۱۴۴۴۳۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

چرا ناظری باید اعتصاب غذا می‌کرد؟

این خبر بسیار عجیب به نظر می‌رسید چرا که اعتصاب غذای شهرام ناظری، اصغر فرهادی و دیگر چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران و یا هر کشور دیگری، کمکی به مردم کوبانی نمی‌کرد و اساساً تاثیری در تحولی این منطقه نداشت و طبیعتاً یک نوشته از ایشان درباره اتفاقات رخ داده اثربخشی بیشتر داشت

تابناک: سلسله وقایع سریع رخ داده در مناطق کردنشین سوریه به ویژه در کوبانی که به محاصره این شهر و نفوذ به بخش‌هایی از این شهر توسط داعش منجر شده، باعث ایجاد فضای تبلیغاتی سنگین برای کمک‌رسانی به این گروه‌ها شده و این فضا به نقطه‌ای سوق یافته که برخی با خبرسازی درصدد بر می‌آیند تا فضا را احساسی کنند اما آیا چنین خبرسازی‌هایی کمکی به حل این بحران خواهد کرد؟

حملات سنگین گروه‌های تکفیری موسوم به «داعش» نسبت به مناطق کردنشین سوریه شدت گرفته و تا سقوط برخی شهرهای کلیدی این منطقه پیش رفته و همین مسئله باعث شده تا ابعاد پنهان خطر داعش برای گروه‌های دیگری از مردم جهان آشکار شود و عمق توحش این تروریست‌های چند ملیتی عیان شود.

«عین‌العرب» یا همان «کوبانی» در دو کیلومتری مرز سوریه، مطابق با گزارش رسانه‌های بین‌المللی از سکنه عادی تقریباً خالی است و تنها گروهی از اهالی این شهر و گروهی‌ از کردهایی که از دیگر نقاط به این منطقه آمده‌اند با حمایت هوایی کشورهای موسوم به ائتلاف در حال عقب راندن تکفیری‌ها هستند و طبیعتاً با توجه به شیوه‌ جنگی داعش، مقابله با حملات این گروه تروریستی که از قضا به سلاح‌های سنگین از جمله تعداد قابل توجهی تانک مجهز است، دشوار است.

در این میان همزمان با وقایع کوبانی، بسیاری از گروه‌های سیاسی و بشردوست که در طول چندین سال جنگ سوریه با داعش ناظران ساکت بودند، به صحنه آمدند و برای جلب توجه جهانیان به آنچه در این نوار مرزی رخ می‌دهد، جنگ تبلیغاتی بزرگی به راه انداختند که منجر به اعتراضاتی در کشورهای مختلف شد و به طور خاص در ترکیه شاهد درگیری‌های خیابانی وسیعی در اعتراض به عدم ورود نظامی ترکیه بر علیه داعش بودیم که چندین کشته بر جای گذاشت.

در این فضا و در میانه این جنگ تبلیغاتی، شاهد طرح برخی اخبار عجیب نیز بودیم تا فضای احساسی شکل گرفته نسبت به کوبانی بیش از پیش از شدت بگیرد؛ اخباری که درباره اعتصاب غذای برخی چهره‌های نخبه فرهنگی کشورمان در اعتراض به حوادث رخ داده برای کوبانی بود و چهره‌هایی چون استاد شهرام ناظری، دکتر قطب الدین صادقی و اصغر فرهادی از سه حوزه موسیقی، تئاتر و سینمای ایران را نیز در میان اعتصاب کنندگان قرار داده بود.

این خبر بسیار عجیب به نظر می‌رسید چرا که اعتصاب غذای شهرام ناظری، اصغر فرهادی و دیگر چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران و یا هر کشور دیگری، کمکی به مردم کوبانی نمی‌کرد و اساساً تاثیری در تحولی این منطقه نداشت و طبیعتاً یک نوشته از ایشان درباره اتفاقات رخ داده اثربخشی بیشتر داشت و پیگیری‌های «تابناک» از منابع نزدیک به استاد ناظری نیز از عدم صحت این ماجرا حکایت داشت.

تا اینکه بالاخره تک تک این چهره‌ها، این موضوع را تکذیب کرد و شهرام ناظری صریح‌تر از سایرین در این زمینه سخن گفت و تاکید کرد: «همان‌طور که می‌دانید، قرن‌هاست مردم کرد در مناطق کردنشین از هر سو مورد تجاوز و فشارهای گوناگون قرار دارند. اکنون این مشکلات و فشارها به اوج خود رسیده است. این موضوع یک مشکل و معضل بزرگ جهانی است. با اعتصاب غذای بنده و دیگران دردی دوا نمی‌شود.»

شوالیه آواز ایران همچنین گفت: «باید جهان راه‌حل انسانی و درستی را در این مورد پیش گیرد. در ضمن می‌خواستم بگویم، بسیاری از افراد می‌خواهند از من یک قهرمان ملی بسازند. حال آنکه من دوست ندارم قهرمان ملی باشم و می‌خواهم هنرمند باقی بمانم. اگر خدمتی از دستم برآید، برای فرهنگ و موسیقی کرد و ایران انجام دهم.»

با این حال همچنان خبر اعتصاب غذای این چهره‌ها و به طور خاص استاد شهرام ناظری در حال بازنشر است و ظاهراً موج احساس گرایی قرار است همچنان اوج بگیرد. هرچند نمی‌توان و نباید نسبت به هیچ یک از مناطق تحت اشغال داعش در عراق و سوریه از جمله کوبانی بی‌تفاوت بود و قساوت این گروه را نادیده گرفت اما حقیقت امر آن است که نباید با نگاه صرفاً احساسی با وقایع رخ داده در این منطقه جغرافیایی توسط این گروه‌های تروریستی مواجهه داشت.

حقیقت آن است که این نگاه احساسی، امکان برخوردهای در چارچوب منطق با آنچه در حال وقوع است را خواهد گرفت و کمکی به تغییر وضعیت نیز نخواهد کرد و تنها موجی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند که به مرور از نقطه اوجش دور می‌شود و آنچه توسط داعش رخ می‌دهد، به واسطه تکرار با در آمیختن با احساس، عادی سازی خواهد شد. بنابراین اطلاع رسانی به اندازه و همچنین قرین صحت، یکی از ضروریات مواجهه افکارعمومی داخلی و خارجی با پدیده متحوشی به نام «داعش» است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج