ کالیفرنیا، تاریخ جنگ داخلی و یک دنیا شگفتی دارد.

فرادید: وقتی صحبت از موجودات زنده عظیم می‌شود، شاید به زرافه، فیل یا نهنگ آبی فکر کنید. اما بزرگترین موجود زنده از نظر حجم، در واقع یک درخت است. به طور خاص، این درخت ژنرال شرمن نام دارد و در پارک ملی سکویای کالیفرنیا است. 

ژنرال شرمن با ۸۳.۸۲ متر ارتفاع به اندازه طول سه نهنگ آبی و فقط ۹.۱۴۴ متر کوتاهتر از مجسمه آزادی است. وزن آن بیش از ۲۰۰۰ تن برابر با وزن ۴۰۰ فیل است. قطر پایه آن ۱۰.۹۷۲۸ متر است، به این معنا که می‌توانید دو خودروی سدان را پشت آن، پارک شده به حالت پهلو به پهلو پنهان کنید. این درختی است که باید آن را به چشم ببینید تا شنیده‌هایتان را باور کنید. 

عظمت باورنکردنی درختی که دوران امپراتوری روم را دیده است

تنه این درخت به قدری پهن است که آدم‌ها نزدیک آن، مینیاتور به نظر میرسند

کالیفرنیا تنها جای باقیمانده روی زمین است که این درختان غول‌پیکر وحشی در آن رشد می‌کنند. در طول عصر یخبندان، این درختان در سراسر آمریکای شمالی و اروپا رشد کردند، اما با عقب‌نشینی یخچال‌ها، سکویاها هم عقب‌نشینی کردند. آن‌ها در امتداد دامنه غربی رشته کوه سی‌یِرا نِوادا رشد می‌کنند، جایی که کلاهک‌های یخچال‌هایش، عطش سیری‌ناپذیر سکویاها را رفع می‌کند: سکویاهای به این عظمت برای رشد به آب زیادی نیاز دارند. 

در پارک ملی سکویا، ژنرال شرمن را شبیه یک بت ستایش می‌کنند. انبوهی از مردم هر روز برای دیدن این درخت می‌آیند و زیرساخت‌های پارک بر اساس این واقعیت ساخته شده است. از نزدیک‌ترین پارکینگ تا درخت نیم مایل پیاده‌روی است و در این مسیر از کنار درخت‌های عظیم دیگری عبور می‌کنید که شاید با دیدن آن‌ها شوکه شوید و از خودتان بپرسید مگر بزرگ‌تر از این هم داریم؟ در قسمتی از مسیر، یک حکاکی سنگی شکل و اندازه پایه درخت را نشان می‌دهد، اما با شمردن گام‌هایتان در امتداد این سنگ‌ها می‌توانید اندازه واقعی درخت را نسبت به بدن کوچک انسان احساس کنید. 

تاریخچه این درخت نیز چشمگیر است. سن ژنرال شرمن بین ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ سال تخمین زده شده که سبب می‌شود در دنیای سکویاهای غول‌پیکر که برخی از آن‌ها از ۳۰۰۰ سال سن دارند، کاملاً میانسال باشد. 

این درخت عظیم در نخستین سالهای امپراتوری روم شروع به رشد کرد. وقتی چوب‌برهای اروپایی اواخر دهه ۱۸۰۰ وارد کالیفرنیا شدند، صنعت آن‌ها سکویاها را تهدید می‌کرد، چون آن‌ها ابتدا سعی کردند این غول‌ها را قطع کنند. اما قطع کردن آن‌ها تلاش بسیار عظیمی بود و چوب آن‌ها آنقدر شکننده بود که آن‌ها منصرف شدند و به سراغ درختان کوچکتر رفتند. 

نام فعلی این درخت عظیم برگرفته از جیمز وولوِرتون، کهنه سرباز جنگ داخلی است که با ارتش اتحادیه جنگید و در شمال کالیفرنیا یک دامدار شد. وقتی او به این درخت عظیم برخورد کرد، خواست نام شخص بزرگی را روی او بگذارد، نام کسی که او را تحسین می‌کرد. به همین دلیل نام ژنرال ویلیام تکومسه شرمن را که تحت فرمان او جنگیده بود، انتخاب کرد. یک مستعمره سوسیالیستی در نزدیکی آن، نام خودشان را (کارل مارکس) روی درخت گذاشتند، اما زمان تاسیس پارک در سال ۱۸۹۰ و اداره‌اش توسط ارتش ایالات متحده، جنگل‌بانان می‌دانستند کدام نام را ترجیح می‌دهند. 

عظمت باورنکردنی درختی که دوران امپراتوری روم را دیده است

این درخت برای مدت بیش از ۲۰۰۰ سال، بلندتر شده است.

دومین درخت بزرگ جهان خیلی دور از ژنرال شرمن نیست و نامش ژنرال گرانت است. وقتی شرمن زیر نظر ژنرال مشهور جنگ داخلی و رئیس جمهور آینده خدمت می‌کرد، ژنرال گرانت (درخت) توسط افراد متفاوتی کشف و نامگذاری شد. هفده سال قبل از اینکه وولوِرتون چشمش به ژنرال شرمن بیفتد، یک مرد محلی به نام هاردین توماس درخت را دید. با اینکه این مرد بعداً ادعا کرد آن را نامگذاری کرده، مورخان بر این باورند که زنی پیشگام به نام لوکریشا پی. بِیکِر که با خانواده‌اش در همان نزدیکی اردو زده بود، این درخت را نامگذاری کرد. 

این درختان نه تنها از بحث بر سر نام‌گذاری‌ها و چوب‌بران حریص، بلکه از آتش‌سوزی و تغییرات آب و هوا جان سالم به در برده‌اند. سکویاهای غول‌پیکر تا حدی به لطف پوست‌شان که می‌تواند به ضخامت ۶۰ سانتی‌متر هم برسد، بسیار مقاوم هستند. این ویژگی سبب محافظت در برابر آتش می‌شود. در واقع، سکویاها معمولاً پس از آتش‌سوزی در جنگل‌ها رشد می‌کنند: آن‌ها از این فرصت برای رها کردن میوه‌های کاج (کوچک!) خود در کف جنگل استفاده می‌کنند وعدم وجود درختانی که حالا سوخته‌اند به آن‌ها شانس زیادی برای رشد کردن می‌دهد. چوب داخل آن پوست به نام چوب قلب نیز در برابر قارچ و حشرات بسیار مقاوم است. 

عظمت باورنکردنی درختی که دوران امپراتوری روم را دیده است

ژنرال شرمن شاید بزرگترین درخت باشد، اما تنها سکویای غول‌پیکر شهر نیست

قدم زدن در این جنگل مملو از درختان عظیم و مقاوم به راستی یکی از بزرگترین شگفتی‌هایی است که کالیفرنیا ارائه می‌کند، به ویژه وقتی بدانید اینجا تنها جایی است که در آن، این درختان وحشی رشد می‌کنند.

عظمت باورنکردنی درختی که دوران امپراتوری روم را دیده است

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج