۱۴۰۷۴۲۷
۱۱۲۳
۱۱۲۳
پ

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

قهوه با آن کافئین فراوانش می‌تواند اثری چشمگیر بر بدن انسان داشته باشد.

روزیاتو: قهوه با آن کافئین فراوانش می‌تواند اثری چشمگیر بر بدن انسان داشته باشد. بعد از مصرف قهوه این نوشیدن به سرعت وارد جریان خون می شود، دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می کند و آدنوزین را بی اثر می کند، یک انتقال دهنده ی عصبی که باعث آرام و خواب آلود شدن می شود. جدا از تأثیرات شناخته شده ی قهوه، این نوشیدنی محبوب اثرات عجیب دیگری هم دارد.

۱- یک قلپ از آن برای تأثیرگذاری کافی است

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

کافئین جذب زیادی در بدن دارد، به طوری که معمولاً تأثیرات فوری آن با گذشت ۵ تا ۳۰ دقیقه از یک قلپ از این نوشیدنی آشکار می شود. این تأثیرات شامل افزایش فعالیت تنفسی و قلبی عروقی بدن، افزایش هوشیاری شناختی و بالا رفتن نشاط بدنی می شود. طول مدت این تغیرات ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و به عوامل فردی بستگی دارد اما می تواند تا تا ۱۲ ساعت به طول انجامد.

۲- کافئین نوعی مخدر است

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

کافئین نوعی ماده ی محرک است و به فرآیند انتقال پیام میان مغز و بدن سرعت می بخشد. جدا از نوع مخدر، مصرف همه ی انواع مخدر با ریسک هایی همراه است و نمی توان یک میزان مصرف امن و بی خطر که مناسب همه ی افراد باشد برای تمامی انواع مخدر تعیین کرد.

آثار کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است و تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله موارد زیر قرار دارد:

– ویژگی های فیزیکی مانند سایز، وزن و وضعیت سلامت کلی

– آشنایی قبلی با مصرف آن

– تداخل مصرف با مواد دیگر

– مقدار کافئین مصرفی

۳- بعد از کنار گذاشتن کافئین ممکن است تا یک هفته علائم ترک اعتیاد داشته باشید

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

همچون بسیاری از دیگر مخدرها، سازگاری با کافئین نیز ممکن است. این سازگاری باعث عادت کردن به تأثیرات بدنی آن می شود و به همین دلیل مجبور به افزایش میزان مصرف برای دستیابی به تأثیرات آن می شوید. مصرف طولانی مافئین ممکن است باعث شود برای داشتن عملکرد مناسب به لحاظ هم فیزیکی و هم روانی به کافئین اعتیاد پیدا کنید.

در صورت کنار گذاشتن مصرف کافئین، علائم ترک اعتیاد آن می تواند به شرح زیر باشد:

– خستگی

– زودرنج شدن

– سردرد مداوم

– تعریق

– دردهای عضلانی

– اضطراب

علائم ترک اعتیاد کافئین معمولاً ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از کنار گذاشتن آن بروز می یابند و ممکن است نزدیک به یک هفته به طول انجامند.

۴- می تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

بر اساس تحقیقات، قهوه عملکرد ورزشی را به میزان رقم میانگین ۱/۷ درصد افزایش می دهد. شاید این مقدار قابل توجه به نظر نرسد، اما به طور حتم برای ورزشکارانی که در سطح رقابت متوسط فعالیت دارند، می تواند چشمگیر باشد. همچنین پژوهش ها می گوید مصرف قهوه باعث بهبود در واکنش ها، حافظه و استدلال بصری – فضایی دارد که البته میزان این بهبود به مقدار قهوه ی مصرفی بستگی دارد.

لازم به ذکر است که دلیل اصلی این تأثیرات کافئین است، به این معنی که قهوه شاید همیشه بهترین گزینه برای دستیابی به این تأثیرات نباشد. تحقیقات می گوید یک لیوان متوسط کاپوچینو حاوی ۶۶ تا ۳۲۵ گرم کافئین است.

دانه های قهوه در این امر نقش به سزایی دارند. دانه های قهوه ی استاندارد ربوستا کافئین بیشتری در مقایسه با دانه های قهوه ی عربیکا دارند.

۵- می تواند ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

برخی پژوهش ها نشان داده قهوه فواید بلندی مدتی در تقویت روحیه دارد. بر اساس این تحقیقات، مصرف قهوه با کاهش ریسک بروز افسردگی مرتبط بود. همچنین پژوهش ها می گوید دیگر نوشیدنی های کافئین دار از این میزان تأثیر برخوردار نیستند.

۶- اشتها را سرکوب می کند و چربی ها را می سوزاند

حقایق غیرمنتظره درباره قهوه که نمی‌دانستید

تحقیقات نشان داده کافئین سلول های چربی را به طور مستقیم تحریک می کند و به سوختن چربی انباشته کمک می کند. به علاوه، قهوه باعث افزایش سطح آدرنالین در خون می شود، امری که به روند چوبی سوزی سرعت می بخشد. به همین دلیل، کافئین یکی از اجزای تشکیل دهنده ی کلیدی بسیاری از مکمل های کاهش وزن است.

به علاوه، وجود اسیدهای کلروژنیک در قهوه باعث سرکوب اشتها می شود، امری که هوس های غذایی را کاهش می دهد. این ویژگی بخصوص برای کسانی مفید است که قصد کاهش میزان کالری دریافتی خود را دارند. گرچه دانه های قهوه ی خام (قهوه ی سبز) بزرگ ترین منبع اسید کلروژنیک به شمار می روند، اما قهوه ی بوداده نیز از این ماده برخوردار است. لازم به ذکر است که اگر بو دادن دانه های قهوه به شکل ملایم تری انجام شود، اسید کلروژنیک بیشتری باقی خواهد ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج