adexo3
۱۴۲۲۷۴۲
۲۸۴
۲۸۴
پ

طول عمر انواع ایمپلنت چقدر است؟

طول عمر انواع ایمپلنت تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در ادامه این مطلب با بررسی برخی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه ماندگارترین نوع ایمپلنت را به شما معرفی می‌کنیم.

ایمپلنت دندان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به‌عنوان جایگزینی برای دندان دائمی شناخته می‌شود. این روش جایگزین مناسبی برای دندان‌های ازدست‌رفته است و ویژگی‌های بسیاری مانند طول عمر بالا و داشتن ظاهری طبیعی دارد. ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته می‌شوند و با اتصال کامل به استخوان فک و ایجاد پایه محکمی برای دندان‌های مصنوعی، به‌عنوان ریشه دندان عمل می‌کنند. طول عمر انواع ایمپلنت عمدتا بین ۱۵ تا ۲۰ سال بوده که بر اساس استئواینتگراسیون عمل خواهد کرد. عوامل مختلفی مانند رعایت نکات بهداشت دهانی، تحلیل استخوان، عدم سیگارکشیدن و مراقبت منظم می‌توانند به طول عمر انواع ایمپلنت کمک کند.

طول عمر انواع ایمپلنت چقدر است؟

انواع ایمپلنت و ویژگی های آن ها

ایمپلنت‌های دندانی ریشه‌های مصنوعی دندان هستند که از تیتانیوم ساخته شده‌اند و در استخوان فک قرار می‌گیرند. آنها جایگزینی برای دندان‌های از دست‌ رفته هستند و می‌توانند برای حمایت از بریج‌ها، تاج‌ها یا پروتزهای دندانی استفاده شوند. ایمپلنت‌ها می‌توانند به شما در بهبود ظاهر، عزت‌نفس و توانایی در غذا خوردن و صحبت‌کردن کمک کنند. انواع مختلفی از ایمپلنت‌های دندانی وجود داشته که هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد. نوع ایمپلنتی که برای شما مناسب است به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. برخی از رایج‌ترین انواع ایمپلنت‌های دندانی عبارت‌اند از:

  • ایمپلنت‌های اندوستئال: این رایج‌ترین نوع ایمپلنت است. آنها پیچ‌هایی هستند که در استخوان فک قرار می‌گیرند.
  • ایمپلنت‌های ساب پریوستئال: این ایمپلنت‌ها در بالای استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرند. آنها معمولا برای بیمارانی استفاده می‌شوند که استخوان فک کافی برای ایمپلنت‌های اندوستئال ندارند.
  • ایمپلنت‌های زیگوماتیک: این ایمپلنت‌ها در استخوان گونه قرار می‌گیرند. آنها معمولا برای بیمارانی استفاده می‌شوند که استخوان فک کافی در فک بالا برای ایمپلنت‌های اندوستئال یا ساب پریوستئال ندارند.
  • ایمپلنت‌های مینی: این ایمپلنت‌ها کوچک‌تر از ایمپلنت‌های سنتی هستند. ایمپلنت‌های مینی گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی است که استخوان فک کوچک یا تراکم استخوان ضعیفی دارند.

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر خواهد بود؟

ایمپلنت دندان روشی دائمی برای جایگزینی دندان‌های افتاده است. این روش بر اساس استئواینتگراسیون که جوش دندان به طور کامل به استخوان فک متصل می‌شود، ماندگاری بالایی دارد. زمانی که این فرایند انجام شود، مواد ایمپلنت و استخوان اطراف با هم ترکیب می‌شوند که موجب ماندگاری طولانی‌مدت آن خواهد شد. به ‌عبارت‌ دیگر، ایمپلنت به‌عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و پایه محکمی برای دندان ‌مصنوعی ایجاد خواهد کرد.

طول عمر انواع ایمپلنت چقدر است؟

اگرچه ایمپلنت طراحی شده تا مادام‌العمر باشد؛ اما ممکن است تاج متصل به آن به دلیل ساییدگی نیاز به تعویض داشته باشد. حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از روکش‌های ایمپلنت بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال، نیاز به تعویض دارند.

عوامل تأثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت

برخی از افراد هستند که پس از گذشت چند سال حتی نیازی به تعویض و ترمیم ایمپلنت ندارند؛ اما برخی عوامل باعث بروز خرابی در ایمپلنت‌ها می‌شوند. به‌طورکلی، عدم موفقیت در اتصال ایمپلنت معمولا زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در فرایند پیوند ایمپلنت با استخوان یا روند بهبودی آن ایجاد می‌شود. عواملی که می‌توانند منجر به کاهش طول عمر انواع ایمپلنت شوند، عبارت‌اند از:

مراقبت و نگهداری کم

تجمع پلاک در دندان‌ها می‌تواند به بیماری لثه منجر شود که در نهایت به استخوان‌ها و لثه شما آسیب وارد می‌کند. زمانی که تجمع پلاک در ناحیه اطراف ایمپلنت اتفاق می‌افتد، فرد به بیماری پری ایمپلنت مبتلا می‌شود. این بیماری در مراحل اولیه قابل‌ درمان است؛ اما اگر درمان نشود، پیشرفت می‌کند و در نهایت باعث خرابی ایمپلنت خواهد شد. به همین دلیل، رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان کاشت ایمپلنت بسیار حیاتی است. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از مسواک حداقل دو بار در روز
  • استفاده از نخ دندان روزانه
  • محدودکردن مصرف غذاهای شیرین
  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار

عدم وجودِ کافی استخوان

استقامت بالای ایمپلنت‌ها وابسته به اتصال محکم و پایدار آن‌ها به استخوان‌ها است. اگر استخوان‌های فک شما تراکم کافی نداشته باشند، احتمالا ایمپلنت‌ها به‌درستی در دهان جوابگو نخواهند بود و به‌سرعت خراب می‌شوند. در صورت کمبود استخوان برای حمایت ایمپلنت، ممکن است قبل از کاشت آن، نیاز به پیوند یا لیفت سینوس باشد. همچنین، تحلیل استخوان در طول زمان می‌تواند باعث خرابی ایمپلنت‌های دندان شود. دلایل زیر عوامل این مشکل هستند:

  • بیماری پری ایمپلنت
  • پوکی‌استخوان
  • دیگر شرایط پزشکی که بر سلامتی استخوان تأثیر می‌گذارد

سیگارکشیدن

پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که سیگارکشیدن می‌تواند منجر به کاهش طول عمر ایمپلنت شود. به طور خاص، مطالعات نشان داده‌اند که میزان خرابی ایمپلنت در افراد سیگاری تا ۱۱ درصد خواهد بود. درحالی‌که این میزان برای افراد غیرسیگاری تنها ۵ درصد است.

سیگار می‌تواند باعث کاهش طول عمر ایمپلنت شود؛ زیرا مانع از رسیدن به‌موقع خون به ناحیه کاشت ایمپلنت می‌شود و بنابراین، فرایند بهبودی آن امکان دارد به‌درستی انجام نشود. به‌علاوه، سیگار می‌تواند به لثه شما آسیب برساند.

طول عمر انواع ایمپلنت چقدر است؟

دندان‌قروچه

داشتن دندان‌قروچه می‌تواند بر طول عمر انواع ایمپلنت تأثیر بگذارد و حتی منجر به لق شدن یا شکستگی پیچ و پرسلن روی تاج شود. ساییده شدن دندان‌ها یا واژگونی آنها می‌تواند باعث تکان‌خوردن ایمپلنت‌ها شده و در نهایت در فرایند جوش‌خوردن ایمپلنت و استخوان‌ها، مشکلاتی را ایجاد کند.

برخی بیماری‌ ها

بعضی از بیماری‌ها ممکن است منجر به کاهش طول عمر ایمپلنت شوند. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • دیابت
  • پوکی‌استخوان
  • ضعف سیستم ایمنی
  • اختلالات خونریزی
  • مشکلات قلبی عروقی مانند فشارخون بالا، گرفتگی شرایین و نارسایی قلب

نتیجه ‌گیری

ایمپلنت‌های دندان به دلیل ویژگی‌هایی همچون طول عمر بالا، دائمی بودن و داشتن ظاهر طبیعی به‌عنوان دندان دائمی شناخته می‌شوند. با توجه ‌به فرایند استئواینتگراسیون و اتصال محکم ایمپلنت به استخوان، ایمپلنت‌ها به طور کلی می‌توانند مادام‌العمر باقی بمانند. با این حال، مراقبت‌های بهداشت دهانی مناسب، کافی نبودن استخوان، سیگارکشیدن، دندان‌قروچه و برخی بیماری‌ها می‌توانند به کاهش طول عمر انواع ایمپلنت منجر شوند. بنابراین، رعایت نکات بهداشت دهانی، مشورت با پزشک و مراقبت‌های مناسب پس از کاشت ایمپلنت می‌تواند از ماندگاری و عملکرد بهتر ایمپلنت‌ها حمایت کند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج