adexo3
۱۴۲۶۲۶۳
۷ نظر
۱۱۳۷
۷ نظر
۱۱۳۷
پ

دلیل علاقه زیاد طالبان به رئیسی فاش شد

روزنامه جوان در شماره امروز خود دلایل علاقه سران طالبان به رئیسی را واکاوی کرده است! این روزنامه در بخشی از مطلبش دلیل محبوبیت رئیسی را آغوش باز او برای مهاجران افغان ذکر کرده است.

برترین‌ها: روزنامه جوان در شماره امروز خود دلایل علاقه سران طالبان به رئیسی را واکاوی کرده است! این روزنامه در بخشی از مطلبش دلیل محبوبیت رئیسی را آغوش باز او برای مهاجران افغان ذکر کرده است.

دلیل علاقه زیاد طالبان به رئیسی فاش شد

این روزنامه نوشت:

در میان کشورهای مختلف، این حادثه تلخ و دردناک واکنش‌های بسیاری در بین مردم افغانستان در داخل این کشور، مقام‌های حکومت طالبان، شخصیت‌های سیاسی، علمای برجسته و عموم مردم و همچنین در بین بیش از ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داشت. همه این واکنش‌ها، بیانگر محبوبیت مثال زدنی آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان در بین مردم افغانستان است، به خصوص در شرایطی که امریکا و ناتو در طول ۲۰ سال گذشته همواره پروژه ایران‌هراسی را در این کشور دنبال می‌کردند. اما این محبوبیت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

چند ماه از آغاز دولت رئیسی نگذشته بود که افغانستان شاهد یک تحول غیرمنتظره و جدی دیگر بود؛ سقوط حکومت جمهوری به دنبال خروج کامل نیروهای اشغالگر از این کشور و به قدرت رسیدن دوباره طالبان. به دنبال این تحول جدی و غیرمنتظره، دولت رئیسی با انتخاب نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور افغانستان، تحولات این کشور را از نزدیک دنبال کرد و از آنجایی که مردم افغانستان از جنگ خسته و متنفر بوده و نیاز به صلح و ثبات و آرامش از یک سو و رونق اقتصادی از سوی دیگر داشتند و همچنین کشورهای همسایه و منطقه ظرفیت پذیرفتن تبعات یک جنگ خانمان‌سوز داخلی دیگر را در افغانستان نداشتند، سیاست تعامل با حاکمیت کنونی طالبان را برای حل سیاسی مسئله این کشور، جلوگیری از جنگ و کمک به مردم را دنبال کرد، و امروز پس از نزدیک به سه سال، هرچند نقدهایی وجود دارد، اما به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

طالبان بیش از هر زمانی چشم امید به ایران و کمک‌های آن، به خصوص در حوزه توسعه تجارت و ترانزیت دوخته است. در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی نیز با ابتکاری که نماینده ویژه ریاست جمهوری به خرج داد، با تشکیل گروه تماس منطقه‌ای به رهبری ایران، بیش از پیش زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای کمک به افغانستان، بر مبنای واقعیت‌های موجود فراهم شده است. به همین خاطر، طبیعی است که طالبان تا این اندازه نسبت به شهادت رئیسی و حسین امیرعبداللهیان متأثر و متألم شود. امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی در افغانستان، حرف اول را در میدان می‌زند.

از سوی دیگر، دولت او به دنبال تحولات جدید در افغانستان با موج بزرگی از مهاجرت دوباره شهروندان افغانستان روبه‌رو شد؛ موجی که در واقع ده‌ها برابر دیگر کشورها، حتی دیگر کشورهای همسایه مثل پاکستان بود، اما دولت ایران با آغوش باز به استقبال این مهاجران رفت و حتی در یک عملیات عظیم، با سرشماری این مهاجران، به نزدیک به ۵/۲ میلیون مهاجر غیرقانونی مدارک اقامتی داد تا به راحتی بتوانند در کشور زندگی کنند؛ هرچند این تصمیم فشار زیاد مالی و اقتصادی بر ایران به شدت تحت تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب وارد کرد، در حالی که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی هیچ حمایتی از این کشور نکردند.

همین نگاه بنیادی و عمیق رئیسی و دولت مردمی به سر و سامان دادن به وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران و آغوش باز آن برای مهاجران تازه‌وارد است که سبب شده محبوبیتی مثال زدنی در قلوب این مهاجران داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارس

      چه بدرد ما میخورن افغانیها فقط هزینه برامون دارن اخراجشون کنیم

    • ناشناس

      خب الان یعنی کار درستی میکرده ک ب مردم خودمون فشار بیاد بخاطر ی مشت افغان اجنبی؟ الان این مقاله ب تحریر یک ایرانی بود یا یک افغان؟ باید کل افاغنه از ایران اخراج بشن و مرز هم به سختی بسته بشه وسلام

    • ناشناس

      بفکرهمه هستن بجزمردم ایران......

    • ناشناس

      یکی از اشتباهات دولت رییسی همین کار بود

    • ناشناس

      مسولین محترم لطفا هر چه سریعتر این افغاني ها را از کشور اخراج کنید ،۵۰ درصد مشکلات کشور همین افغاني ها هستند

    • ناشناس

      👌👌👌👌

    • بابک

      بیکار شدم هر جا میرم کار نیست اینم از برکت وجود افغانیها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج