adexo3
۱۴۲۵۲۲۹
۱۰ نظر
۱۹۱۲
۱۰ نظر
۱۹۱۲
پ

پهپادی که میان ایران و ترکیه دعوا راه انداخت!

پهپاد آکینجی بیرقدار، یک پهپاد ترکیه ای مجهز به تجهیزات دید در شب است که برای شناسایی محل سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور ایران وارد کشور شده بود

گجت‌نیوز: پهپاد آکینجی بیرقدار، یک پهپاد ترکیه ای مجهز به تجهیزات دید در شب است که برای شناسایی محل سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور ایران وارد کشور شده بود.  این همان پهپادی است که ترکیه اعلام کرد محل وقوع سانحه را تشخیص داده است اما ایران این ادعا را رد کرد و اعلام کرد که خود ایران محل دقیق سقوط بالگرد را پیدا کرده است.

پس از وقوع حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور ایران و نامشخص بودن محل سقوط، کشور ترکیه نیز پهپاد پیشرفته آکینجی بیرقدار را برای شناسایی موقعیت محل سقوط هلیکوپتر به آسمان کشورمان فرستاد. در ادامه به معرفی کامل این هواپیمای بدون سرنشین و امکانات آن می‌پردازیم.

پهپاد آکینجی بیرقدار؛ هواپیمای بدون سرنشین شناسایی ترکیه

پهپادی که میان ایران و ترکیه دعوا راه انداخت!

 پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) جزو پیشرفته ترین پهپادهای ترکیه محسوب می‌شود که برای ماموریت‌های شناسایی و عکس‌برداری به‌کار می‌رود. این پهپاد دارای قابلیت مداومت پروازی بالا توسط شرکت بیرقدار (Baykar) که یک کمپانی پیشرو در زمینه پهپاد و هوش مصنوعی در ترکیه به‌شمار می‌رود، ساخته شده است. این پهپاد در واقع جانشین پهپاد تاکتیکی TB2 بیرقدار است. آکینجی برای انجام عملیات‌های مختلف طراحی شده و دارای سیستم ارتباطی ماهواره‌ای دوگانه، رادار هوا به هوا، سیستم‌های پشتیبانی الکترونیکی، رادار اجتناب از خود و رادار دیافراگم مصنوعی برای نقشه‌برداری از سطح زمین است.

پهپادی که میان ایران و ترکیه دعوا راه انداخت!

این پهپاد اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۹ در نمایشگاه هوانوردی استانبول به نمایش درآمد. طول این پهپاد ۱۲.۲ متر، ارتفاع آن ۴.۱ متر، طول بال‌هایش ۲۰ متر و حداکثر وزن آن در هنگام برخاستن نیز ۵ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است. پهپاد آکینجی با کمک سرمایه‌های محلی و ملی و توسط شرکت بیرقدار تحت هدایت ریاست صنایع دفاعی توسعه پیدا کرده است. دو موتور با توان ۷۵۰ اسب بخار و مجموع ۱۵۰۰ اسب بخار، انرژی این پهپاد را تامین می‌کنند که ساخت یک شرکت اوکراینی است. برد عملیاتی پهپاد آکینجی ۵ هزار کیلومتر بوده و با مداومت پروازی ۲۰ ساعته به سرعت کروز ۲۵۰ و حداکثر سرعت ۳۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند. ظرفیت حمل محموله این پهپاد نیز ۱ هزار و ۳۵۰ کیلوگرم است.

رکوردهای پروازی پهپاد AKINCI۰۱

پهپادی که میان ایران و ترکیه دعوا راه انداخت!

پهپاد ترکیه ای بیرقدار آکینجی در ادامه پروازهای آزمایشی خود موفق به ثبت رکوردی جدید در حداکثر ارتفاع شد و ارتفاعی معادل ۱۲.۲ کیلومتر را به ثبت رساند. این رکورد در روز ۱۱ مارس ۲۰۲۲ در حین یک پرواز آزمایشی به ثبت رسید. این پهپاد در شرایط هوای زمستانی، طی پروازی آزمایشی در آسمان شهر «چورلو» به رکورد ارتفاع ۱۲ کیلومتری از سطح دریا دست یافته بود.

آکینجی که طی مراسمی با حضور رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان در ۲۹ اوت ۲۰۲۱ رونمایی شده بود رکورد قبلی بالاترین ارتفاع پرواز در صنایع هوانوردی ترکیه را با ۱۱.۶ کیلومتر در اختیار داشت. ترکیه در حال حاضر از این پهپاد برای محافظت از قلمرو خود و نیز به انجام رساندن کارهای عملیاتی استفاده می‌کند. تاکنون ۶ فروند از این پهپادها به نیروهای امنیتی ترکیه پیوسته‌اند. ترکیه برای صادر کردن این پهپاد با دو کشور نیز قرارداد منعقد کرده است. به‌گفته منابع آگاه، این قراردادها امسال در تاریخ‌های ۲۲ فوریه و ۲ مارس امضا شده‌اند؛ اما گفته نشده که این دو کشور کدامند. بر مبنای این قرارداد، بیرقدار آکینجی و سامانه‌های زمینی متناوبا از سال ۲۰۲۳ به بعد تحویل خواهند شد.

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اریایی

      ما مردم ایران از پهباد ترکیه تشکر میکنیم

    • مثبت

      پیدا کنید پرتقال فروش را .

    • ناشناس

      مهم همکاری و مساعدت همسایگان است
      که جای تقدیر دارد و نباید بااین حواشی
      ناسپاسی شود.

    • ناشناس

      معماچوحل شداسان شود

    • علیرضا

      تعدادی بخرید از این نوع پهباد

    • ناشناس

      غیر تشکر از ترکیه کاره دیگری نکنید قدر دان لطف دیگران باشید

    • پادشاه

      اصلا فرستاده پیاده نکرده نیت ترکیه کمک بوده حداقل یه تشکر داره

    • ناشناس

      مقصرایران است رسم مهمان نوازی وکمک رانادیده می گیرداین نحوه برخوردایران خلاف قانون اسلام است

    • ناشناس

      مهم اینه که ترکیه و روس کمک کرده اند

    • ناشناس

      بابا کوتاه بیایید دیگه خودتون پیداش کردین پهپاد‌ ترکیه چرا درخواست کردین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج