adexo3
۱۴۲۳۰۹۲
۹ نظر
۱۱۲۷۸
۹ نظر
۱۱۲۷۸
پ

زیر پای دلار در بازار آزاد خالی شد

به دنبال کاهش تنش‌های منطقه‌ای و سیاست‌های هوشمندانه بانک مرکزی، نرخ ارز کاهشی شده و در کف کانال ۵۸ هزار تومان معامله می‌شود.

ایبنا: در روز‌های اخیر نرخ ارز در بازار آزاد کاهش سنگینی را تجربه کرده است که پیش‌بینی می‌شود روند نزولی آن ادامه‌دار باشد.

زیر پای دلار در بازار آزاد خالی شد

نرخ دلار حتی در کانال‌های تلگرامی نیز که قیمت‌ها را همواره با اختلاف نسبتا زیادی بالاتر نشان می‌دهند، به کانال ۵۸ هزار تومان ورود کرده و در زمان تنظیم این گزارش، نرخ دلار تلگرامی ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان است. البته نرخ ارزی که در بازار خرید و فروش می‌شود براساس گزارش‌های میدانی از میدان فردوسی و محدوده چهارراه استانبول بیش‌از رقم ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری ندارد.

در ماه‌های اخیر به دفعات این گزاره را از مسئولان بانک مرکزی و برخی از کارشناسان اقتصادی شنیده بودیم که افزایش نرخ ارز ناشی از هیجانات و تنش‌های منطقه‌ای بوده و به زودی به نرخ تعادلی خود باز خواهد گشت؛ اما با این حال تعداد زیادی از افراد، فریب سودجویان و دلالان را خورده و بر سرمایه‌های ارزشمند خود ریسک‌های نامعقولی کردند.

در نهایت نیز با کاهش تنش‌ها و هیجانات، زمزمه‌های گشایش‌های ارزی و همچنین مداخلات هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز، نرخ دلار در بازار کاهشی شده و آرامش به بازار‌ها بازگشته است.

به گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سال گذشته به رغم مشکلات متعدد و تحریم‌ها بیش از ۶۹ میلیارد دلار تامین ارز انجام شد. با گشایش‌های به وجود آمده، دسترسی کشور به منابع ارزی در سال جاری افزایش یافته و قدرت مدیریت بیشتری نیز بر منابع ارزی زیادی که در خارج از کشور وجود دارد خواهیم داشت. این موضوع بر افزایش تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز، اثربخش خواهد بود.

چندی پیش نیز معاون بین‌الملل بانک مرکزی در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی خبر داد که زمینه‌ای فراهم شده تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو کنیم و در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده ما صورت پذیرفت که در آینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود.

مواردی اینچنینی که مقامات بانک مرکزی از پیش بینی کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند و به طور شفاف از دلایل غیراقتصادی افزایش نرخ ارز می‌گویند و بعد از مدتی هم پیش‌بینی‌ها رنگ واقعیت به خود می‌گیرند، سبب می‌شود تا اعتبار بانک مرکزی افزایش یافته و مردم از این پس اطمینان بیشتری به سیاستگذار پولی و اقدامات آن داشته باشند. البته که برخی اشخاص و رسانه‌ها که همواره در شرایط هیجانی بازار‌ها به دنبال سیاه‌نمایی و سوداگری هستند نیز همچنان ناکام می‌مانند.

پیش‌بینی کارشناسان محقق شد

پیش از این نیز برخی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، کاهش قیمت ارز در بازار را پیش‌بینی کرده بودند  و معتقد بودند نوسانات موقتی و هیجانی است.

در همین زمینه محمدرضا دشتی اردکانی؛ نماینده مردم در مجلس گفت: در یک سال گذشته ما همواره شاهد فعالیت‌های این افراد برای افزایش قیمت ارز در کشور به بهانه‌هایی همچون عملیات طوفان الاقصی، جنگ یمن، سوریه و ... بودیم، اما با وجود تلاش‌های اخلالگران، بازار ارز پس از چند روز افزایش قیمت دوباره به روز‌های آرام خود بازگشت.

دشتی خاطرنشان کرد: همانطور که در سال گذشته پس از مدت کوتاه افزایش قیمت، مجددا قیمت در بازار‌های ارز و طلا و سکه به حالت قبل بازگشت، در مورد اخیر نوسان ارز نیز وضع به همین ترتیب است و کنترل اوضاع دوباره در دست بانک مرکزی خواهد بود.

اکبر ادهم، تحلیلگر بازار‌های مالی نیز گفت: ریزش قیمت ارز در بازار غیر رسمی که به علت کاهش تنش‌های سیاسی رقم خورد ادامه دار خواهد بود. عامل سیاسی با تغییر در فضای روانی جامعه باعث افزایش نرخ در بازار غیررسمی شد؛ ولی با کاهش تنش‌های سیاسی فضای روانی جامعه آرام می‌شود؛ بنابراین نرخ در بازار‌های مالی کاهشی خواهد شد که خوشبختانه این سیر نزولی در بازار ارز نیز آغاز شد.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی هم گفته بود تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدود‌ها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست، چون شرایط اقتصادی تغییر منفی نداشته است.  

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      وقتی میاد یه کم پایین تصمیمات هوشمندانه میشه اون وقت میره بالا قبول میکنید به خاطر تصمیمات احمقانه است دیگه ؟ یا نه بالارفتن ربطی به شما نداره فقط پایین میاد زیر سر شما مسئولین باهوش و با درایته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه قدر بلا هستید شما مسئولیننننن آخییییییییییییییییی

    • ناشناس

      بله
      تجربه میگه این کاهش موقتی است

    • ناشناس

      موقتیست

    • ناشناس

      وقتی با دنیا سر جنگ ندشته باشی دلار میاد پایین مثل اکثر کشورهای نرمال و اهل صلح ...این کجاش ربط پیدا میکنه به بانک مرکزی ناتوان و ورشکسته ما که شما اون رو به هوشمندی این بانک ربط میدی ؟ تا الان بانک مثلا مرکزی چکاری تونسته بود بکنه فردا باز هم اگر ... و زدن بر طبل جنگ بشه دلار میشه 100 هزارتومن بعد فکر میکنید این بانک مرکزی هوشمند و توانا به جز تمشاچی بودن و دادن بیانیه کاری میتونه بکنه؟این واقعیت اقتصاد در هم کوبیده و نابود شده ماست اگر جرات داری بزار توی قسمت نظرات.

    • ناشناس

      دلار تا 40 میاد پایین در مرحله اپل و سپس تا 25

    • بدون نام..

      اره سکه دوسال پیش ۱۱ ملیون بوده.الان خیلی ارزان شده.مثلا ۴۰ ملیون..

    • بدون نام..

      اینا حقه دولت هست.خوب پول مردم کشید.حالا نزولی شده.

    • ناشناس

      الآن طبق نرخ جهانی طلا و نرخ دلار داخلی سکه باید 30 تومن باشه چجوری طلافروشها میگن 41 یعنی 11 میلیون بالاتر از فی ؟!! جالبه خرید هم ندارن فقط میفروشن

    • ناشناس

      خدا پدر مادر روحانی بیامرزه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج