۱۴۱۰۳۹۶
۱۲۷۷
۱۲۷۷
پ

۸ عبارت به‌ اصطلاح مودبانه که در واقع بی‌ادبانه است

گاهی اوقات، عباراتی که ما آنها را مؤدبانه یا با نیت خوب می‌دانیم ممکن است توهین‌آمیز به نظر برسند. اغلب، ما حتی ممکن است متوجه تأثیر کلمات خود نباشیم.

همشهری: گاهی اوقات، عباراتی که ما آنها را مؤدبانه یا با نیت خوب می‌دانیم ممکن است توهین‌آمیز به نظر برسند. اغلب، ما حتی ممکن است متوجه تأثیر کلمات خود نباشیم.

مرز باریکی بین مؤدب بودن و بی ادبی ناخواسته وجود دارد. همه چیز در مورد لحن بیان است. آنچه در ظاهر مؤدبانه به نظر می رسد در واقع می تواند توهین پنهان یا اظهار نظر منفعلانه-پرخاشگرانه باشد.

در اینجا، فهرستی از ۸ عبارت به اصطلاح «مودبانه» گردآوری شده که به راحتی می‌توان آن‌ها را اشتباه تفسیر کرد. اینها عبارات رایجی هستند که شما ممکن است بدون اینکه متوجه بی ادبی احتمالی آنها باشید استفاده کنید.

در این مقاله، یاد می گیریم که چگونه به شیوه ای واقعا محترمانه و با ملاحظه ارتباط برقرار کنیم.

۱) خسته به نظر می‌رسی

ما اغلب این عبارت را برای نشان دادن نگرانی یا همدلی می گوییم، اما ممکن است بیشتر ضرر داشته باشد تا مفید.

گفتن به کسی که خسته به نظر می رسد، اساساً به این نکته اشاره می کند که به بهترین شکل به نظر نمی رسد. مثل این است که بگویید: «به نظر خوب نیستی» یا «امروز متفاوت به نظر می‌رسی». در حالی که ممکن است قصد ابراز نگرانی یا مراقبت باشد، به راحتی می تواند به عنوان یک نظر منفی در مورد ظاهر آنها باشد.

مردم معمولاً می خواهند بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشند، به خصوص در محیط های اجتماعی یا حرفه ای. بنابراین، وقتی به کسی می گویید که خسته به نظر می رسد، ممکن است باعث شود که او نسبت به ظاهرش مضطرب شود.

راه بهتری برای ابراز نگرانی خود بدون اینکه ناخواسته بی ادب باشید وجود دارد. شما می توانید به سادگی بپرسید: "حالت چطور است؟" یا "همه چیز خوب است؟" به این ترتیب، به آن‌ها فرصتی می‌دهید تا در صورت مواجهه با هر مشکلی، بدون اینکه از نظر ظاهری مورد قضاوت قرار بگیرند، از خود بگویند.

وقتی می خواهید به کسی بگویید خسته به نظر می رسد، مکث کنید و در کلمات خود تجدید نظر کنید. همیشه بهتر است واقعاً با ملاحظه باشید تا اینکه تصادفاً توهین آمیز باشید.

۲) نمی‌خواهم توهین کنم، اما...

«نمی‌خواهم توهین کنم، اما...» اغلب به عنوان راهی برای کاهش ضربه یک حرف بالقوه توهین آمیز استفاده می شود. اما بیایید واقع‌بین باشیم در اغلب موارد، آنچه در پی این عبارت می آید معمولا توهین آمیز یا انتقادی است.

مثل این است که بگوییم: «می‌خواهم حرف بی‌ادبی بزنم، اما نمی‌خواهم ناراحت شوی». این به گوینده اجازه می دهد تا بدون در نظر گرفتن احساسات گیرنده، هر چه می خواهد بگوید.

اگر واقعاً می خواهید بازخورد ارائه دهید یا نظر خود را بدون بی ادبی بیان کنید، به جای گفتن "توهین نیست، اما..."، می توانید بگویید "امیدوارم این شما را ناراحت نکند، اما نظری دارم..." یا "من قصد ندارم انتقاد کنم، اما فکر می کنم...".

وقتی با مهربانی و احترام ارتباط برقرار می کنید واقعاً دنیای متفاوتی ایجاد می کند.

۳) نمی‌خواهم حرفت را قطع کنم، اما...

یک قانون کلی در مکالمات وجود دارد: اگر باید بگویید که کاری را انجام نمی دهید، احتمالاً در حال انجام آن هستید. این قطعاً در مورد عبارت " نمی‌خواهم حرفت را قطع کنم، اما ..." صدق می کند.

اگرچه ممکن است روشی باادبانه برای مداخله به نظر برسد، اما اغلب به عنوان بی‌ادب تلقی می‌شود. با گفتن این حرف، تصدیق می‌کنید که صحبت گوینده را قطع می‌کنید، که می‌تواند بی‌احترامی باشد. این تصور را ایجاد می کند که آنچه شما برای گفتن دارید مهمتر از آن چیزی است که طرف مقابل در حال حاضر می گوید.

یک رویکرد مودبانه تر این است که قبل از بیان افکار خود منتظر مکث یا وقفه در گفتگو باشید. و اگر واقعاً نیاز به مداخله دارید، یک «ببخشید» ساده کافی است. ارتباط خوب هم شامل صحبت کردن و هم گوش دادن است.

۴) منظوری نداشتم

«منظوری نداشتم» عبارتی است که اغلب برای کم‌اهمیت جلوه دادن تأثیر یک حرف بالقوه مضر یا بحث‌برانگیز استفاده می‌شود. این مانند یک سلب مسئولیت است که قرار است گوینده را از هرگونه مسئولیتی در مورد نحوه دریافت سخنانش مبرا کند.

اما نکته اینجاست: اگر احساس می‌کنید باید از قبل از اظهارات خود با «منظوری نداشتم» دفاع کنید، احتمالاً می‌دانید که می‌تواند توهین‌آمیز یا تحریک‌کننده باشد. این عبارت می‌تواند نادیده گرفته شود و نشان دهد که شما به احساسات یا واکنش های طرف مقابل اهمیت نمی دهید.

اگر چیزی برای گفتن دارید، آن را با درایت بگویید و مسئولیت حرف‌هایتان را بپذیرید. و اگر فکر می‌کنید نظر شما ممکن است کسی را ناراحت کند، در نظر بگیرید که آیا واقعاً نیاز به گفتن دارد یا خیر.

ارتباط در مورد احترام و درک است، نه فقط بیان افکار خود بدون در نظر گرفتن تأثیر آنها بر دیگران. پس بیایید «‌منظوری نداشتم» را کنار بگذاریم و مکالمات محتاطانه‌تری داشته باشیم.

۵) لاغر شدی!

این عبارت اغلب به عنوان یک تعریف در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند ناخواسته باعث ناراحتی شود. این جمله به این معنی است که فرد قبل از کاهش وزن کمتر جذاب یا مطلوب به نظر می رسید، که می تواند به عزت نفس آنها آسیب برساند. همچنین فرض می‌کند که کاهش وزن هدفی است که آنها برای آن تلاش می‌کردند، که ممکن است اینطور نباشد.

علاوه بر این، این عبارت می تواند به ویژه برای کسانی که با مشکلات مربوط به تصویر بدن یا اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می کنند، مضر باشد. آنچه شما به عنوان یک تغییر مثبت می بینید می تواند نتیجه یک مشکل جدی سلامتی یا رفتار ناسالم باشد.

به جای اظهار نظر در مورد ظاهر فیزیکی یک نفر، سعی کنید از چیزی که تحت کنترل او است، مانند سبک، کار یا مهربانی آنها تعریف کنید.

۶) این فقط یک شوخی بود

شوخ‌طبعی می تواند راهی عالی برای ایجاد شادی و گرد هم آوردن افراد باشد. اما گاهی اوقات، آنچه برای یک نفر خنده دار به نظر می رسد می تواند برای دیگری آسیب زا باشد.

"این فقط یک شوخی بود" اغلب به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای منحرف کردن انتقاد یا اجتناب از مسئولیت یک اظهار نظر توهین آمیز استفاده می شود. اما واقعیت این است که اگر کسی از حرف های شما صدمه دیده باشد، مهم نیست که شوخی کرده باشید.

اگر از این عبارت استفاده می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که حس شوخ طبعی خود را دوباره ارزیابی کنید. شوخی واقعی به قیمت از دست دادن احساسات دیگران تمام نمی شود. و اگر کسی به شما بگوید که از شوخی شما آسیب دیده است، کار صحیح این است که عذرخواهی کنید، نه اینکه احساسات او را نادیده بگیرید.

خنده برای آوردن شادی است نه درد. بیایید مطمئن شویم که شوخی های ما منعکس‌کننده آن هستند.

۷) آرام باش

گفتن این عبارت به کسی که عصبانی است بیشتر احتمال دارد که اوضاع را تشدید کند تا آرام.

این عبارت می‌تواند تحقیرکننده باشد، زیرا احساسات طرف مقابل را نادیده می گیرد. این نشان می دهد که واکنش آنها نامناسب یا بیش از حد است، که می تواند باعث شود آنها احساس سوء تفاهم یا تحقیر کنند.

به جای اینکه به کسی بگویید آرام باشد، سعی کنید احساسات او را بپذیرید و همدلی کنید. هر کس حق دارد احساسات خود را ابراز کند. جای ما نیست که دیکته کنیم کسی چگونه باید واکنش نشان دهد. در عوض، بیایید بر ایجاد فضای امن برای ارتباطات باز و محترمانه تمرکز کنیم.

۸) شما بیش از حد واکنش نشان می‌دهید

این عبارت شاید یکی از مضرترین چیزهایی باشد که می‌توانید به کسی که در حال ابراز احساسات خود است بگویید.

گفتن به کسی که بیش از حد واکنش نشان می‌دهد، درک او از واقعیت را زیر سوال می‌برد و احساساتش را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد. این نشان می دهد که واکنش آنها بی دلیل یا بیش از حد است، که می تواند باعث شود آنها احساس نادیده گرفتن یا تحقیر کنند.

افراد مسائل را متفاوت تجربه می کنند. آنچه ممکن است برای شما بی اهمیت به نظر برسد می‌تواند برای شخص دیگری مهم باشد. پس بیایید در مکالمات خود به جای قضاوت و نادیده گرفتن برای همدلی و تفاهم تلاش کنیم.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج