۱۴۱۱۹۳۲
۷۵۷
۷۵۷
پ

تصاویر خیره‌کننده مغز انسان در قوی‌ترین دستگاه MRI جهان

قوی ترین دستگاه MRI جهان بالاخره دقیق ترین اسکن مغز انسان را انجام داده و تصاویر اسکنر Iseult واقعا خیره کننده هستند.

گجت نیوز: قوی ترین دستگاه MRI جهان بالاخره دقیق ترین اسکن مغز انسان را انجام داده و تصاویر اسکنر Iseult واقعا خیره کننده هستند. در ادامه این تصاویر را ببینید

قدرتمندترین اسکنر ام آر آی جهان، Iseult بالاخره اولین تصاویر خود را با سطح دقت بالایی از مغز انسان ارائه کرده است. طبق نظر متخصصان این دستگاه MRI خواهند توانست در آینده نزدیک با اسکن کامل تر بقیه قسمت های مغز، به سوالات چندین ساله دانشمندان پاسخ داده و حتی می‌توان علت بیماری هایی را یافت که بشر قرن هاست از آن رنج می‌برد. 

تصاویر مغز انسان در قوی ترین دستگاه MRI جهان

همان طور که دانشمندان در طی یافته های جدید اعلام کرده اند که مغز انسان پیچیده ترین جسم جهان است، حالا هم با دیدن دقیق ترین تصاویری که تا به امروز از مغز انسان گرفته شده آینده روشنی را برای دنباله این تکنولوژی جدید پیش بینی می‌کنند.

محققان کمیسیون انرژی اتمی فرانسه (CEA) از این دستگاه برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ برای اسکن کدو تنبل استفاده کردند. آنها در ادامه با کسب مجوزات لازم برای تست های انسانی، پژوهشات خود را با ثبت اولین تصاویر مغز انسان گسترش دادند. در طول چند ماه گذشته، حدود ۲۰ داوطلب سالم را برای اولین بار وارد این دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) کردند و این کلینیک در منطقه Plateau de Saclay جنوب پاریس قرار دارد. این منطقه پاریس محل استقرار بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه های تکنولوژی است.

مشخصات کلی قوی ترین دستگاه MRI

الکساندر ویگنو، فیزیکدانی که روی این پروژه کار می‌کند، در طی مصاحبه‌ای با اشاره به سطح دقت این دستگاه گفت ما به سطحی از دقت رسیده‌ایم که قبلاً هیچ تیمی در CEA به آن نرسیده بود. میدان مغناطیسی در دستگاه های اسکنر را با واحد تسلا (به نام مخترع مشهور نیکولا تسلا نام گذاری شده است) اندازه گیری می‌کنند که در این اسکنر ۱۱.۷ تسلا است.

چنین مقدار قدرتی به دستگاه امکان می‌دهد تا بتواند تا ۱۰ برابر دقیق‌تر و قوی تر از اسکنرهایی که معمولا در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، به اسکن بپردازد. شایان ذکر است که قدرت اسکنرهای موجود در بیمارستان‌ها معمولاً از سه تسلا بیشتر نمی‌شود.

تصاویر خیره‌کننده مغز انسان در قوی‌ترین دستگاه MRI جهان

مقایسه تصاویر اسکن مغز انسان در دستگاه Iseult با دیگر اسکنرها

پزشکان در مقایسه تصاویر دستگاه ام آر آی Iseult با دیگر اسکنرهای رایج اعلام کردند که با این دستگاه می‌توان رگ‌های کوچکی را که قشر مغز را تغذیه می‌کنند یا حتی جزئیات مخچه را که تاکنون تقریباً نامرئی بودند را مشاهده کرد. وزیر تحقیقات فرانسه، سیلوی رتالو، که خود یک فیزیکدان است در رابطه با این دستگاه گفته که دقت Iseult به سختی قابل باور بوده و از تصاویر آن حیرت زده شده است. او در بیانیه ای به خبرگزاری فرانسه گفت که این دستگاه MRI برای اولین بار در جهان امکان تشخیص و درمان بهتر آسیب شناسی های مغز را فراهم خواهد کرد.

درون دستگاه Iseult یک یک سیلندر به طول و ارتفاع پنج متر قرار دارد که در داخل آن هم یک آهنربای ۱۳۲ تنی جای گرفته که توسط یک سیم پیچ با جریان ۱۵۰۰ آمپر تغذیه می‌شود. همچنین یک دهانه ۹۰ سانتی متری دارد که برای ورود انسان به داخل دستگاه در نظر گرفته شده است. این طرح حاصل دو دهه تحقیق مهندسان فرانسوی و آلمانی است و در کشورهایی مانند کره و آمریکا نیز دستگاه های قدرتمند MRI ساخته شده‌اند اما هنوز اسکن مغز انسان در آنها آغاز نشده است.

با تصاویر قوی ترین دستگاه MRI به دنبال بیماری های مرتبط با مغز

یکی از اهداف اصلی چنین اسکنر قدرتمندی در این است که تا درک متخصصان از آناتومی مغز و اینکه در هنگام اجرای چه فعالیت هایی کدام قسمت های مغز شروع به کار می‌کند، اصلاح شوند. البته دانشمندان قبلا هم از دستگاه های MRI استفاده کرده‌اند تا نشان دهند که وقتی مغز چیزهای خاصی مانند چهره‌ها، مکان‌ها یا کلمات را تشخیص می‌دهد، مناطق مشخصی از قشر مغز شروع به کار می‌کنند.

تصاویر خیره‌کننده مغز انسان در قوی‌ترین دستگاه MRI جهان

دستگاه ام آر آی Iseult

نیکلاس بولانت مدیر علمی این پروژه، گفت که استفاده از قدرت ۱۱.۷ تسلا به Iseult کمک خواهد کرد تا ارتباط بین ساختار مغز و عملکردهای شناختی را بهتر درک کنند.

محققان امیدوارند که قدرت این اسکنر Iseult بتواند مکانیسم‌های رازآلود پشت بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند پارکینسون یا آلزایمر و یا بیماری‌های روان‌شناختی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی را نیز روشن کند. در واقع برای مثال محققان می‌دانند هیپوکامپ که ناحیه خاصی از مغز است در ابتلا به آلزایمر نقش دارد اما با کمک تصاویر این اسکنر نحوه عملکرد سلول ها در این قسمت از قشر مغز را دریابند. دانشمندان همچنین امیدوارند با استفاده از این دستگاه بتوانند به نقشه توزیع داروهای مورد استفاده برای اختلال دوقطبی در قسمت های مختلف مغز برسند.

در واقع میدان مغناطیسی قوی این دستگاه باعث می‌شود تا بتوان راحت تر بیمارانی که بهتر یا بدتر به دارو پاسخ می‌دهند را شناسایی کرد. آنها معتقد هستند که اگر بتوانند به درک کاملی از این بیماری‌ها برسند، خواهند توانست وجود بیماری را زودتر تشخیص داده و بدین ترتیب فرآیند درمان نیز سریعتر آغاز می‌شود.

البته لازم به ذکر است که دستگاه ام آر آی Iseult به عنوان یک ابزار تشخیصی بالینی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت اما محققان امیدوارند که دانش آموخته شده از اسکن این دستگاه را بتوانند در بیمارستان‌ها پیاده سازی کنند. بنابراین این دستگاه برای چندین سال برای بیماران مبتلا به شرایط خاص استفاده نخواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج