۱۴۱۱۲۵۱
۵ نظر
۲۳۲۶
۵ نظر
۲۳۲۶
پ

مردی که با خون خود، جان ۲میلیون نفر را نجات داد

یک مرد ۸۷ ساله ی استرالیایی با اهدای خون خود به ۲/۴ میلیون نوزاد کمک کرده است.

روزیاتو: یک مرد ۸۷ ساله ی استرالیایی با اهدای خون خود به ۲/۴ میلیون نوزاد کمک کرده است. جیمز کریستوفر وقتی ۱۴ ساله بود باید تحت عمل جراحی بزرگی قرار می گرفت و برای آنکه زنده بماند باید خون دریافت می کرد. او وقتی در سال ۱۹۵۴ هجده ساله شد، به جبران کمکی که در نوجوانی به او شده بود، شروع به اهدای خون کرد. با این حال، طولی نکشید که پزشکان متوجه شدند خون او از آنتی بادی منحصر به فردی برخوردار است.

جیمز هریسون یک اهداکننده ی خون معمولی نیست

مردی که با خون خود، جان ۲میلیون نفر را نجات داد

پلاسمای هریسون حاوی آنتی بادی قدرتمندی به نام Anti-D است که از آن برای ساخت دارویی ویژه استفاده می شود که جنین را از ابتلا به بیماری خطرناکی به نام همولیتیک حفظ می کند، بیماری ای که بر اثر ناسازگاری گروه خونی و ارهاش جنین با مادر به وجود می آید. این بیماری می تواند مخرب باشد، به طوری که باعث سقط جنین، مرده زایی و بروز مشکلات پزشکی جدی در نوزادان شود.

تا پیش از کشف تحول ساز در دهه ی ۱۹۶۰، همولیتیک هر ساله جان هزاران جنین را در استرالیا دنیا می گرفت. دانشمندان پی بردند که تزریق آمپول ارهاش دی ایمنوگلوبین اهدایی به مادران ارهاش منفی می تواند بدون صدمه زدن به جنین، سلول های خونی ارهاش مثبت را خنثی کند و به این ترتیب، مانع ابتلای جنین به بیماری همولیتیک شود.

جیمز هریسون بیش از ۶۰ سال به اهدای خون پرداخت و در مجموع ۱،۱۷۳ بار اهدای خون انجام داد. او در ۸۱ سالگی آخرین اهدای خون خود را انجام داد.

با اهدای خون خود به نجات جان های بیشماری و پیشرفت علم پزشکی کمک کرده است

مردی که با خون خود، جان ۲میلیون نفر را نجات داد

جیمز هریسون از گروه خونی نادری برخوردار است که او را به یک ناجی تبدیل کرده است.

وقتی دانشمندان استرالیایی در تلاش برای پیدا کردن درمانی برای بیماری همولیتیک بودند، پی بردند خون هریسون همچون سلاحی مخفی در برابر همولیتیک است، بییماری ای که برای خون نوزادان خطرناک است.

هریسون برای پیوستن به مبارزه ی دانشمندان با این بیماری خطرناک تردید نکرد. در حقیقت، او اولین داوطلب برای برنامه ی ارهاش بود و پلاسمای او ترکیب سرّی تمامی داروهای Anti-D ساخته شده در استرالیا است؛ به معنای واقعی کلمه، تک به تک آن ها.

هریسون حتی بعد از رسیدن به حداکثر سن توصیه شده برای اهدای خون هم دست از اهدا کردن خون خود نکشید. او هر هفته برای اهدای خون می رفت و پلاسمای نجات بخش خود را طوری اهدا می کرد که گویی رسالت او در زندگی همین است. او از دست راست خود ۱،۱۶۲ اهدای خون و از دست چپ خود نیز ۱۰ اهدای خون داشته است. به همین دلیل، به او لقب «مرد دست طلایی» داده اند چون او گنجینه ای ارزشمند از پلاسمایی نجات بخش دارد.

به لطف او خانواده های زیادی دلیلی برای شادی دارند

مردی که با خون خود، جان ۲میلیون نفر را نجات داد

روی خون هریسون نمی توان قیمتی گذاشت. خون او به همراه داروی Anti-D وسیله ای برای نجات جان بیش از ۲ میلیون نوزاد بوده است، دستاوردی بزرگ که به لطف بخشندگی یک انسان صورت گرفته است.

جما فالکنمایر، از بخش اهدای خون صلیب سرخ استرالیا، درباره ی اهمیت خون جیمز هریسون و نقش آن در ساخت دارویی نجات بخش برای زنان باردار در معرض خطر می گوید: «در استرالیا تا قبل از سال ۱۹۶۷ هزاران نوزاد هر ساله جان خود را از دست می دادند که پزشکان دلیل آن را نمی دانستند و این وحشتناک بود.»

تمام داروهای Anti-D استرالیا وجود خود را مدیون اهدای خون او هستند

مردی که با خون خود، جان ۲میلیون نفر را نجات داد

با توجه به اینکه بیش از ۱۷ درصد از زنان استرالیایی در معرض این خطر قرار دارند، کمک های هریسون حیاتی بوده است. مثلاً کریستی پاستر، مادر نوزادی به نام ساموئل که حالا تنها ۵ هفته دارد، طی بارداری خود توانست به کمک آنتی بادی های جیمز هریسون، آمپول Anti-D دریافت کند.

کریستی می گوید از بابت ازخودگذشتگی هریسون بسیار سپاسگزار است و خوشحال است که مادرانی همچون او می توانند به واکسنی دسترسی داشته باشند که جان فرزندشان را حفظ کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      عبادت بجز خدمت خلق نیست
      به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    • ناشناس

      چه انسان قدر شناسی

    • ناشناس

      خیلی عالی بود.خییلی، خییلی

    • سیبو

      فقط خداااا

    • ناشناس

      خداوند همه جا هست .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج